سوئد و فنلاند می‌توانند در موضوع ناتو روی مجارستان «حساب کنند»

مجارستان گفت پیش از پایان سال، الحاق کشورهای شمال اروپا را تصویب می‌کند

سوئد و فنلاند بعد از آن‌که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد از ترس آنکه هدف بعدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، باشند درخواست عضویت در ناتو کردند- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

هم‌زمان با ادامه ممانعت بوداپست و آنکارا از پیشرفت کار درخواست الحاق کشورهای شمال اروپا به ناتو، یکی از هم‌پیمانان نزدیک ویکتور اوربان اعلام کرد سوئد و فنلاند می‌توانند در تلاش برای این کار روی مجارستان «حساب کنند».

گرگلی گولیاس، رئیس دفتر اوربان، روز چهارشنبه در نشستی خبری گفت مذاکرات درباره تصویب پیوستن این کشورها به ناتو در جلسه فصل پاییز این پیمان نظامی و پس از تصویب یک رشته لایحه مربوط به اتحادیه اروپا، انجام خواهد شد.

گولیاس تاکید کرد: «فنلاند و سوئد با ما هم‌پیمان‌اند و می‌توانند روی ما حساب کنند.»

این درخواست‌های استکهلم و هلسینکی تاکنون به تایید ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو رسیده است، اما آنکارا و بوداپست همچنان به پذیرش آن بی‌میلی نشان می‌دهند.

گولیاس در پاسخ به سوالی گفت: «هدف ما این است که مجلس تا پیش از پایان سال، باید درخواست‌ آن‌ها را تصویب کند... همواره گفته‌ایم از تصویب این درخواست حمایت می‌کنیم.»

دولت نخست‌وزیر اوربان این لوایح را در نیمه ماه ژوئیه ارائه داده بود، اما مجلس که دوسوم اکثریت آن در دست حزب متبوع او موسوم به فیدز است، هنوز این دو لایحه را برای بحث و تصویب مطرح نکرده است.

مجارستان پس از آن که اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، برای دیدار با همتایش، رجب طیب اردوغان، به ترکیه سفر کرد این تعهد را داد تا پس از مدت‌ها کشمکش، تایید آنکارا را برای ورود استکهلم به ناتو به‌دست آورد.

ترکیه فورا در برابر درخواست این کشور اروپای شمالی برای پیوستن به این پیمان مقاومت کرد. مخالفت اردوغان از اتهام‌هایی ناشی می‌شود که او علیه سوئد برای پناه دادن به «تروریست‌های» حزب کارگر کردستان (پ‌ک‌ک) مطرح می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریسترسون سه‌شنبه بعدازظهر برای دیدار با اردوغان به کاخ ریاست‌جمهوری رفت. پیش از آن، یکی از مقام‌های ترکیه گفته بود «محتاطانه خوش‌بین است که دولت سوئد گام‌های محکمی در رابطه با نگرانی‌های ما از تروریسم بردارد».

نخست‌وزیر جدید سوئد در سفر به ترکیه قرار است موافقت اردوغان را با درخواست استکهلم برای پیوستن به ناتو جلب کند و قول داده است در مبارزه با جرم و تروریسم محکم‌تر موضع بگیرد.

کریسترسون در بازدید از مجلس ترکیه به خبرنگاران گفت: «به نظر من دولت جدید در مورد درخواست عضویت سوئد در ناتو رویکردی حتی محکم‌تر خواهد داشت.»

«یکی از اولویت‌های اصلی این دولت مبارزه با جرائم، مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، مبارزه با پیوند جرائم سازمان‌یافته و تروریسم است.»

پیش از این، ترکیه نیز خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی اعمالی در پی حمله سال ۲۰۱۹ این کشور به شمال سوریه به منظور مبارزه با شبه‌نظامیان کرد شده بود. سوئد ماه پیش گفت این تحریم را لغو خواهد کرد.

کریسترسون دوشنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان)، در فیس‌بوک نوشت: «در سوئد با مقررات جدیدی که فرصت‌های کاملا جدیدی برای متوقف‌سازی عضوگیری سازمان‌های تروریستی فراهم می‌کند کارهای بسیار بیشتری انجام خواهیم داد.» او نوشت سوئد همچنین از صندوق ضدتروریسم ناتو برای تقویت قابلیت این ائتلاف برای مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد.

سوئد و فنلاند بعد از آن‌که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد از ترس آنکه هدف بعدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، باشند درخواست عضویت در ناتو کردند.

این در حالی است که لهستان اعلام کرد سال آینده بودجه دفاعی‌اش را افزایش چشمگیری خواهد داد که حداقل به میزان ۳ درصد تولید اقتصادی سالانه خواهد بود و اسلواکی هم در حال سرمایه‌گذاری سنگینی روی نیروهای مسلحش است.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، گفت: سال آینده دولتش برای نوسازی نیروهای مسلح بیش از ۱۰۰ میلیارد زلوتی (۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) یا «حتی ۱۳۰ میلیارد زلوتی (۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار)» هزینه خواهد کرد.

او گفت این مبلغ ۳ تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی لهستان و یکی از بالاترین بودجه‌های دفاعی در میان ۳۰ کشورعضو ناتو است. لهستان در حال حاضر فقط اندکی بیش از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را صرف ارتش می‌کند.

هگر، نخست‌وزیر اسلواکی، هم گفت دولتش «در حال نوسازی شدید نیروهای مسلح‌» است و افزود حمله روسیه به اوکراین ضرورت همکاری دفاعی منطقه‌ای را نشان داد.

اخبار تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان