الهام افکاری در سلول انفرادی جز آب چیزی نمی‌خورد

سعید افکاری تایید کرد برادرش، حمید، آزاد شده اما خواهرش همچنان بازداشت است

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، از لحظه بازداشت تاکنون اعتصاب غذا کرده و حالا با گذشت پنج روز، نگرانی‌ها از وضعیت سلامتی‌ او افزایش یافته است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در ادامه فشارها بر خانواده افکاری و با هدف ارعاب مخالفان و معترضان، روز پنجشنبه ۱۹ آبان، الهام افکاری را به اتهام «ارتباط با تلویزیون ایران‌اینترنشنال» بازداشت کردند و مدعی شدند که او را در حال فرار از ایران و در مرز، دستگیر کرده‌اند. اندکی پس از اعلام این خبر، سعید افکاری، برادر الهام و نوید، خبر داد که خواهرش به همراه همسر و دختر سه‌ساله‌اش، در شیراز دستگیر شده‌اند و دستگیری آنان در مرز صحت ندارد.

در روزهای گذشته، ویدیوهایی از پدر و مادر نوید افکاری مقابل اداره اطلاعات شیراز موسوم به «پلاک ۱۰۰» منتشر شد که برای گرفتن خبری از وضعیت فرزندشان بر در می‌کوبند و انتظار می‌کشند اما کسی به آنان پاسخ نمی‌دهد.

نهادهای امنیتی حکومت ایران نه‌تنها به انتظار و مطالبه خانواده افکاری پاسخ روشنی ندادند بلکه شنبه ۲۱ آبان، حمید افکاری، دیگر عضو این خانواده، را نیز در مقابل همین اداره بازداشت کردند. سعید افکاری، روز یکشنبه ۲۲ آبان در توییتر، از آزادی برادرش حمید خبر داد اما گفت که خواهرش از لحظه بازداشت در سلول انفرادی اعتصاب غذا کرده و جز آب چیزی نخورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش‌تر هم در توییت دیگری نوشته بود که نهادهای امنیتی از موقعی که الهام و دخترش لیانا را بازداشت کردند دیگر اجازه تماس به او ندادند تا متوجه آزادی دخترش نشود و با فکر بازداشت فرزندش او را شکنجه ‌می‌کنند.

دستگیری دختر سه‌ساله الهام افکاری موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی را به دنبال داشت؛ به خصوص پس از اینکه دادستان شیراز خبر داد که دختر خردسال به بازپرسی شیراز منتقل شده‌ است، برخی کاربران به ادعای «قدرت اول منطقه» بودن جمهوری اسلامی ایران کنایه زدند و بازداشت کودک خردسال را نشانه ضعف و هراس حکومت از مخالفان دانستند.

ویدیوهایی که از مادر نوید افکاری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، هم واکنش‌های زیادی به دنبال داشت؛ در یکی از این ویدیوها، صدای مادر نوید شنیده می‌شود که می‌گوید: «بچه‌ام را کشتید، جوانم را گرفتید، کافی نبود؛ یا دخترم را آزاد کنید یا من را بکشید. مگر من چقدر جون دارم؟»

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۰ آبان در بیانیه‌ای، بازداشت الهام افکاری را «خودسرانه» توصیف کرد و خواستار آزادی «فوری و بدون قیدوشرط» او شد.

نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، در پی شرکت در اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت شد و دادگاه او را به اتهام قتل یک کارمند حراست به اعدام محکوم کرد. هرچند نوید و برادرانش، وحید و حبیب، بعدها اعلام کردند که تحت شکنجه و به‌اجبار به قتل اعتراف کرده‌اند، جمهوری اسلامی به رغم مخالفت‌های داخلی و خارجی، نوید افکاری را در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام کرد. وحید نیز به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم حبیب هم ۲۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق بود.