دبیر شورای امنیت روسیه: آمریکا طالبان، القاعده و داعش را ایجاد کرده است

دولت روسیه از طالبان برای شرکت در نشست مسکو در اواسط ماه نوامبر دعوت نکرد

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه - 

RONEN ZVULUN / POOL / AFP

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، در نشست روسای امنیت کشورهای مشترک‌المنافع در مسکو، گفت که آمریکا گروه‌های تروریستی القاعده، طالبان و داعش را ایجاد کرده است و برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی‌اش از آن‌ها استفاده می‌کند.

دبیر شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه ۱۲ آبان، همچنین در مورد امکان شدید نفوذ تروریست‌ها از خاک افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی هشدار داد و گفت که این خطر وجود دارد که پناهندگان نه‌تنها به ایران و پاکستان، بلکه به کشورهای آسیای مرکزی نیز نقل‌ مکان کنند.

او افزود: «همراه با پناهجویان، اعضای گروه‌های تروریستی بین‌المللی نیز که اکنون در افغانستان در آرامش کامل به‌سر می‌برند، وارد کشورهای ما خواهند شد.»

 پاتروشف گفت که وضعیت وخیم اجتماعی و اقتصادی در افغانستان و مسدود شدن دارایی‌های مالی این کشور در ایالات متحده، از یک‌سو بحران مهاجرت را وسعت بخشیده و از سوی دیگر، شرایط را برای سازمان‌های تروریستی ایده‌ال کرده است. او گفت: «آمریکایی‌ها فقط به‌طور شفاهی با تروریسم می‌جنگند و نباید فراموش کنیم که گروه‌های تروریستی نظیر القاعده، داعش و طالبان، ساخته دست آمریکا است.»

دبیر شورای امنیت روسیه به همتایان خود اطمینان داد که کشورش مانند گذشته آماده همکاری همه‌جانبه در مسیر مبارزه با تروریسم است.

پاتروشف به همتایان خود در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اطمینان داد که روسیه مانند گذشته آماده همکاری در مسیر مبارزه با تروریسم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انتقاد صریح یک مقام ارشد روسی از طالبان و پیوند دادن این گروه به سیاست‌های آمریکا، درست پس از فاش شدن ادامه گفت‌وگوها میان طالبان و آمریکا در قطر، مطرح شد. در حالی که روسیه از نخستین حامیان طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان بود، اکنون که موضوع گفت‌وگوها و انجام برخی توافق‌ها میان مقام‌های آمریکایی و طالبان در روزهای اخیر در دوحه فاش شده است، این مقام ارشد روس طالبان را یکجا با داعش و القاعده در فهرست گروه‌های تروریستی ساخته شده به‌دست آمریکا قرار می‌دهد.

در همین حال ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه برای افغانستان، اخیرا به خبرگزاری تاس روسیه گفت که در نشست رایزنی مسکو در مورد افغانستان که قرار است در اواسط ماه نوامبر برگزار شود، از طالبان دعوت نشده است.

کابلوف تصریح کرد: «این نشست قرار است با حضور اعضای فرمت مسکو (کشورهای روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان و پنج کشور آسیای مرکزی) برگزار شود، اما از هیئت طالبان در این نشست دعوت نشده است.»

این در حالی است که طالبان از زمان بازگشتشان به قدرت در افغانستان، روابط نزدیکی با روسیه داشته‌اند و در اغلب نشست‌ها درباره افغانستان در روسیه و کشورهای آسیای مرکزی شرکت کرده‌اند. روسیه همچنین از معدود کشورهایی است که دیپلمات طالبان را در سفارت افغانستان پذیرفته است.

نشست قبلی رایزنی مسکو در مورد افغانستان، سال گذشته در ۲۰ اکتبر برگزار شد و در حالی که فقط دو ماه و اندی از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می‌گذشت، هیئتی از طالبان به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان در آن شرکت کرده بود.

بیشتر از جهان