پدر حسین رونقی، در پی یک ماه بی‌خبری از فرزندش جلوی زندان اوین سکته کرد

پدر و مادر حسین رونقی، چند روز پس از بازداشت او به تهران رفتند و برای اطلاع از وضعیتش شبانه‌روز مقابل زندان اوین حاضر شدند

حسن رونقی نوشت: «مسئول این وضعیت پدرم، جمهوری اسلامی است»@hassanronaghi/Twitter

در پی بیش از یک ماه بی‌خبری از وضعیت حسین رونقی و یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر انتقال چند ساعته او از زندان به بیمارستان، احمد رونقی، پدر این فعال مدنی بازداشت‌شده، روز شنبه جلو زندان اوین سکته قلبی کرد و پس از انتقال به بیمارستان، در بخشی مراقبت‌های ویژه بستری شد.

احمد رونقی و همسرش زلیخا موسوی، پدر و مادر حسین رونقی، چند روز پس از بازداشت فرزندشان به تهران رفتند و برای دریافت پاسخی درباره وضعیت او، شبانه‌روز مقابل زندان اوین حاضر شدند.

حسن رونقی، برادر حسین رونقی، روز شنبه ۱۴ آبان با انتشار عکسی از پدرش در صفحه توییتر خود نوشت: «پدرم احمد رونقی در جلوی زندان اوین سکته قلبی کرد و به بیمارستان طالقانی انتقال یافت. آنژیو در بیمارستان انجام شد و در آی‌سی‌یو بستری شده است.»

برادر حسین رونقی با اشاره به اینکه قرار است پدرشان، احمد رونقی، این هفته مورد عمل جراحی قرار گیرد، گفت: «مسئول این وضعیت پدرم، جمهوری اسلامی است.»

حسن رونقی شامگاه شنبه نیز با انتشار تصویر دیگری که پدرش را بستری‌شده در بیمارستان نشان می‌دهد، نوشت: «پدرم قوی باش که ظلم پایدار نمی‌ماند.»

سکته قلبی و بستری شدن احمد رونقی یک روز پس از آن رخ داد که گزارش‌هایی درباره انتقال فرزندش، حسین رونقی، در روز جمعه از زندان به اورژانس بیمارستان طالقانی منتشر شد.

به گفته مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار، «ماموران امنیتی عصر روز جمعه ۱۳ آبان ماه حسین رونقی را از زندان به اورژانس بیمارستان طالقانی برده و پس از چند ساعت او را روی ویلچر از بیمارستان خارج کرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی و همچنین مسئولان زندان اوین تاکنون توضیحی درباره وضعیت جسمی حسین رونقی و دلیل انتقال او به بیمارستان و بازگردان دوباره این فعال مدنی به زندان ارائه نکرده‌اند.

حسین رونقی از فعالان مدنی و از مدافعان آزادی بیان در ایران است که پیشتر سال‌ها زندانی سیاسی بوده است و در چند سال اخیر بر افشای موضوع همکاری «شرکت ابرآروان با دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای فیلترینگ و قطع اینترنت» تمرکز داشته است.

رونقی همچنین از هنگام اعتراض‌های سراسری سال ۱۳۹۸ تا هنگام بازداشت اخیر خود، ضمن انتشار توییت‌هایی درباره بازوهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی در رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی آمریکا و اروپا، مقالاتی در همین مورد نیز در نشریاتی چون وال استریت ژورنال منتشر کرد.

از زمان آغاز خیزش سراسری در ۲۶ شهریورماه، تیمی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به‌دنبال بازداشت حسین رونقی بودند و برای دستگیری او به خانه‌اش یورش بردند. اما رونقی از دست آن‌ها گریخت و در چند مصاحبه تلویزیونی بر مواضع خود و حمایت از خیزش سراسری مردم ایران تاکید کرد.

پس از آن، دادسرای امنیتی اوین رونقی را احضار کرد و این فعال مدنی روز شنبه ۲ مهر ماه در مراجعه به این دادسرا بازداشت شد. ویدیویی که از لحظه بازداشت رونقی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قصد داشته‌اند درست در چند قدیمی دادسرای امنیت اوین، او را با ضرب و جرح شدید ربایش کنند.

حسین رونقی از هنگام بازداشت، اعلام اعتصاب غذا کرده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پاها و یک دست او را پس از بازداشت با ضرب و جرح شدید شکستند.

احمد رونقی و زلیخا موسوی، پدر و مادر حسین رونقی، از هنگام بازداشت فرزندشان از شهرستان ملکان، محل سکونت خود، راهی تهران شده و شبانه‌روز خود را در مقابل زندان اوین گذرانده‌اند. آن‌ها به‌ویژه بعد از آتش‌سوزی زندان اوین خواستار اطلاعی از وضعیت فرزندشان بوده‌اند، اما مقام‌های قضایی‌ و امنیتی و مقام‌های زندان اوین به آن‌ها درباره وضعیت حسین رونقی پاسخی ارائه نکردند.

آزار و شکنجه خانواده‌های زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی سوابق بسیاری دارد و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فقدان قوه قضائیه مستقل و با مصونیت از هرگونه پاسخ‌گویی، علاوه بر شکنجه و در مواردی کشتن فعالان مدنی، سیاسی و عقیدتی حین بازداشت، خانواده‌های زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت‌شده را نیز به‌شدت مورد آزار و شکنجه‌های روانی قرار می‌دهند.