دو زندانی بلوچ در زاهدان اعدام شدند

در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲، دست‌کم ۵۲۸ زندانی در نقاط مختلف ایران اعدام شده‌اند

همزمان با تداوم سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران، و در چهلمین روز کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، دستگاه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد دو زندانی بلوچ را در این شهر به دار آویخته است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه به‌نقل از مرکز رسانه‌ایی قوه قضاییه، هویت افراد اعدام شده را اسحاق آسکانی و راشد بلوچ اعلام کردند.

به‌گفته مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، این دو زندانی بلوچ متهم بودند که در جریان یک درگیری مسلحانه در سال ۱۳۹۵، هفت تن از نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی را به قتل رسانده‌اند.

اتهام مشخص این افراد «اقدامات تروریستی و تیراندازی به نیروهای انتظامی» عنوان شده است.

بنا بر گزارش‌ها، روز یکشنبه نیز یک زندانی دیگر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. هویت این زندانی «امان‌الله عالی‌زاهی» و اتهام او مواد مخدر اعلام شد.

علاوه بر زندان زاهدان، روز یکشنبه این هفته، پنج زندانی دیگر نیز در ارتباط با جرایم مواد مخدر در زندان مرکزی اراک اعدام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش سالانه مرکز مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ظرف یک سال گذشته،  در بازه زمانی دهم اکتبر ۲۰۲۱ تا هفتم اکتبر ۲۰۲۲، دست‌کم ۵۲۸ زندانی در نقاط مختلف کشور به اتهام‌های متفاوت اعدام شده‌اند.

یافته‌های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نشان می‌‌دهد که شمار اعدام‌ها در ایران ظرف یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

بسیاری از حقوق‌دانان و کارشناسان سیاسی-اجتماعی اعتقاد دارند حکومت ایران از صدور و اجرای احکام اعدام، در راستای اهداف سیاسی-امنیتی خود و به‌منظور ایجاد رعب‌ و وحشت در جامعه، به‌ويژه در میانه اعتراض‌های سراسری، استفاده می‌کند.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست‌کم برای ۹ تن از بازداشت‌شدگان هفته‌های اخیر نیز تقاضای صدور حکم اعدام کرده است.