بنی گانتز: اسرائیل توان حمله به ایران را دارد و باید آماده باشد

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا می‌تواند موضع دولت بایدن در قبال حکومت ایران را قاطع‌تر کند

به‌گفته بنی گانتز، اقدامی نظامی علیه حکومت ایران حدود هفت میلیارد شِکِل (معادل دو میلیار دلار) هزینه دارد - AHMAD GHARABLI / AFP

یک هفته بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های داخلی این کشور به سیاست احتمالی دولت بنیامین نتانیاهو، در مقام نخست‌وزیر جدید اسرائیل، در قبال حکومت ایران و برنامه‌های اتمی و موشکی جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

پرسش محوری این است که آیا در صورت شکست قطعی مذاکرات احیای برجام، دولت جدید نتانیاهو، طرح حمله به مراکز اتمی حکومت ایران را در دستورکار قرار می‌دهد؟

روزنامه اروشلیم‌پست روز چهارشنبه نهم نوامبر (۱۸ آبان‌ماه) در گزارشی به‌نقل از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که اینک از سمت خود کناره‌گیری کرده، نوشت: نیروهای نظامی اسرائيل توان حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را دارند. اما لازم است قبل از صدور دستور حمله، نتانیاهو در مقام نخست‌وزیر بعدی، تمامی جوانب امر را با دقت بررسی کند.

به‌گفته گانتز، نیروهای نظامی اسرائيل قابلیت و برنامه‌ریزی‌های درازمدتی دارند و باید خود را برای مواجهه با چنین شرایط یا احتمالی آماده کنند.

به‌گفته بنی گانتز، آخرین باری که ارتش اسرائیل آماده اقدام نظامی علیه مراکز اتمی حکومت ایران بود او رئيس‌ ستاد ارتش بود. در زمان نخست‌وزیری پیشین نتانیاهو، اما بعد تصمیم گرفته شد این حمله انجام نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اروشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به هزینه‌های اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه مراکز اتمی ایران نیز اشاره کرد.

به‌گفته بنی گانتز، چنین اقدامی در حدود هفت میلیارد شِکِل (تقریبا ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا) هزینه خواهد داشت.

روز جمعه، تزاخی هانگبی، کارشناس امنیتی و از اعضای ارشد حزب لیکود، در اظهارنظری گفت: ارزیابی او این است که اگر دولت فعلی آمریکا در دستیابی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران شکست بخورد، نتانیاهو احتمالا دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد.

به‌گفته این عضو ارشد حزب لیکود، «وقتی چاره‌ای دیگری نیست، یکی باید در نهایت اقدام کند.»

به‌باور بسیاری از ناظران، نتایج نهایی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نیز می‌تواند تا اندازه‌‌ای رویکرد احتمالی دولت بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در قبال برنامه اتمی حکومت ایران را روشن و قاطع‌تر کند.

دولت فعلی آمریکا هنوز به‌طور رسمی شکست مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران را اعلام نکرده است. با این حال، مقام‌های مختلف دولت بایدن، از جمله خود او بارها تاکید کرده‌اند که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که حکومت ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا کند. قدرت‌گیری بیشتر جمهوری‌خواهان در کنگره، یا حتی جناح راست حزب دموکرات، می‌‌تواند موضع دولت بایدن در قبال حکومت ایران را قاطع‌تر کند.