اتحادیه اروپا دفاع سایبری خود را تقویت می‌کند

سیاست‌های پیشنهاد شده از سوی کمیسیون اروپا، که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری این اتحادیه را در پی خواهد داشت

«آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا» نیز هفته گذشته با انتشار گزارشی ضرورت تقویت دفاع سایبری کشورهای اروپایی را گوشزد کرد -- ODD ANDERSEN / AFP

کمیسیون اروپا در روز پنجشنبه، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، اعلام کرد، به‌منظور مقابله با حملات سایبری روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکای آنها، دو طرح پیشنهادی برای «تقویت دفاع سایبری» مطرح کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون اروپا در توضیح ضرورت ارائه این دو طرح اعلام کرد باید حمله‌های سایبری روسیه، خاصه پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، را به‌عنوان «یک زنگ خطر» در نظر گرفت و از این منظر نه‌تنها اقدام‌های بیشتری به‌منظور «حفاظت از شهروندان و نیروهای مسلح» نیاز است بلکه «افزایش همکاری با ناتو» نیز ضرورت دارد.

خبرگزاری رویترز همچنین در ارتباط با این موضوع به نقل از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چنین نوشت:«جنگ به مرزهای ما بازگشته و رویکرد خشونت‌آمیز و پرخاشجویانه روسیه علیه اوکراین دارد، در سطحی جهانی، صلح و نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون را تضعیف می‌کند. این [امر] بر ما تاثیر می‌گذارد و ما باید سیاست‌های دفاعی خود را با موقعیت جدید وفق دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در اظهاراتی جداگانه ضمن اشاره به حمله‌های صورت گرفته به «ماهواره‌ها، زیرساخت‌های حیاتی و ادارات دولتی» به‌عنوان بخشی از جنگ جاری در اوکراین، نسبت به افزایش تهدیدهای سایبری هشدار داد.

دبیرکل ناتو در جریان سخنرانی‌ خود در شهر رم در این مورد چنین گفت:«[فضای] سایبری فضایی است که دائم مورد مناقشه قرار دارد و [در آن] مرزِ بین صلح، بحران و درگیری مبهم است. من از متحدان می‌خواهم تا، با پول بیشتر، تخصص بالاتر و همکاری‌های پیشرفته، نسبت به دفاع سایبری تعهد مجدد بدهند. این امر بخشی حیاتی از دفاع جمعی ما به‌حساب می‌آید و همه ما در این امر کنار یکدیگر هستیم.»

به‌این ترتیب خبرگزاری رویترز نیز در گزارش پنجشنبه خود در این مورد نوشت سیاست‌های پیشنهاد شده از سوی کمیسیون اروپا، که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، تقویت قابلیت‌های دفاعِ سایبری این اتحادیه را در پی خواهد داشت و همکاری میان اجتماع‌های نظامی و مدنی فضای سایبری را افزایش می‌دهد.

«آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا» نیز هفته گذشته با انتشار گزارشی ضرورت تقویت دفاع سایبری کشورهای اروپایی را گوشزد کرد.‌ گزارش مذکور نشان می‌دهد تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، خاصه در حد فاصل ماه‌های فوریه تا ژوئیه، حمله‌های سایبری مخرب و گسترده‌تری علیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته است.

بیشتر از جهان