شکست نظام مقابل رسانه‌‌های فارسی‌زبان؛ زور و تهدید هم جواب نداد

وزارت اطلاعات تلویزیون ایران اینترنشنال را سازمانی «تروریستی» اعلام کرد

مقام‌های جمهوری اسلامی از نفوذ رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور در داخل ایران به‌شدت خشمگین‌اند- خبرگزاری فارس

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال را سازمانی «تروریستی» اعلام کرد و هشدار داد که عوامل و مرتبطان با این رسانه را «تحت تعقیب» قرار می‌دهد.

خطیب این موضوع را در گفت‌وگو با سایت علی خامنه‌ای بیان کرد و گفت: «هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی، ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.» او به بریتانیا هم به دلیل میزبانی سه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، من و تو و ایران اینترنشنال حمله کرد و گفت که این دولت «هزینه اقدام‌هایش برای ناامن‌سازی ایران را خواهد داد».

تلویزیون ایران اینترنشنال که از پنج سال پیش فعالیت خود را در لندن آغاز کرده، همواره با تهدید‌های مستمر مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه بوده که دامنه این تهدید‌ها و حملات با آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران بیشتر هم شده است. این شبکه تلویزیونی دو روز پیش اعلام کرد که سپاه پاسداران دو خبرنگار این شبکه و خانواده‌های آن‌ها را تهدید کرده است. روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف هم به‌تازگی از شناسایی «یک تیم آدمکش» خبر داده که دو خبرنگار تلویزیون ایران اینترنشنال را تهدید جانی کرده است.

آن‌طور که این روزنامه نوشته است، اعضای این تیم هفته گذشته اطراف خانه و محل کار این دو خبرنگار دیده شده‌اند و این دو خبرنگار در حال حاضر، تحت محافظت ۲۴ساعته قرار گرفته‌‌اند.

پیش از این، نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این شبکه تلویزیونی را در ارتباط با اعتراض‌های سراسری در ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

از طرفی حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، هم هفتم آبان عربستان سعودی را تهدید کرد چنانچه «شیطنت بنگاه‌های سخن‌پراکنی» خود را کنترل نکند، «دود آن به چشم خودشان خواهد رفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی شبکه ایران اینترنشنال را رسانه‌‌ای وابسته به عربستان سعودی می‌دانند؛ اما این شبکه اعلام کرده که رسانه‌‌ای مستقل است.

روحانیون شیعه حاکم بر ایران از فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور به‌شدت خشمگین‌اند و از مدت‌ها پیش آزار و اذیت کارمندان آن‌ها و خانواده‌هایشان در ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت ورود آن‌ها به ایران از جمله این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها است که در تازه‌ترین مورد، به طور رسمی در قالب تحریم‌ دنبال می‌شود.

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران هفته گذشته گزارشی از فعالیت این رسانه‌ها در جریان اعتراض‌های سراسری منتشر و ادعا کرده‌اند که این رسانه‌ها با انتشار «هزاران دروغ» تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی در ایران «فریب» دهند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هم در پی افزایش این تهدید‌ها و هشدار‌ها از مقام‌های بریتانیا خواسته است امنیت کارکنان تلویزیون ایران اینترنشنال را تضمین کند. شریف منصور، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و آفریقای شمالی این کمیته گفت: «تا زمانی که دولت‌های خارجی ایران را پاسخگو نکنند، روزنامه‌نگاران با تهدید مواجه خواهند بود.»

میشل استانیستریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند، هم این اقدام سپاه پاسداران را «تکان‌دهنده و ظالمانه» خوانده است. استانیستریت در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال تصریح کرد: «استرس و فشاری که بر روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌شود، نفرت‌انگیز است.»

سیاست راندن فعالان رسانه‌ای، مدنی و سیاسی و متخصصان از ایران پس از چهار دهه به بزرگ‌ترین پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است. از بین بیش از چهار میلیون ایرانی که گزارش شده است در کشور‌های مختلف زندگی می‌کنند، تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها در نهاد‌های رسانه‌ای، حقوقی و سیاسی جذب شده‌اند که فعالیتشان به مذاق مقام‌های جمهوری اسلامی خوش نمی‌آید.

با آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، انسجام بی‌سابقه ایرانیان خارج کشور و پوشش رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در خارج از ایران از تمامی کارزار‌ها و وقایع مرتبط با این اعتراض‌ها، خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را در پی داشته است. آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا فعالیت این رسانه‌ها را محدود یا تعطیل کنند و هزینه فعالیت‌های سیاسی و مدنی ایرانیان مقیم خارج علیه نظام جمهوری اسلامی را بالا ببرند.

البته مجموع این تلاش‌ها همچنان نتوانسته‌اند فعالیت این رسانه‌ها و فعالیت‌ ایرانیان خارج کشور را متوقف کند که نشانی از شکست روحانیون شیعه حاکم بر ایران در خاموش کردن این رسانه‌ها و صدای اعتراض ایرانیان در داخل و خارج است.