تلاش برای ساکت کردن فوتبالیست‌ها: سرکوب و کشتار مردم «مسائل خانوادگی» است

هراس حکومت از حاشیه‌های حضور تیم ملی فوتبال ایران در قطر افزایش یافته است 

تیم ملی فوتبال ایران روز دوشنبه ۳۰ آبان، در ورزشگاه الریان به مصاف تیم ملی انگلستان می‌رود - AFP

با نزدیک شدن زمان برگزاری مسابقه‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲، نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی از حاشیه‌‌های احتمالی این رویداد جهانی افزایش یافته است و برخی مقام‌های حکومتی به صراحت بازیکنان تیم ملی را تهدید کرده‌اند که اگر سرود جمهوری اسلامی را همخوانی نکنند، با آنان برخورد خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران برای سفر به قطر روز دوشنبه ۲۳ آبان، در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این مراسم فروغ منهی، مادر داوود، رسول و علیرضا خالقی‌پور که به «شهیدان خالقی‌پور» معروف‌اند، برای اعضای تیم ملی ایران صحبت کرد و از آنان خواست که با «اخلاق ورزشی»، پرچم ایران را بالا ببرند.

او که پیش‌تر نیز ارادتش به علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی را آشکار کرده بود، ادعا کرد که در هر خانواده‌ای ممکن است «تنش» ایجاد شود ولی اعضای تیم ملی فوتبال نباید «مشکلات خانواده بزرگ ایران» را بیرون از کشور نشان دهند. فروغ منهی در ادامه، از ورزشکاران تیم ملی فوتبال خواست قول دهند نمی‌گذارند «حرف خانوادگی در دنیا پخش شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، اعضای تیم ملی فوتبال ایران قبل از اعزام به قطر، با ابراهیم رئیسی هم دیدار می‌کنند.

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار مرحله گروهی‌ خود در جام جهانی قطر، روز دوشنبه ۳۰ آبان، در ورزشگاه الریان به مصاف تیم ملی انگلستان می‌رود.

مقام‌های جمهوری اسلامی نگران‌اند که حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی پیامدهایی برای آنان داشته باشد؛ امتناع ورزشکاران از همخوانی سرود جمهوری اسلامی در این رویداد جهانی برای حکومت ایران خسارت‌ها زیادی به همراه خواهد داشت و به همین دلیل می‌کوشند از آن جلوگیری کنند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که از فوتبالیست‌ها برای همخوانی سرود جمهوری اسلامی تعهد گرفته‌اند.

گفته می‌شد که مقام‌های ورزشی حکومت و فدراسیون فوتبال قصد داشته‌اند سردار آزمون را به دلیل حمایت از خیزش مردمی، از همراهی با تیم ملی محروم کنند اما با مخالفت کی‌روش مواجه شده‌اند. هرچند کی‌روش در تازه‌ترین سخنانش، این موضوع را رد کرد و گفت که حذف سردار آزمون شایعه بوده است.  

هم‌زمان، وابستگان حکومت نیز زبان به ارعاب و تهدید ورزشکاران گشوده‌اند؛ در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها، محسن کوهکن، نماینده سابق مجلس، به سایت رویداد ۲۴ گفت: «اگر ورزشکاری در جام جهانی سرود ملی را نخواند و پس از گل شادی نکرد، بعد از تذکر و توجیه باید او را حذف کنیم.» کوهکن در ادامه با بیان اینکه «نظام با احدی تعارف ندارد»، افزود: «ما بعد از انقلاب مرجع تقلید و رئیس‌جمهوری را حذف کردیم؛ بنابراین حذف یک بازیکن که سهل است.»

پیش از او، احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، هم خواستار حذف ورزشکارانی شد که از خوشحالی پس از گلزنی و همخوانی سرود جمهوری اسلامی امتناع می‌کنند. او مدعی شد ورزشکاری که سرود جمهوری اسلامی را نمی‌خواند «شایستگی» پوشیدن پیراهن تیم ملی را ندارد.

مجید امامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز نخواندن سرود جمهوری اسلامی را «بی‌تجربگی اجتماعی» معنا کرد.

در روزهای گذشته ملی‌پوشان فوتبال ساحلی، واترپلو و بسکتبال از همخوانی سرود جمهوری اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی خودداری کردند. برخی بازیکنان مانند سعید پیرامون، عضو تیم ملی فوتبال ساحلی، هم پس از گلزنی، به جای خوشحالی نمادهای اعتراضی ایرانیان را بازسازی کردند.