خیزش سراسری مردم ایران در روز پنجاه و یکم؛ اعتصاب در دانشگاه‌ها،اعتراضات گسترده در مریوان

هه‌نگاو از زخمی شدن دست‌کم ۳۵ شهروند در اعتراض‌های مریوان در اثر تیراندازی ماموران خبر داد

در پنجاه‌و‌یکمین روز از خیزش سراسری مردم ایران، اعتراض‌ها در شهرها و دانشگاه‌های مختلف آغاز شد. از صبح روز یکشنبه پانزدهم آبان، دانشگاه‌هایی در سراسر ایران اعتراض‌های مدنی خود را آغاز کردند.

دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف، صبح روز یکشنبه پانزدهم آبان، در صحن این دانشگاه تحصن و از حضور در کلاس‌ها امتناع کردند. بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جمعی از دانشجویان دانشکده‌های مدیریت، اقتصاد و مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در سرسرای دانشکده خود در اعتراض به بازداشت‌های خودسرانه، ممنوعیت‌های غیرقانونی ورود و تعرض به حریم شخصی‌ هم‌دانشگاهی‌هایشان تحصن کرده‌اند.

تصویری از دانشگاه آزاد مشهد نیز منتشر شد که نشان از پاشیدن رنگ قرمز به سردیس قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در این دانشگاه داشت. از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری بعد از کشته شدن مهسا امینی، تصاویر زیادی از تخریب تصاویر و مجسمه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف منتشر شده است.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز بار دیگر با برگزاری تجمع اعتراضی در این دانشگاه، به رفع تفکیک جنسیتی از سلف غذاخوری این دانشگاه اقدام کردند.

دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع که با دخالت حراست و سیلی زدن به دانشجویان به‌ هم‌ ریخته بود، با مقاومت دانشجویان روبرو شد و دانشجویان معترض دوباره به اعتراضشان در صحن دانشگاه ادامه دادند.

دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران نیز با برگزاری تجمع اعتراضی شعار «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل میشه» سر دادند. هم‌زمان دانشجویان در پردیس شمالی دانشگاه تهران نیز با برگزاری تجمع اعتراضی شعار «یک دانشجو کم بشه، اینجا قیامت می‌شه» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان در این تجمع همچنین شعارهای «آبان ماه خونه، خون رو زمین می‌مونه»، «دانشگامون ترسیده، دانشجو راه نمی‌ده»، «زن زندگی آزادی» و «مهسای ما، نیکای ما، نوید آزادی ما» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال نیز بار دیگر در صحن این دانشگاه اعتصاب کردند‌ و باعث برگزار نشدن کلاس‌ها شدند. دانشجویان همچنین در محوطه این پردیس دانشگاهی شعار «تجاوز توی زندان، اینم بود توی قرآن» سر دادند. همچنین تصاویری از حضور آمبولانس در دانشگاه آزاد تهران شمال در شبکه‎‌های اجتماعی مخابره شد. در اعتراض‌های اخیر، نیروهای امنیتی از آمبولانس برای انتقال نیرو و همچنین انتقال معترضان بازداشتی استفاده می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه شیخ بهایی در اصفهان نیز در این دانشگاه تجمع کردند و شعار «بسیجی، ساندیس رو بردار و برو» سر دادند.

علاوه بر دانشگاه‌ها، مردم در چند شهر ایران نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. مردم مریوان با تجمع در این شهر علیه حکومت شعار دادند و نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به سمت آن‌ها حمله کردند. این تجمع در اعتراض به کشته‌شدن نسرین قادری صورت گرفت. نسرین قادری، اهل مریوان و دانشجوی دانشگاه تهران بود که با ضربات باتوم نیروهای امنیتی به سرش به کما رفت و پس از چند روز در بیمارستانی در تهران جان باخت‌. رسانه‌های حکومتی پیش از این در مصاحبه‌ای با پدر نسرین قادری سعی داشتند که اعلام کنند این فرد بیماری زمینه‌ای داشته و در اثر آنفولانزا فوت کرده است.

پیکر نسرین قادری صبح یکشنبه بدون حضور مردم و تحت فشار نیروهای امنیتی در مریوان به خاک سپرده شد. با این حال، مردم مریوان مقابل خانه نسرین قادری تجمع کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. نیروهای امنیتی همچنین به تیراندازی به سوی معترضان اقدام کردند. دست‌کم ۳۵ شهروند در جریان اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی نسرین قادری، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی در شهر مریوان زخمی شده‌اند.

براساس ویدیوهای منتشر شده، ساختمان شورای شهر در مریوان، به دست مردم معترض افتاده است.