سازمان ملل متحد: بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک نیاز دارند

تغییرات اقلیمی در افغانستان باعث خشکسالی و سرازیرشدن سیلاب‌های مرگبار شده است

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی هشدار داد که وضعیت بشردوستانه در سه ماه اخیر در افغانستان وخیم شده است- AFP

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که سیلاب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان و سایر کشورهای جنوب آسیا باعث شده است ۱۵میلیون کودک دختر و پسر در سال ۲۰۲۲ به کمک نیاز داشته باشند.

این صندوق روز شنبه، ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) در توییتی نوشت: «اکنون بسیار مهم است که کودکان را از طریق آموزش تغییرات اقلیمی برای زندگی در جهان با تغییرات اقلیمی آماده کنیم.»

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز روز شنبه در گزارشی هشدار داد که وضعیت بشردوستانه در سه ماه اخیر در افغانستان وخیم شده است.

در این گزارش آمده است که بیش‌از نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی تقریباً ۲۴.۴ میلیون افغان، به کمک نیاز دارند.

در آن ذکر شده است که پس از به‌قدرت‌‌رسیدن طالبان در اوت سال گذشته، خشکسالی، افزایش قیمت مواد غذایی، فلج‌بودن نظام بانکی، کمبود نقدینگی و نبود فرصت‌های شغلی، بر تامین وجوه مالی مورد نیاز خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که کمک‌کنندگان بین‌المللی به‌‌طور کامل به درخواست سازمان ملل متحد پاسخ نداده‌اند و تاثیرات جنگ در اوکراین، ازجمله افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، برای ارسال کمک‌ به افغانستان چالش ایجاد کرده است.

براساس گزارش اداره بازرس ویژه در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان با سهمیه‌بندی غذا یا حذف وعده‌های غذایی برای رفع نیازمندی‌های اولیه خود به زندگی ادامه می‌دهند. در این گزارش آمده است که خانواده‌های تحت سرپرستی زنان، آسیب‌پذیرترند و ۹۶درصد آنان با مصرف ناکافی غذا مواجه شده‌اند.

ازسویی، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم روز یک‌شنبه، ۱۵ آبان‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان اقدام عاجل به‌دلیل تاثیر ویرانگر تغییرات اقلیمی در افغانستان شده بود.

یوناما اعلام کرده بود که افغانستان ششمین کشور آسیب‌دیده از تاثیر تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود، اما کمترین توجهی به آمادگی دربرابر تهدیدات تغییرات اقلیمی در این کشور نشده است.

یوناما هشدار داده بود که هم‌اکنون افغانستان دربرابر آفت‌ها و بلاهای طبیعی مانند همیشه آسیب‌پذیر است.

طی سال‌ جاری بخش‌هایی از پاکستان و افغانستان شاهد سرازیرشدن سیلاب‌های مرگبار بوده‌اند. درنتیجه این سیلاب‌ها، شمار زیادی کشته و مناطق مسکونی و زمین‌های زراعتی زیادی در این دو کشور همسایه ویران شد.

درحالی‌که‌ بیشتر استان‌های شرقی و جنوبی افغانستان با موجی از سیلاب‌های ویرانگر مواجه شده‌اند، طالبان، نیروی حاکم بر جغرافیای افغانستان در مواجهه با بلایای طبیعی، به‌شمول سیلاب‌ها، پاسخ‌گویی لازم را انجام نداده‌اند.

تغییرات اقلیمی در افغانستان باعث خشکسالی و سرازیرشدن سیلاب‌های مرگبار شده است. این کشور با نبود زیرساخت‌های لازم برای مدیریت آب در هنگام سرازیرشدن سیلاب‌ها مواجه است و به همین دلیل، تلفات سیلاب‌ها بالا است.

هم‌اکنون میلیون‌ها افغان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و بیم آن وجود دارد که با نرسیدن بسته‌های کمکی، افغانستان در فصل زمستان با فاجعه انسانی روبه‌رو شود.

بیشتر از جهان