طرح امنیتی غرب کابل، برای کاهش حملات به این منطقه طراحی شد

بر اساس این طرح مردم هم در تامین امنیت سهیم می‌شوند

طرح امنیتی غرب کابل، پس از مشورت با مردم و نهادهای مردمی و پس از بررسی‌های لازم امنیتی تهیه شده است - STR / AFP

حملات پیاپی و پرتلفات به نهادهای عمومی در غرب کابل که منطقه‌ای اکثرا شیعه‌نشین است، این نگرانی را به وجود آورده است که گویا عده‌ای بر اساس نقشه‌ای سازمان‌یافته‌ای در پی شکل‌دهی جنگ مذهبی در افغانستانند. با اینکه مسئولیت بیشتر حملات تروریستی در غرب کابل را داعش بر عهده می‌گیرد، اما واقعیت این است که پشت اکثر این حملات، گروه طالبان و سازمان‌های اطلاعاتی منطقه به خصوص آی‌اس‌آی قرار دارند.

تلاش تروریست‌ها این بود که با هدف قرار دادن پیروان اهل تشیع، زمینه تنش مذهبی در افغانستان را فراهم کنند، اما اگرچه پس از هر حمله که بیشتر مردم غیرنظامی و دانش‌آموزان را هدف قرار می‌داد، تعدادی از جوانان شیعه در شبکه‌های اجتماعی زمزمه‌های مبنی بر انتقام‌گیری یا مقابله به مثل سر می‌دادند، اما سیاستمداران شیعه افغانستان هرگز اجازه ندادند حملات تلافی جویانه‌ای به اهل تسنن صورت بگیرد.

دولت افغانستان که متوجه وخیم‌تر شدن اوضاع و گسترش حملات حتی به مدارس و آموزشگاه‌ها در غرب کابل شده است، تدوین طرح امنیتی اختصاصی برای غرب کابل را در دستور کار قرار داد و به دفتر معاون دوم ریاست جمهوری ابلاغ کرد تا این طرح را با همکاری مردم تهیه کند. حالا دفتر سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری غنی، اعلام کرده که که این طرح نهایی و به ریاست‌جمهوری فرستاده شده است.

دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست جمهوری در صفحه رسمی فیس بوک خود نوشته است که این طرح پس از مشورت با مردم و نهادهای مردمی و پس از بررسی‌های لازم امنیتی تهیه شده است. بر اساس این طرح قرار است تمامی رخنه‌های امنیتی و نقاط آسیب پذیر در غرب کابل در کنترل درآید، تشکیلات پلیس و نیروهای استخباراتی در منطقه افزایش پیدا کند و تعداد پاسگاه‌های پلیس و ارتش در این منطقه زیاد شود. به گفته مسئولان دفتر روابط عمومی معاونت اول، مسئله افزایش نیروی پلیس در غرب کابل نیز جزء طرح امنیتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر در حدود یک هزار پلیس در غرب کابل -دو ناحیه ۱۳ و ۱۸- مستقرند اما با توجه به تعداد ساکنان غرب کابل، این مقدار نیرو کافی نیست. در غرب کابل در حدود ۱.۶ میلیون نفر زندگی می‌کنند و در حدود یک هزار و ۲۰۰ مرکز آموزشی و مدرسه در این منطقه فعال‌ است که می‌تواند هدف ساده‌ای برای تروریست‌ها باشد.

هرچند اجرایی کردن طرح امنیتی، تا حدی جلو گسترش حملات کورکورانه تروریستان به مردم غیرنظامی در غرب کابل را خواهد گرفت اما نمی‌تواند این حملات را به صورت کامل  مهار کند؛ زیرا ساختار ژئوپلیتیک غرب کابل به صورتی است که نفوذ تروریست‌ها را بر این منطقه فراهم می‌کند و همچنان می‌تواند به عنوان یک مکان پر خطر مطرح باشد.

منطقه غرب کابل که به صورت معمول، محل زندگی هزاره‌های شیعه است، با دو شهرستان پغمان و چهار آسیاب و استان میدان وردک همسایه است که طالبان در هر سه مکان یاد شده، نفوذ و حضور کافی دارند. به همین دلیل امکان حرکت تروریست‌ها به سوی غرب کابل، بسیار آسان است. افزایش نیروها در غرب کابل و تامین امنیت مراکز آموزشی شاید بتواند تا حدی جلو حملات تروریستی را بگیرد، اما نمی‌تواند این حملات را کاملا کنترل کند.

تنها راه‌حل این مشکل، نخست افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی و کشفی در غرب کابل و دوم بستن رخنه‌های است که از مسیر این دو شهرستان و استان میدان وردک به سوی غرب کابل می‌آید. تا زمانی که این رخنه‌ها بسته نشود، امکان تامین امنیت کامل در غرب کابل وجود نخواهد داشت.

در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه، خونین‌ترین حمله تروریستی به مدرسه سیدالشهدا در غرب کابل و منطقه دشت برچی صورت گرفت. این حادثه ۹۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشت که بیشتر قربانیان آن، دانش‌آموزان مدرسه بودند. پس از وقوع این حادثه، رئیس‌جمهور به سرور دانش، معاون دوم خود دستور داد تا در مدت دو هفته، طرح امنیتی کاملی را برای مهار حملات به این منطقه تهیه کند. حالا این طرح تهیه شده است و باید دید که دولت امکانات لازم را برای اجرایی کردن این طرح دارد یا خیر.