اوج‌گیری اعتراضات در مریوان پس از خاکسپاری نسرین قادری در حضور نیروهای سرکوبگر

خبرگزاری‌های دولتی با انتشار فیلمی از گفته‌های پدر نسرین قادری ادعا کردند که این زن جوان در اثر بیماری جان باخته است نه ضربات باتوم

هم‌زمان با خاکسپاری پیکر نسرین قادری، زن جوان اهل مریوان که گفته می‌شود با ضربات باتوم نیروهای سرکوبگر به سرش در تهران جان باخته‌ است‌، منابع محلی از حضور گسترده نیروهای حکومتی در نزدیکی منزل پدر و مادر او خبر دادند. هم‌زمان، با شدت گرفتن اعتراضات در مریوان، ساختمان شورای شهر توسط مردم معترض تسخیر شد

پیکر نسرین قادری با حضور نیروهای سرکوبگر و بدون اجازه دادن به مردم برای حضور در مراسم، امروز یکشنبه ۱۵ آبان، در شهر مریوان به خاک سپرده شد.

صفحه اینستاگرام پایگاه خبری هه‌نگاو، دیده‌بان حقوق بشر کردستان، با انتشار تصاویری از حضور گسترده ماموران سرکوبگر در مریوان نوشت: «دست‌کم ۳۵ شهروند در جریان اعتراضات مردمی به قتل حکومتی نسرین قادری، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر در شهر مریوان زخمی شده‌اند.»

این خبرگزاری همچنین تصاویری از گلوله‌هایی که به سمت مردم معترض مریوان شلیک شده است منتشر کرد. مردم معترض مریوان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و در خیابان‌ها آتش روشن کردند.

به گزارش هه‌نگاو، امام جمعه، فرماندار و مسئول اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه مریوان به منزل پدری نسرین قادری رفته‌اند و نزدیکان آن‌ها را مجبور کرده‌اند که منزل خانواده قادری را ترک کنند. نیروهای امنیتی حتی اجازه نداده‌اند اعضای خانواده، پیکر دخترشان را در انتقال از تهران به مریوان همراهی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نسرین قادری ۳۵ ساله، دانشجوی ایرانی کرد دوره دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بود که در شهرک اندیشه تهران زندگی می‌کرد. بنا به خبرهای منتشر شده، او بر اثر ضربات متعدد باتوم به سرش از سوی نیروهای سرکوبگر حکومتی به کما رفت و روز ۱۳ آبان در بیمارستان جان باخت.

مانند بسیاری از سناریوسازی‌های دیگر در مورد جان‌باختگان خیزش سراسری علیه حکومت، این بار نیز خبرگزاری‌های دولتی ادعا کردند که نسرین قادری بیماری زمینه‌ای داشته و در خانه‌اش در تهران فوت کرده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از احمد قادری، پدر این زن جان‌باخته، نوشت: «دخترم بیماری زمینه‌ای داشت و به دلیل ابتلا به آنفلوانزا، بیماری‌اش شدت پیدا کرد و فوت شد.»

خبرگزاری صداوسیما نیز فیلمی از فردی که گفته می‌شود پدر نسرین قادری است منتشر کرد. این فرد در فیلم می‌گوید: «شب همان روز که دخترم فوت شد، پسرم تا ساعت ۱۲ شب پیش او بود و حتی ما هم با او تماس تلفنی داشتیم. فردای آن روز هرچه با دخترم تماس گرفتیم جواب نداد، به ناچار از دختر دیگرم خواستیم به منزل نسرین رفته و ما را از وضعیت او باخبر کند که او نیز به همراه همسرش راهی منزل نسرین شدند. با مراجعه دختر و دامادم به منزل نسرین هیچ خبری از او نشد. بنابراین، با هماهنگی یکی از همسایگان در خانه را شکسته و با پیکر بی‌جان او مواجه می‌شوند. دختر و دامادم بلافاصله با اورژانس و آگاهی تماس می‌گیرند و جسد دخترم به پزشکی قانونی شهریار منتقل می‌شود.»

این روایت در شرایطی بیان شده است که از یک سو گفته می‌شود نسرین قادری با خانواده‌اش در ارتباط نبوده و از سوی دیگر هنوز نتیجه بررسی‌های پزشکی قانونی درباره مرگ این زن جوان مشخص نشده است.

مسئولان حکومت تاکنون بارها تلاش کرده‌اند از خانواده جان‌باختگان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، اعتراف‌های اجباری بگیرند و مواردی مانند خودکشی، بیماری زمینه‌ای، گاز گرفتن سگ و تصادف را علت مرگ معترضان اعلام کنند.