در میانه اعتراض‌ها و بن‌بست مذاکرات، ریال دوباره سقوط کرد

دلار آمریکا روز شنبه تا ۳۶ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت

سقوط دوباره ریال ایران تا اندازه زیادی به شکست مذاکرات هسته‌ای مربوط است - MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

ریال ایران ظرف کم‌تر از یک هفته، ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. کاهش دوباره ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، آن هم در میانه اعتراض‌های فراگیر ضدحکومتی در ایران، مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران بین‌‌المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه در یک گزارش اقتصادی به دو دلیل اصلی سقوط دوباره ریالایران پرداخت.

به‌نوشته بلومبرگ، از یک طرف، تداوم اعتراض‌های ضدحکومتی گسترده در ایران و از طرفی دیگر، نبود هیچ چشم‌انداز امیدبخش از احیای توافق هسته‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران، موجب شده تا ارزش دلار در ایران به بالاترین حد خود برسد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ارزش دلار آمریکا در برابر ریال ایران، روز شنبه تا ۳۶ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت و رکود تازه‌ای ثبت کرد.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش بامداد یکشنبه نوشت: از زمانی که ابراهیم رئیسی، در تابستان سال گذشته وعده داد جلوی آشفتگی بازار ارز را خواهد گرفت، دلار در ایران ۴۰ درصد گران‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلومبرگ به‌نقل از یک فعال اقتصادی در ایران، بدون ذکر نام، نوشت: کاهش دوباره بهای ریال تا اندازه زیادی به شکست مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد. مذاکرات ۱۸ ماهه‌ای که موجب شده بود امیدهایی به لغو و محدود شدن تحریم‌ها شکل بگیرد. امیدهایی که اکنون از میان رفته است.

روز جمعه، وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هفت» در یک بیانیه مشترک، حکومت ایران در طیف وسیعی از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارسال پهپادهای نظامی به روسیه، مقصر دانستند. موضوع‌هایی که هر یک به‌طور جداگانه می‌تواند وضعیت اقتصاد وابسته به‌نفت ایران را شکننده‌تر کند و به بی‌ثباتی پایدار در بازارها بیانجامد.

به‌باور کارشناسان اقتصادی، خروج سرمایه‌ها از بازارهای داخلی سهام، یک عامل دیگر بالا رفتن بهای ارز طی روزهای گذشته در ایران است.

به‌نوشته بلومبرگ، ایرانی‌ها تحت تاثیر تحولات و ناآرامی‌های سیاسی سعی می‌کنند با خرید ارزهای خارجی، از سرمایه‌‌ و دارایی‌‌هایی خود در برابر بی‌ثباتی سیاسی-اقتصادی محافظت کنند.

بیشتر از اقتصاد