ادعای حکومت درباره قتل نسیم صدقی: مظنونان پرونده دستگیر شدند

انجمن دفاع از زندانیان آذربایجان در ایران، پیش از این از تحت فشار قرار گرفتن پدر نسیم صدقی در شاهین‌دژ خبر داده بود

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی روز یکشنبه، ۱۵ آبان (۶ نوامبر)، اعلام کرد مظنونان پرونده قتل نسیم صدقی، در شهر ارومیه دستگیر شدند.

ناصر عتبانی درباره نحوه قتل نسیم صدقی گفت: «او ظاهرا به صورت مجردی در ارومیه اقامت داشته، در حالی‌که گلوله اسلحه شکاری از ناحیه کتف راست و چسبیده به بدن،  شلیک شده بود و اسلحه وینچستر نیز در کنار جسد بود، در خانه‌باغی در روستای اوصالو ارومیه کشف شد.»

به گفته این مقام قضایی، یکی از فرزندان صاحب باغ که مظنون پرونده است، از کشور خارج شده است، اما پدر فرد مظنون و برادرش که جسد را دیده و به پلیس اطلاع داده‌اند، دستگیر شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. 

انجمن دفاع از زندانیان آذربایجان در ایران (آداپ)، پیش از این از تحت فشار قرار گرفتن پدر نسیم صدقی در شاهین‌دژ خبر داده بود تا بر اساس سناریوی ماموران امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی، اعتراف کند دختر او به دست دوست‌پسرش کشته شده و قاتل به ترکیه گریخته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن دفاع از زندانیان آذربایجان در ایران پیش از این اعلام کرد نسیم صدقی، دختر جوان ۲۲ ساله، روز ۹ آبان در اعتراضات مردم ارومیه شرکت کرده بود که دو گلوله، یکی به میانه پیشانی و دیگری به قفسه سینه او اصابت می‌کند. 

این انجمن همچنین می‌گوید جسد نسیم صدقی تا ۱۱ آبان به خانواده‌اش تحویل داده نشده‌ بود. شامگاه ۱۱ آبان، جسد این دختر جوان تحت شرایط شدید امنیتی و فقط با حضور پدرش، در قبرستان شاهین‌دژ به خاک سپرده شد و ماموران حتی از حضور مادرش در مراسم خاکسپاری جلوگیری کردند. 

نظام جمهوری اسلامی ایران در حالی کشتار شهروندان معترض را انکار می‌کند که بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران دست‌کم به ۳۰۴ نفر، از جمله ۴۱ کودک، افزایش یافته است. 

رویه حکومت تاکنون به این شکل بوده است که با کشته شدن هر معترض، ماموران امنیتی خانواده‌ فرد جان‌باخته را تحت فشار قرار می‌داده‌اند تا بگویند فرزندشان در اثر بیماری یا تصادف جان باخته است. موارد بسیاری نیز گزارش شده است که خانواده‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا بگویند که فرزندشان از اعضای بسیج بوده و به دست معترضان کشته شده است.  

به‌‌رغم فشارهای شدیدی که خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران تحمل می‌کنند، تاکنون نام ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان به سازمان‌های حقوق بشری رسیده است و خانواده‌ها بیش از گذشته سکوت خبری پیرامون قتل نزدیکان خود را می‌شکنند.