چه کسی جانشین فرمانده کل ارتش پاکستان می‌شود؟

ژنرال باجوا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶، به‌عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شد

ژنرال باجوا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶، به‌عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شد - AFP

در حالی که ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده کل ارتش پاکستان، در آستانه بازنشستگی است و رایزنی‌ها برای تعیین جانشین او ادامه دارد، این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به شرایط حساس پاکستان و منطقه، چه کسی فرماندهی ارتش پاکستان را بر عهده خواهد گرفت؟

ژنرال باجوا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶، به‌عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شد و هرچند دوره ماموریت او در نوامبر ۲۰۱۹، به پایان می‌رسید، عمران خان، نخست‌وزیر وقت پاکستان، مدت زمان خدمتش را برای سه سال دیگر تمدید کرد. تا همین اواخر شایعات بسیاری وجود داشت که ماموریت ژنرال باجوا احتمالا برای یک دوره دیگر نیز تمدید می‌شود اما ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای که در آن به بازدیدهای خداحافظی ژنرال باجوا از پادگان‌های سیالکوت و منگلا در جنوب این کشور اشاره شد، به گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید ماموریت فرمانده کل ارتش برای یک دوره دیگر، پایان داد.

پس از اینکه ارتش تاریخ بازنشستگی ژنرال باجوا را رسما تایید کرد، همه نگاه‌ها به سمت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، معطوف شده است تا ببینند او چه کسی را برای تصدی این سمت پیشنهاد خواهد کرد؛ به‌ویژه اینکه پاکستان در چند سال اخیر، در عرصه‌های داخلی و خارجی تحولات بسیاری را شاهد بوده که مسئولیت فرمانده کل ارتش را سنگین‌تر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است فهرست اسامی نامزدها برای تصدی سمت فرماندهی کل ارتش یک هفته پیش از بازنشستگی ژنرال باجوا، ارائه شود. البته برجسته‌ترین نامزد احتمالی برای تصدی این سمت، ژنرال سید عاصم منیر احمدشاه است که یکی از بهترین فرماندهان ارتش پاکستان شناخته می‌شود.

ژنرال‌ عاصم منیر در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان فرمانده بخش اطلاعات نظامی ارتش پاکستان و در اکتبر ۲۰۱۸ به‌عنوان فرمانده سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) منصوب شد. او پس از هشت ماه خدمت در این سمت، فرمانده سپاه گجرانوالا شد و هم‌اکنون رئیس کل کارپردازی ارتش است.

ژنرال‌های برجسته دیگری که احتمال می‌رود برای تصدی سمت فرماندهی کل ارتش پاکستان نامزد شوند، عبارت‌اند از: ژنرال‌ ساحر شمشاد میرزا، ژنرال‌ اظهر عباس، ژنرال‌ نعمان محمود و ژنرال‌ فیض حمید.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که نیروهای مسلح پاکستان که شمار آن‌ها بالغ بر ۵۰۰ هزار سرباز است، در سیاست این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند؛ به‌ویژه اینکه ارتش پاکستان در گذشته کودتاهای متعددی را رهبری کرده است و همواره سیاست پاکستان را در کنترل دارد.

از سوی دیگر، عبدالصمد یعقوب، سخنگوی حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، در صحبتی که با اسکای‌نیوز عربی داشت، با اشاره به موضوع انتخاب فرمانده جدید ارتش پاکستان، گفت: «عمران خان برای انتصاب رهبر جدید ارتش موضع‌گیری خاصی ندارد و این موضع رسمی حزب تحریک انصاف است.»

حذیفه فرید، استراتژیست پاکستانی، هم به اسکای‌نیوز عربی گفت: «شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در دیداری که در سفر اخیرش به لندن با برادرش نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین، داشت، برای تعیین فرمانده جدید ارتش رایزنی کرد و درباره اینکه چه کسی به‌عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شود، توافق شد.»

با این حال، این کارشناس پاکستانی معتقد است که بهتر است ماموریت فرمانده کنونی ارتش برای یک دوره مشخص دیگر تمدید شود تا فرمانده بعدی با دشواری‌های انباشته‌شده فعلی و بی‌ثباتی که پاکستان در حال حاضر با آن مواجه است، روبرو نشود. او خاطرنشان کرد که عمران خان قبلا خواستار تمدید دوره ماموریت ژنرال باجوا برای یک سال دیگر بود تا انتخابات آینده برگزار شود و فرمانده کل ارتش هم‌زمان با تشکیل دولت جدید، تعیین شود.

بیشتر از جهان