جو بایدن پیروزی نتانیاهو را در انتخابات اسرائیل تبریک گفت    

نتانیاهو به دیدگاه‌های سخت‌گیرانه در برابر جمهوری اسلامی ایران معروف است

نتانیاهو نیز به بایدن گفت که می‌خواهد توافقات صلح بیشتری با کشورهای عربی به دست آورد-DEBBIE HILL / POOL / AFP

جو بايدن، رئيس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، ۷ نوامبر (۱۶ آبان)، پيروزی بنيامين نتانياهو، را در انتخابات پارلمانی هفته گذشته این کشور تبريک گفت.

پس از آنکه نتانیاهو و حزب راست‌گرای تحت رهبری او اکثریت ۶۴ کرسی را در کنست، پارلمان اسرائیل، به دست آورد، او در حال تشکیل یک ائتلاف برای در دست گرفتن دولت است. آمریکا نگران این واقعیت است که پیش‌بینی می‌شود دولت نتانیاهو اعضای احزاب راستگرای افراطی را شامل شود.

به گزارش دفتر نتانیاهو، تماس نتانیاهو و بایدن هشت دقیقه طول کشید.

دفتر نتانیاهو می‌گوید، بایدن به نتانیاهو گفت که تعهد او به اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است و تاکید کرد که می‌توانند تاریخ را با هم بسازند.

نتانیاهو نیز به بایدن گفت که می‌خواهد توافقات صلح بیشتری با کشورهای عربی به دست آورد.

نتانیاهو همچنین گفته است که تعهد او به اتحاد و روابط بین دو کشور، قوی‌تر از همیشه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفيد تایيد کرد که اين تماس انجام گرفته است. تام نیدس، سفیر آمریکا در اسرائیل، گفت: «این یک تماس تلفنی گرم و گفت‌وگویی مهم بود.»

بایدن حدود پنج روز پس از اعلام نتایج انتخابات اسرائیل با نتانیاهو تماس گرفت.

یکی از عوامل کلیدی که منجر به پیروزی جناح راستگرای بنیامین نتانیاهو در انتخابات سه‌شنبه گذشته اسرائیل شد، افزایش بی‌سابقه افراط‌گرایی در این کشور دانسته می‌شود.

دولت آینده اسرائیل به احتمال بسیار شامل تعداد زیادی از سیاستمداران خواهد بود که به خطابه‌های نژادپرستانه، بدزبانی، و ضدعرب بودن یا ضدیت با دگرباشان جنسی شهرت دارند.

نتانیاهو سال‌ها فاصله خود را از افراطی‌ها، به ویژه ایتامار بن گویر، سیاستمدار برتری‌طلب یهودی و حزب قدرت یهودی، حفظ کرده بود.

اما از زمان انتخابات سال ۲۰۱۹، او رابطه‌اش را با سیاستمداران راست افراطی افزایش داد، و می‌کوشید جناح‌های مختلف آن را متحد کند.

نتانیاهو به دیدگاه‌های سخت‌گیرانه در برابر جمهوری اسلامی ایران معروف است، اما دولت ائتلافی کنونی اسرائیل نیز که تاکنون دو نخست‌وزیر داشته است، اقدامات بسیاری علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین، و یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی، هر دو بر ضرورت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرده‌اند. نفتالی بنت به  اعمال سیاست «هزار خنجر» درباره جمهوری اسلامی ایران معروف بود و معتقد بود که باید «سر مار را در تهران» زد.

بیشتر از جهان