پروژه نیروگاه بادی مصر و امارات انتشار کربن را به میزان بالایی کاهش خواهد داد

سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته و فرستاده ویژه امارات متحده عربی برای تغییرات اقلیمی، این پروژه را «یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف کرد

توافق‌نامه احداث نیروگاه بادی ۱۰ گیگاواتی، در حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی، امضا شد- Rashed AL-MANSOORI / UAE's Ministry of Presidential Affairs / AFP

در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در شهر شرم‌الشیخ مصر، روز سه‌شبنه ۱۷ آبان ۱۴۰۱، توافق‌نامه احداث نیروگاه بادی ۱۰ گیگاواتی، در حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی، امضا شد. این پروژه که به‌عنوان «یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انرژی بادی در جهان» شناخته می‌شود، گام بزرگی در راستای کاهش انتشار کربن در مصر تلقی می‌شود.

انتظار می‌رود این پروژه پس از تکمیل، سالانه ۴۷ هزار و ۷۹۰ گیگاوات ساعت انرژی پاک تولید کند و «به جلوگیری از انتشار ۲۳.۸ میلیون تن دی اکسید کربن، معادل تقریبا ۹ درصد از انتشار دی اکسید کربن فعلی در مصر کمک کند».

در همین راستا، فواز المحرمی، مدیرعامل شرکت انرژی پاک مصدر، در حاشیه امضای این قرارداد، طی صحبتی با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «این نیروگاه نقش مهمی در کاهش انتشار کربن در مصر خواهد داشت.» او افزود این پروژه بخشی از «راهبرد ۲۰۳۵ مصر برای تکیه بر انرژهای پاک و تجدیدپذیر است».

البته این پروژه بخشی از ابتکار کریدور سبز مصر خواهد بود که یک شبکه اختصاصی برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است و راه‌اندازی آن به چشم‌انداز مصر برای افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر به ۴۲ درصد تا سال ۲۰۳۵ کمک خواهد خواهد کرد.

فواز المحرمی گفت: «کار این پروژه که هزینه آن ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است و ساخت آن مدت پنج سال را در بر خواهد گرفت، به‌زودی آغاز می‌شود و پس از تکمیل شدن، برق میلیون‌ها خانه در مصر را تامین خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود ساخت این نیروگاه بادی جدید به مصر کمک کند تا در هزینه سالانه گاز طبیعی برای تولید برق حدود پنج میلیارد دلار صرفه جویی کند. علاوه برآن، این پروژه نزدیک به ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. در جریان ساخت این نیروگاه، حدود ۳۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۷۰ هزار دیگر به طور غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد، افزون براینکه پس از اتمام ساخت و ساز، این پروژه، برای حدود ۳۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد تا در عرصه بهره‌برداری از این نیروگاه و نگهداری آن کار کنند.

المحرمی با اشاره به اینکه تاکنون «موقعیت دقیق ساخت این نیروگاه تعیین نشده است، گفت جاهای مناسب بسیاری مانند منطقه دریای سرخ وجود دارد که می‌تواند موقعیت خوبی برای ساخت این نیروگاه باشد، اما بحث و بررسی در این زمینه همچنان ادامه دارد».

البته این پروژه را کنسرسیوم اینفینیتی پاور که متشکل از شرکت‌های «مصدر»، «اینفینیتی انرژی» و «حسن علام» است، اجرا می‌کند.

سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته و فرستاده ویژه امارات متحده عربی برای تغییرات اقلیمی، این پروژه را «یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف کرد و افزود که طرح ایجاد این نیروگاه بادی بیانگر بلندپروازهای امارات متحده عربی و مصر در تلاش برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است».

سلطان الجابر در ادامه افزود: «این پروژه از تلاش‌ها و اهداف مصر در زمینه بی‌طرفی اقلیمی حمایت می‌کند، به‌ویژه اینکه مصر در حال حاضر ریاست اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی (کوپ۲۷) را بر عهده دارد، افزون بر اینکه ساخت این نیروگاه بزرگ بادی، نقش امارات متحده عربی را در ترویج اقدام‌ها و طرح‌های اقلیمی تثبیت می‌کند.»

 Asharq Al-Awsat ©

بیشتر از جهان