تداوم اعتراض‌های دانشجویی با وجود افزایش تعلیق‌ها

۱۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه الزهرا شبانه تعلیق شدند

اعتراض‌های دانشجویان از صبح یکشنبه ۲۲ آبان‌، پنجاه‌وهشتمین روز از خیزش سراسری مردم ایران، آغاز شد و جمعی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در پردیس مرکزی این دانشگاه تحصن کردند. تحصن‌کنندگان آزادی بهرام بوشهری‌زاده، دانشجوی مهندسی شیمی، را خواستار شدند. بوشهری‌زاده ۴۳ روز پیش بازداشت شده است.

جمعی از دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه تهران پیش‌تر در روز شنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که جو امنیتی در این دانشگاه به‌شدت افزایش یافته و نیروهای حراست و بسیج اجازه نمی‌دهند هیچ تجمع دانشجویی شکل بگیرد.

از سوی دیگر، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در صحن این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها در این تجمع، برای حمایت از دانشجویان بازداشتی و تعلیق‌شده شعارهای «یه دانشجو کم بشه، اینجا قیامت می‌شه» و «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد» سر دادند.

جمعی از دانشجویان دانشکده برق دانشگاه بهشتی تهران نیز در اعتراض به بازداشت و تعلیق از تحصیل دانشجویان معترض تجمع کردند. دانشجویان با تحصن در صحن دانشگاه خواستار آزادی دانشجویان زندانی و توقف برخورد امنیتی با دانشجویان شدند. شورای صنفی دانشجویان ایران پیش از این اطلاع داده بود که در حال حاضر، چهار نفر از دانشجویان این دانشگاه به نام‌های توحید شافی، یاشار پناهی، پارسا شجاعی، محمدجواد مقدسی همچنان در بازداشت به سر می‌برند. به گزارش شورای دانشجویان، سه دانشجو از دانشکده برق و کامپیوتر و یک دانشجو از دانشکده شیمی تعلیق شده‌اند. در گزارش نهادهای دانشجویی، آمده است که دست‌کم ۹ نفر از دانشجویان این دانشگاه تعلیق شده‎‌اند و از ۲۰۰ دانشجوی دیگر نیز برای شرکت نکردن در تجمع‌ها تعهد گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه بهشتی نیز در صحن این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان در حالی که یکی از آن‌ها به صورت نمادین شرایط بازداشت خدانور لجه‌ای را بازسازی کرده بود، شعار «کشته شده خدانور، به دست چندتا مزدور» سر دادند. 

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تجمع در محوطه این دانشگاه، «سرود زن» را همخوانی کردند. دانشجویان دانشگاه سوره نیز تجمع اعتراضی خود را با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز کردند.

در رسانه‎‌های اجتماعی، خبرهایی هم از شروع اعتراض‌ها در دانشگاه آزاد ارومیه شنیده می‌شود. ظاهرا این اعتراض‌ها از تفکیک جنسیتی بوفه برای دختران و پسران آغاز شده است. دانشجویان این دانشگاه با سوزاندن نوشته «بوفه خواهران/برادران» به این تفکیک جنسیتی اعتراض کردند و با شعار «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» اعتراض خود را در محوطه دانشگاه ادامه دادند.

از سوی دیگر، فشار بر دانشجویان از طریق تعلیق و ممنوع‌الورودی و اخراج از خوابگاه کماکان ادامه دارد. در همین راستا، روزنامه هم‌میهن اعلام کرد که دریافته است از تاریخ هشتم تا نهم آبان، ۱۵۰  دانشجو که اکثرا خوابگاهی بودند، شبانه تعلیق شده‌اند. بر اساس این گزارش، تعلیق‌ها یک شب پس از تجمع گسترده دانشجویان خوابگاهی دانشگاه الزهرا در نیمه‌شب ۸ آبان‌ اتفاق افتاد. گفته می‌شود رئیس کمیته انضباطی دانشگاه در پاسخ به پیگیری‌های دانشجویان تعلیقی از تشکیل کمیته انضباطی برای این افراد جلوگیری کرده و برای تخلیه خوابگاه فقط حدود ۷۲ ساعت به دانشجویان مهلت داده است.