طالبان مردم کابل را به نصب دوربین‌های مداربسته وادار می‌کنند

به دستور طالبان و به بهانه تامین امنیت بیش از دو هزار دوربین مداربسته به هزینه مردم در کابل نصب شده است

تمامی هزینه‌های نصب دوربین‌های مدارس بسته به دوش ساکنان منازل و مغازه‌ها است-KbCCTVCamera/Facebook@

سخنگوی پلیس طالبان در کابل از تشکیل کارزار نصب دوربین‌های مداربسته برای تامین امنیت شهر کابل خبر داد و گفت که این روند در بخش‌های مختلف شهر، ازجمله در خانه‌های مردم گسترش می‌یابد.

تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، روز پنجشنبه ۱۸ آبان (۱۰ نوامبر) مصاحبه با خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل را منتشر کرد. سخنگوی پلیس طالبان در این مصاحبه گفت طی چند هفته گذشته بیش از دو هزار دوربین مداربسته در ناحیه پانزدهم شهر کابل نصب شده است.

او تاکید کرد که ماموران طالبان تلاش می‌کنند دوربین‌های مداربسته را در تمام مناطق شهر کابل نصب کنند.

زدران گفت: «مصارف نصب دوربین‌ها کم است و فایده آن زیاد است. کوشش می‌کنیم که در هر منطقه‌ کابل و هر خانه نصب این دوربین‌ها را گسترش بدهیم و برای آنان [مردم] در مورد امنیت دوربین بگوییم و همه می‌توانند این دوربین‌ها را نصب کنند.»

او افزود: «دوربین‌های مداربسته در پارک‎‌های تفریحی و ساختمان‌های بزرگ نصب می‌شوند تا به تامین امنیت کمک کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر چند که او مدعی شد که نصب دوربین‌های مداربسته اجباری نیست، اما بر‌اساس گزارش ایندیپندنت فارسی که در پنجم آبان ماه منتشر شد، اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان به ساکنان منطقه‌ هزاره‌نشین دشت‌ برچی در غرب کابل دستور داده بود که روی در و دیوار خانه‌هایشان دوربین مداربسته وصل کنند.

در این گزارش آمده بود که استخبارات طالبان دستور داده است که مالکان خانه‌های دو یا چند طبقه باید این دوربین‌ها را روی در ورودی و دیوارهای خانه‌هایشان نصب کنند و اگر این کار نکنند، مجازات خواهند شد.

منطقه‌ دشت‌ برچی کابل در دوران حاکمیت طالبان شاهد حملات خونین انفجاری و انتحاری بوده و در یک سال گذشته چندین حمله در این منطقه رخ داده است. ساکنان این منطقه طالبان را به ناتوانی در مهار این حملات متهم می‌کنند.

یکی از ساکنان دشت ‌برچی به ایندپیندنت فارسی گفت که شمار نیروهای امنیتی طالبان در این منطقه بسیار کم است و به همین دلیل این منطقه در معرض تهدید امنیتی قرار دارد. این شخص گفت: «وقتی حمله انتحاری در دشت ‌برچی رخ می‌دهد، نیروهای طالبان در این منطقه زیاد می‌شوند و پس از گذشت چند روز از حمله، این نیروها منطقه را ترک می‌کنند. ما خیلی نگران امنیت خود هستیم.»

با صدور فرمان طالبان مبنی بر فعال‌سازی دوربین‌های مداربسته، بازار فروشندگان این دوربین‌ها در کابل نیز رونق یافته است.

یک نفر از فروشندگان دوربین‌های مداربسته به ایندپیندنت فارسی گفت که برای فعال‌سازی دوربین‌های مداربسته عادی‌، به دستگاه و کابل نیاز است که هزینه آن از ۱۲ هزار افغانی بیشتر می‌شود. او افزود که فعال‌سازی دوربین‌های مداربسته به دست شرکت‌های خصوصی هزینه بیشتری دارد، زیرا باید دوربین‌های بیشتری نصب کنند تا همه نقاط ساختمان‌ و محل کارشان را تحت پوشش قرار دهد.

با توجه به بحران اقتصادی در افغانستان، نصب دوربین‌های مداربسته، فشار مالی زیادی بر شماری از خانواده‌ها وارد کرده است.