شرکت‌های هواپیمایی از حریم هوایی افغانستان عبور نمی‌کنند

امتناع شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از حریم هوایی افغانستان به دلیل همین رسمیت نداشتن حاکمیت طالبان و امن نبودن حریم هوایی این کشور است

شهروندان افغانستان چندین مورد از مشاهده هواپیماهای بدون‌سرنشین در بخش‌های از افغانستان را گزارش کرده‌اند - flightradar24

نگاهی به وب‎‌سایت فلایت رادار ۲۴ آشکار می‌کند که اغلب شرکت‌های هواپیمایی منطقه و جهان در دوران حاکمیت طالبان، از حریم هوایی افغانستان عبور نمی‌کنند.

فلایت رادار ۲۴ وب‌سایت و اپلیکیشنی است که موقعیت هواپیماهای مسافربری در سراسر جهان را به‌شکل زنده روی نقشه نمایش می‌دهد. در این وب‌سایت و اپلیکیشن آن، اطلاعات لحظه‌به‌لحظه سرعت، ارتفاع و موقعیت هواپیماها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. البته کاربران تنها به اطلاعات پروازهای تجاری دسترسی دارند و درباره پرواز هواپیماهای نظامی اطلاعاتی ارائه نمی‌شود.

در این وب‌سایت، دیده می‌شود که هواپیماها با نزدیک شدن به حریم هوایی افغانستان، مسیرشان را تغییر می‌دهند و به آسمان این کشور وارد نمی‌شوند.

گروه طالبان ۱۵ اوت ۲۰۲۱ حکومت جمهوری تحت حمایت غرب در افغانستان را ساقط کرد و با بهره‌گیری از گزینه نظامی، بر این کشور تسلط یافت. با این حال، پس از گذشت نزدیک به ۱۵ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان، هیچ کشوری این گروه را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نشناخته است. گفته می‌شود امتناع شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از حریم هوایی افغانستان به دلیل همین رسمیت نداشتن حاکمیت طالبان و امن نبودن حریم هوایی این کشور است.

هم اکنون از افغانستان به مقاصدی در ایران، پاکستان و امارات متحده عربی پروازهای مستقیم انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا حمیدالله آخوندزاده، سرپرست وزارت حمل‌ونقل طالبان، در نشست خبری شهریور ۱۴۰۱ خود در کابل، مدعی شد که نیروهای خارجی هنگام خروج از فرودگاه کابل، ۷۰ درصد از تجهیزات، تاسیسات و وسایل فنی این فرودگاه را تخریب کردند. او گفت که فرودگاه کابل با همکاری کارشناسانی از امارات متحده عربی و قطر، بازسازی شد.

در دولت سابق افغانستان، نیروهای خارجی مدیریت فرودگاه‌ها را به عهده داشتند. اینک طالبان مدیریت فرودگاه‌های کابل، هرات و قندهار را به یک شرکت اماراتی موسوم به گاک (GAAC) واگذار کرده‌اند. این شرکت عملیات نشست‌وبرخاست و سوخت‌گیری هواپیماها را هدایت می‌کند و به هواپیماها و مسافران خدمات فرودگاهی ارائه می‌دهد. 

سرپرست وزارت حمل‌ونقل طالبان ادعا کرده که در یک سال اخیر، تعداد ۱۵ هزار و ۵۶۴ پرواز از حریم هوایی افغانستان عبور کرده‌اند و از محل آن، بیش از ۹۸۰ میلیون افغانی درآمد حاصل شده است. این در حالی است که بر اساس گزارش طلوع‌نیوز، در حکومت سابق، عواید سالانه عبور از حریم هوایی افغانستان بیش از پنج میلیارد افغانی بود.

شهروندان افغانستان چندین مورد از مشاهده هواپیماهای بدون‌سرنشین در بخش‌های از افغانستان را گزارش کرده‌اند. ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه‌ القاعده که در منطقه دیپلمات‌نشین کابل اقامت داشت، در ماه مرداد، به‌ دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، به وسیله یک فروند هواپیمای بی‌سرنشین کشته شد. پس از آن،‌ ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در یک نشست خبری در شهریور مدعی شد که هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی از طریق حریم هوایی پاکستان به آسمان افغانستان وارد می‌شوند. او این کار را «تجاوز» به حریم هوایی افغانستان نامید.

بیشتر از جهان