مساله هسته‌ای ایران؛ نتانیاهو مانند مناخیم بگین و اولمرت اقدام می‌کند؟

الگوی اسرائيل در حمله به مراکز هسته‌ای عراق و سوریه ممکن است در قبال ایران هم اجرا شود

اسرائيل اجازه نمی‌دهد هیچ کشور دیگری در خاورمیانه به تسلیحات اتمی دست یابد -AFP

این روزها، بررسی روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائيل نشان می‌دهد که علاوه بر مسائل داخلی این کشور، موضوع چگونگی برخورد دولت بعدی نتانیاهو با برنامه اتمی حکومت ایران، به یکی از موضوع‌های محوری گفت‌وگوهای رسانه‌ها و تحلیل کارشناسان سیاسی تبدیل شده است.

روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه نهم نوامبر (۱۷ آبان‌ماه) در گزارشی ضمن اشاره به صحبت‌های اخیر تزاچی هانگبی، از مقام‌های شناخته‌شده حزب لیکود نوشت: او کسی است که می‌داند نتانیاهو چگونه فکر می‌کند و ‌مانند «سخنگو» غیررسمی او عمل می‌کند.

تزاچی هانگبی شامگاه جمعه به کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: اگر دولت فعلی آمریکا نتواند به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران دست‌یابد، ارزیابی او این است که نتانیاهو، علیه مراکز اتمی حکومت ایران دست به اقدام نظامی می‌زند.

به‌گفته این مقام ارشد حزب لیکود، تصمیم حمله به مراکز اتمی حکومت ایران، ‌مانند تصمیم مناخیم بگین و ايهود اولمرت، نخست‌وزیرهای سابق اسرائیل، برای حمله به مراکز اتمی عراق ( ۱۹۸۱) و سوریه (۲۰۰۷) است.

به‌نوشته هاآرتص، اقدام احتمالی ارتش اسرائیل، علیه مراکز اتمی حکومت ایران، ادامه همان سیاسی قدیمی است که مناخیم بگین، نخست‌وزیر سابق اسرائيل از حزب لیکود، ۴۰ سال پیش بیان کرد. به این معنا که، اسرائيل اجازه نمی‌دهد هیچ کشور دیگری در خاورمیانه به تسلیحات اتمی دست یابد.

هاآرتص در ادامه گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: سیاست دولت‌های اسرائيل در قبال تلاش کشورهای دیگر، برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی، ترکیبی از اقدامات دیپلماتیک، اطلاعاتی، عملیاتی و راهبردی است.

JACK GUEZ / AFP

به‌نوشته هاآرتص، از دهه ۱۹۷۰، دولت‌های اسرائيل چنین سیاسی را به‌کار گرفته‌اند. با این توضیح که ابتدا تلاش می‌کنند از طریق ایالات متحده و متحدان اروپایی خود اقدام کنند. همزمان دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور تلاش می‌کنند تا داده‌هایی از برنامه‌های اتمی کشور مورد هدف خود جمع‌آوری و طبقه‌بندی کنند.

در مورد عراق و سوریه هم چنین شد. یعنی زمانی که تلاش‌های دیپلماتیک برای منصرف کردن صدام حسین و اسد به‌نتیجه نرسید، اسرائیل خودش اقدام کرد و وارد مرحله عملیاتی شد. دامنه اقدامات اسرائیل هم گسترده است. از ترور و خرابکاری در تاسیسات تا جنگ‌های سایبری و در نهایت اقدام مستقیم نظامی.

به‌ باور نویسنده هاآرتص، نخست‌وزیران پیشین اسرائيل زمانی که دستور حمله به مراکز اتمی عراق و سوریه را دادند، پیشتر به این جمع‌بندی رسیده بودند که تمامی راه‌ها و گزینه‌های گذشته برای متوقف کردن این کشورها شکست خورده است.

هاآرتص در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه نوشت: واقعیت امر این است که عملیات‌ مخفی اسرائيل نتوانست جلو ایران را برای تبدیل شدن به یک کشور در آستانه سلاح هسته‌ای بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال، دولت اسرائيل بر سر یک دوراهی قرار دارد. یا باید ‌مانند عراق و سوریه، علیه تاسیسات اتمی حکومت ایران اقدام کند، یا باید با ایران دارای سلاح هسته‌ای روبه‌رو شود.

تحولی که می‌تواند در ادامه به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه بیانجامد و سایر کشورها، از جمله عربستان سعودی، ترکیه و شاید هم مصر، را به مسیر مشابه ببرد.

نقش ایالات متحده در حمله احتمالی به تاسیسات اتمی حکومت ایران، از دیگر موضوع‌هایی است که در گزارش روز چهارشنبه هاآرتص به آن اشاره شده است.

به‌نوشته هاآرتص، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، اعتقاد داشت دولت نتانیاهو تلاش می‌کند تا ایالات متحده را به اقدام نظامی علیه ایران ترغیب کند. این گزینه در حال حاضر منتفی است و دولت بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، هیچ قصد ندارد از طریق اسرائیل وارد یک درگیری نظامی با حکومت ایران شود.

با این حال، به‌نوشته هاآرتص، نتانیاهو در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اعتماد به‌نفس دارد. او می‌خواهد میراثی هم‌تراز با نخست‌وزیران دوران‌ساز اسرائیل، مانند بن گوریون و مناخیم بگین، برجای بگذارد و نمی‌خواهد از او در آینده به عنوان یک رهبر سیاسی، با دستاوردهای اندک و متهم به فساد، نام ببرند.

بیشتر از جهان