دانشجویان بار دیگر بر ادامه اعتصاب و تحریم کلاس‌ها تاکید کردند

دانشجویان دانشگاه‌های تهران شمال و شریف هنگام ورود به دانشگاه‌ تفتیش شدند

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در ایران، روز شنبه چهاردهم آبان، فراخوان‌ها و بیانیه‌هایی برای اعتصاب سراسری صادر کردند. در راستای صدور این فراخوان‌ها دانشگاه‌های مختلف محدودیت‌هایی را برای دانشجویان ایجاد کردند و صبح روز شنبه مقابل برخی دانشگاه‌ها صف‌های طویل چند صد نفره برای ورود تشکیل شد.

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال هنگام ورود به دانشگاه مجبور به درآوردن ماسک برای شناسایی و همچنین تفکیک وسایل شخصی‌‌شان شدند. چند صد نفر از دانشجویان این دانشگاه به همین علت مقابل پردیس دانشگاهی تهران شمال در منطقه حکیمیه به صف ایستادند.

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال پیش از این با صدور بیانیه‌ای به اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها پیوستند و اعلام کردند: «در همراهی و همبستگی با خواهران و برادرانمان در دیگر دانشگاه‌ها و سایر هموطنان عزیزمان اعلام اعتصاب کرده و در صورت صلاحدید جمعی از دانشجویان، در روزهای پیش رو، اعتراض به‌حق و مسالمت‌آمیز خود را در داخل محیط دانشگاه به شیوه‌های تحصن یا تجمع اعتراضی ادامه می‌دهیم.»

دانشجویان دانشگاه شریف نیز هنگام ورود به دانشگاه با تکرار رفتاری غیرمعمول و غیرقانونی مورد تفتیش قرار گرفتند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای درباره تداوم اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها اعلام کردند که از روز شنبه اعتصاب‌ها را از سر خواهند گرفت.

دانشجویان این دانشگاه در بیانیه‌شان نوشتند: «ما دانشجویان دانشگاه تهران، به دلیل حوادث بی‌شرمانه اخیر، آن‌هم نه‌تنها در دانشکده‌های دانشگاه خودمان، بلکه برای حمایت از تمام برادران و خواهرانمان که در تمام دانشگاه‌های کشور برای ایجاد این مای شکوهمند قدم برداشتند، برای دلیرانی که از بهشتی تا شریف، از فردوسی تا نوشیروانی در کنار یکدیگر بودند، برای دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و دانشجویان علوم پزشکی که سکوت را در هنگامه ظلم جایز ندیدند، برای شجاعانی که در علامه علیه بی‌عدالتی ایستادند، برای حمایت از تمام دانشجویان کشور در هر شهر و هر دانشگاه، از تاریخ ۱۴ آبان‌ماه کلیه کلاس‌های درس را مادامی که خواسته‌های تمامی دانشجویان پاسخ داده نشود، تحریم و در دانشکده‌هایمان تحصن می‌کنیم.»

دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مدیریت و حسابداری، علوم ریاضی دانشگاه بهشتی در بیانیه‌ای که با شعار «برپا خیز، به نام زن زندگی آزادی» آغاز شده است، اعلام کرده‌اند که در کنار دیگر دانشجویان در سرتاسر ایران، از شنبه چهاردهم آبان ماه، از شرکت در کلاس‌های درس سر باز خواهند زد.

دانشجویان این دانشگاه خطاب به استادان نیز نوشته‌اند: «سکوت شما کار ما را برای باز‌پس گرفتن دانشگاه از چنگال نیروهای امنیتی سخت‌تر می‌کند، اما بدانید ما منتظر شما نخواهیم ماند و این مسیر را با جان‌ودل، چه با شما و چه بی شما، ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به رئیس این دانشگاه هشدار دادند که در صورت رسیدگی نکردن به خواسته‌هایشان و متوقف نشدن سرکوب دانشجویان، از روز دوشنبه شانزدهم آبان اعتصاب خود را آغاز خواهند کرد.

تعدادی از دانشجویان خوابگاه امینیان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز جمعه‌شب مقابل خوابگاه تفتیش شدند. شامگاه ۱۳ آبان حوالی ساعت ۲۲: ۱۵ نزدیک خوابگاه پسرانه امینیان چند دانشجو در حال استفاده از تاکسی اسنپ بودند که دو خودروی پلیس این سرویس را متوقف کرد. سپس ماموران اسلحه به دست، دانشجویان را از ماشین پیاده و شروع به تفتیش کیف و وسایلشان کردند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان ایران، حراست این خوابگاه تلاش کرد به ماموران بگوید این افراد دانشجوی خوابگاه‌اند، اما پلیس بدون توجه به این موضوع و با گفتن «ما کار خودمون رو بلدیم» به جست‌وجو ادامه داد. پس از چند دقیقه تفتیش ماشین و کیف سرنشینان، هر دو خودرو به راهشان ادامه دادند. همچنین در این میان گوشی یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه که مشغول فیلمبرداری بود ضبط شده است.

دانشجویان دانشکده‌ ادبیات و زبان‌های خارجی علامه طباطبایی نیز با حمایت از اعتصاب سراسری دانشجویان اعلام کردند که صدای سکوت و حذف دانشجویان تعلیقی خواهند بود.

دانشجویان دانشگاه یزد، دانشکده فیزیک و مهندسی و علم مواد دانشگاه شریف، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با صدور بیانیه‌هایی از اعتصاب‌های سراسری دانشجویان حمایت کردند و اعلام کردند به برگزاری تجمع و تحصن در محیط دانشگاه اقدام خواهند کرد.

از سوی دیگر فشارها بر دانشجویان، با بازداشت و تعلیق و ممنوع‌الورودی ادامه دارد. شهریار شمس، دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال، حوالی ساعت یک بامداد ۱۴ آبان برای دومین بار پس از شروع اعتراض‌های سراسری در منزلش به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. این دانشجو چند ساعت قبل از بازداشت در حساب توییتر و اینستاگرامش از تلاش ماموران برای دستگیری خود خبر داده بود. شهریار شمس بار نخست در تاریخ ۵ مهرماه طی یورش وحشیانه نیروهای امنیتی و ضرب و شتم خواهرش در این جریان، بازداشت شده بود. پیش از این ایلیا موگویی، دانشجوی ترم سوم مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تهران شمال نیز عصر چهارشنبه ۴ آبان و هم‌زمان با تجمع درون‌دانشگاهی دانشجویان این دانشگاه، هنگام خروج از دانشگاه، با ضرب و شتم به‌دست یگان ویژه بازداشت شده بود.

علی درزی، دانشجوی کارشناسی معدن دانشگاه تهران ورودی ۱۴۰۰، روز شنبه ۷ آبان در جریان یورش نیروهای امنیتی به دانشکده فنی دانشگاه تهران، به‌دست نیروهای لباس شخصی در حیاط دانشکده فنی بازداشت شده است و تا بدین لحظه از نهاد بازداشت‌کننده و وضعیت او اطلاعی در دست نیست.