در پی دهه ها اختلاف نظر، مسجد تخریب شده به هندوها واگذار شد

طبق حکم دادگاه عالی هند قرار است در این مکان معبد هندو ساخته شود

پلیس در کنار جاده ای در خیابان منتهی به مسجدی در یک محله.اکثریت مسلمان در بمبئی در تاریخ 9 نوامبر 2019 ایستاده است. دادگاه عالی هندوستان رای به واگذاری مکان یک مسجد به  هندوها داده است AFP

دادگاه عالی هند حکم داده است که مکان مورد اختلاف مسجدی که در سال ۱۹۹۲ تخریب شد، باید تحویل دولت شود تا در آن یک معبد هندو بنا گردد. 

در پی دهه ها اختلاف نظر و گاه درگیری های خونین بر سر مالکیت زمین های «آیودیا» که زمانی محل مسجد «بابری » مسلمانان بود، قضات دیوان عالی متفقا رای داده اند که تنها حدود ۲۵۰۰ متر مربع از این مکان باید به اوقاف سنی، نماینده مسلمانان آیودیا داده شود تا در آن یک مسجد جدید بنا کنند.

بسیاری از هندوها معتقدند آیودیا زادگاه «لرد رام» یکی از خدایان آن هاست و می گویند مسجد بابری در قرن شانزدهم بر ویرانه های یک معبد باستانی هندو ساخته شد. گزارش سازمان باستان شناسی هند هیچگونه گواهی حاکی از صحت این ادعا نشان نداده و تنها گفته است پیش از مسجد مسلمانان، یک بنای نامشخص در این مکان وجود داشته است.

این اختلاف نظر در سال ۱۹۹۲ موجب حمله هزاران هندو و تخریب مسجد مسلمانان و عامل درگیری هایی خونین در سراسر کشور شد. 

با صدور حکم دادگاه عالی هند، روز جمعه، دولت با نگرانی از بروز درگیری های جدید، اقدامات ویژه امنیتی درنظر گرفته و از جمله تجمع در برخی نقاط دهلی و بمبئی را ممنوع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قضات دادگاه عالی هند، با درنظر گرفتن این که این مکان، همچنین، محل عبادت برای «رام لالا ویراجمان» خدای کودک هندوهاست، به دولت امر کرده اند ظرف سه ماه بنیادی ایجاد کند که این مکان را به نیابت از او مدیریت کند (توضیح: بر ایجاد یک معبد نظارت کند). 

در عمل، قضات دادگاه پذیرفته اند که این به معنی بنای یک معبد برای «لرد رام» است. نارندرا مودی، نخست وزیر ناسیونالیست هند از حزب «بی جی پی» سال ها برای بنای معبد رام در این مکان تلاش کرد و آن را یکی از وعده های کلیدی کارزار انتخاباتیش در سال جاری قرار داد.

«رانجان گوُگی» قاضی القضات هند که ریاست هیئت قضات را برعهده داشت، گفت این بر عهده دادگاه نیست که در مورد مذهب یا سیاست حکم کند، بلکه «باید به عنوان یک نهاد سکولار تمام ادیان و مذاهب را درنظر بگیرد».

او افزود که هندوها «همواره معتقد بوده اند که محوطه داخلی مسجد، محل تولد لرد رام بوده» و وجود یک معبد کوچک برای رام در محوطه خارجی حیاط مسجد به معنی آن بوده که مسلمانان و هندوها همزمان (برای عبادت) از این مکان استفاده می کرده اند.

آقای گوگی گفت:«هیچ مدرکی حاکی از حق تملک این مکان توسط مسلمانان وجود ندارد» که به معنی آن است که هیئت اوقاف مسلمانان سنی نتوانسته "مالکیت" خود را بر این محل ثابت کند.  

رای دادگاه عالی، تصمیم سال ۲۰۱۰ دادگاه دیگری را نقض می کند که حکم کرده بود این مکان باید میان مسلمانان و هندوها تقسیم شود و گفته است زمین آن باید به بنای یک معبد هندو اختصاص یابد. 

قضات دادگاه عالی به گزارش سازمان باستان شناسی هند درباره آیودیا اشاره کرده اند که می گوید «مسجد بابری در یک زمین خالی بنا نشد». دادگاه با استناد به این گزارش به این نتیجه رسیده که به رغم مخالفت باستان شناسان مستقل با این نظریه، احتمالا (پیش از مسجد بابری) یک معبد در این مکان وجود داشته بوده است.  

«ویشنو شانکار جِین» وکیل جامعه هندو ها حکم دادگاه عالی را «یک لحظه تاریخی برای هندوها » توصیف کرد.

او گفت این پرونده سال ها مورد اختلاف و درگیری بوده و افزود:«این یک مبارزه عظیم حقوقی بود و ما از این که دادگاه عالی را متقاعد کرده ایم، بسیار خوشوقتیم».

از سوی دیگر، «ظفریاب جیلانی»، وکیل هیئت اوقاف مسلمانان سنی گفت جامعه مسلمان از بابت این حکم متاسف و مایوس و مشغول بررسی گزینه هایش است، اما به رای صادره احترام می گذارد.

آقای جیلانی گفت:«ما از این حکم که انتظارات ما را برآورده نکرده، راضی نیستیم. ۲۵۰۰ متر مربع زمین برای ما بی معنی است. ما مشغول بررسی این حکم و راه های قانونی هستیم که برایمان موجود است». 

او افزود در میان این گزینه ها تقاضای تجدید نظر از دادگاه است. او در عین حال، با همصدایی با دولت هند، خواهان حفظ آرامش و صلح شده است.

© The Independent