با قطع اینترنت و فیلترینگ گسترده درآمد شرکت‌ها نصف شده است

کمتر از یک‌دهم شرکت‌ها گفته‌اند که حدود نیم میلیارد تومان ضرر کرده‌اند

حدود نصف کسب‌وکارهای ما اعلام کردند روزانه بالای ۵۰ میلیون تومان ضرر داشته‌اند - canva

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران گفت ۴۸ درصد از شرکت‌ها در پی اختلالات، فیلترینگ و قطعی اینترنت ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر گفت: «آمارهای مطرح‌شده بر‌اساس پرسش‌نامه‌ای استخراج‌شده که ۱۰۴ شرکت عضو نصر تهران از تاریخ ۷ مهر تا ۱۰ مهر پاسخ داده‌اند. در واقع اگر اعداد را رند کنیم، نصف شرکت‌های نظرسنجی ما نصف فروش خود را از دست داده‌اند.»

کشاورز جمشیدیان روز شنبه، ۲۱ آبان،  در یادداشتی نوشت: « نکته دیگر این است که حدود نصف کسب‌وکارهای ما اعلام کردند روزانه بالای ۵۰ میلیون تومان ضرر داشته‌اند که ناشی از کاهش فروش بوده است. چیزی حدود یک‌پنجم اعلام کردند که بین ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون متضرر شده‌اند.»

او افزود: «کمتر از یک‌دهم شرکت‌ها گفته‌اند که حدود نیم میلیارد تومان ضرر کرده‌اند، حالا این اعداد را در تعداد شرکت‌های این اکوسیستم ضرب کنید تا متوجه ابعاد ضرر و زیان شرکت‌ها شوید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر نصر تهران بعد از اعلام خسارت‌های مستقیم شرکت‌ها در ادامه یادداشت خود درباره خسارات غیرمستقیم قطعی اینترنت نوشت: «خسارات غیر‌مستقیم از جنس اعتماد عمومی از‌دست‌رفته است. من نمی‌دانم اصلاً قابل جبران است یا نه و اگر جبران‌پذیر است چقدر زمان می‌برد تا اعتماد مردم ‌ترمیم شود. سرمایه‌گذار، تولیدکننده داخلی، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا تجار از این وضع آسیب دیده‌اند.»

علیرضا کشاورز جمشیدیان در یادداشت خود نوشت: «اگرچه قطعی اینترنت به‌صورت کامل رخ نداده، اما در ساعت‌ها و مکان‌های خاصی، کاربر از طریق تلفن همراهش نمی‌تواند به اینترنت وصل شود. لذا منظور ما از آسیب‌های این چندوقته صرفاً، بر پایه قطعی کامل اینترنت نیست، بلکه منظور محدودیت است.»

او اضافه کرد: «علاوه بر قطع و محدود‌شدن‌ها با فیلتر‌شدن هم روبه‌رو شدیم. ممکن است این روزها قطعی اینترنت نداشته باشیم، اما محدود‌شدن از طریق فیلترینگ ایجاد شده است. به‌طور مثال پیام‌رسان واتس‌اپ و اینستاگرام که فیلتر می‌شود، امکان دسترسی به آنها از بین می‌رود.»

علیرضا کشاورز جمشیدیان دولت را موظف به جبران ضرر و زیان دانست و نوشت «در شورای اقتصاد زمانی که به شرکت‌ها تکلیف می‌کردند که محصولاتشان را به قیمت تکلیفی بفروشند، به آنها مابه‌التفاوت و جبران زیان می‌دادند. سازمان حمایت از تولیدکنندگان این مابه‌التفاوت را حساب می‌کرد و به تولیدکننده بازمی‌گرداند. الان هم می‌شود این جبران زیان‌ها را محاسبه کرد و به تولیدکنندگان بازگرداند یا حتی تسهیلاتی داد.»

از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در ۲۵ شهریور، در روزهای مختلف و بسته به میزان حضور خیابانی مردم، اینترنت در بعضی مناطق کاملا قطع ودر برخی مناطق محدود می‌شود. دسترسی گوشی‌های تلفن همراه به اینترنت بسیار سخت و از بعدازظهر تا شب عملا غیرممکن شده است.

با پیشرفت حیزش سراسری ایرانیان، جمهوری اسلامی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و حتی بازی‌های اینترنتی را فیلتر کرده است.

بیشتر از اقتصاد