رهبر سابق برزیل آزاد شد

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین برزیل از حبس آزاد شد

لولا  سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ ریاست جمهوری برزیل را بر عهده داشت

HENRY MILLEO / AFP

روز جمعه، به دنبال رای دیوان عالی برزیل دائر بر این که متهم را تنها پس از رد حکم فرجام می توان زندانی کرد، صدها نفر از هواداران آقای داسیلوا در خارج از محوطه زندان شهر «کوریتیبا» در جنوب کشور، از او استقبال کردند.

آقای داسیلوای ۷۴ ساله در اعتراض به حکم فساد و پولشویی در ارتباط با خرید یک آپارتمان ساحلی در سن پائولو، از دادگاه تقاضای تجدید نظر کرده است. 

برای آقای داسیلوا جایگاهی بنا شده بود که از آنجا برای طرفدارانش سخنرانی کند. 

آقای داسیلوا که «لولا» خطاب می شود، در ویدئویی که او را در محوطه ژیمناستیک زندان در حال ورزش نشان می داد، نوشت:«لولا آزاد». او از آوریل سال ۲۰۱۸ در حبس بود. هنوز احتمال دارد آقای داسیلوا در صورت رد حکم استیناف، به زندان بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز روشن نیست که لولا در آزادی در صحنه سیاست برزیل چه نقشی برعهده خواهد گرفت. رهبر چپگرای  حزب کارگران برزیل، «پی تی»، همچنان شخصیتی محبوب در میان چپ گراهای کشور است که سیاستمداران و رای دهندگان طرفدار آن بدون وقفه خواهان رهایی او بوده اند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند آزادی لولا اقلیت سیاسی در برزیل را که روحیه اشان  را به خاطر رسوایی های مربوط به فساد، استیضاح جانشین برگزیده او (توضیح: دیلما یوسف)، حبس او و اخیرا درگیری در انتخابات ۲۰۱۸، از دست داده بودند، تقویت خواهد کرد.

پرزیدنت ژایر بولسونارو، در کارزار انتخاباتیش ضمن وعده مبارزه با خشونت و فساد موضع سختی علیه حزب کارگران برزیل اتخاذ کرد. آقای بولسونارو که راست گرای افراطی است، با به دست آوردن ۵۵ درصد آراء در روز اول ژانویه ادای سوگند کرد.

لولا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ ریاست جمهوری برزیل را بر عهده داشت، در نظرخواهی های انتخابات ۲۰۱۸ بر رقیب خود پیشی داشت، اما حکم دادگاه مبنی بر تثبیت اتهام و حبس ، او را از ادامه مبارزات انتخاباتی محروم کرد.

رئیس جمهور سابق برزیل گفته بود در صورت آزادی، برای تقویت موضع مخالفان دولت، به گوشه و کنار برزیل سفر خواهد کرد. تحلیل گران سیاسی می گویند احتملا لولا به فوریت علیه آقای بولسونارو در خط مقدم جبهه قرار نخواهد گرفت، بلکه در صدد برخواهد آمد که در روند انتخابات سال ۲۰۲۲  نفوذ کند.

جیمز بازوُرث، بنیانگذار موسسه تحلیلی سیاسی هکزاگون، ضمن تاکید بر این که لولا پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در ۲۰۰۳، چهار بار در کارزارهای انتخاباتی شرکت کرده بوده، گفت:«عاملی که لولا را برای بولسونارو خطرناک می کند، این است که او این بازی طولانی را می شناسد.»

او افزود:«لولا یک سازمانده سیاسی و اتحادیه ای سنتی است که با صبر و حوصله حزب کارگران و متحدانش را در مواضعی قرار می دهد تا از نقاط ضعف بولسونارو در سال های آینده استفاده کند.»

لولا، این رهبر سابق اتحادیه های کارگری، به عنوان یک «موجود سیاسی» شناخته می شود. او در صدر یک دوره رشد اقتصادی سریع و به همراه آن افزایش چشمگیر بهای مستغلات قرار داشت که موجب گسترش طبقه متوسط برزیل شد.

برنامه عظیم خدمات اجتماعی او موسوم به «بولسا فامیلیا» میلیون ها نفر را از چنگال فقر نجات داد. او ریاست جمهوری را با هشتاد درصد رای مثبت در نظرخواهی ها ترک کرد. تسلط کلام او می تواند به همان آسانی که هوادارانش را به خنده می اندازد، چشمشان را گریان کند.

هواداران چپگرای لولا از آزادی پرچمدارشان استقبال کرده اند، اما حالا خواهان برائت او از کلیه اتهاماتش هستند.

هرچند رهبر سابق برزیل آزاد شده، اما همچنان چند پرونده علیه او در دادگاه های کشور باز است.

از ماجرای آپارتمان ساحلی او گذشته، قاضی یک دادگاه عادی برزیل او را در ارتباط با مالکیت یک خانه روستایی در «آتیبائیا» در حومه سائوپولو، محکوم کرده است.

لولا هرگونه تخطی از قانون را در هردو مورد تکذیب کرده و دادستان های «کارواش» (توضیح: عملیات قضایی که محکومان را در مرحله نخست و پیش از تقاضای تجدیدنظر به زندان می اندازد) و «سرجیو موُرو» قاضی وقت که اکنون در کابینه بولسونارو وزیر دادگستری است را متهم به آزار و ارعاب سیاسی کرده است.

هیئت قضات در یک دادگاه عالی دیگر، رای خواهند داد که آیا آقای مورو در صدور حکم علیه لولا  بیطرف بوده است یا نه. در این میان، حکم لولا در ارتباط با مالکیت آپارتمان ساحلی به او اجازه شرکت در انتخابات آینده را نخواهد داد. 

قرار است در این دو روز اعتراض هایی در حمایت از آقای مورو و مبارزه اش با کاهش جرم و جنایت و فساد در شهرهای عمده برزیل برگزار شود.  

با آزادی لولا، بدون تردید، حملات علیه حکم دادگاه عالی (علیه لولا) افزایش خواهد یافت.