سناتور گراهام: سیاست‌های کاخ سفید درباره اوکراین ناهماهنگ است

در خواست گراهام از برگزاری علنی تحقیقات استیضاح ترامپ

لیندزی گراهام در ساختمان کنگره، ۴ اکتبر ۲۰۱۸- CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

سناتور لیندزی گراهام، سناتور محافظه‌کار کنگره آمریکا، ضمن حمله به تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، گفته است سیاست کاخ سفید در مورد اوکراین چنان «ناهماهنگ» بوده که حتی اگر دستگاه رهبری قصد داشته با آن معامله کند، قادر به شکل دادن به این معامله نبوده است.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی، روز چهارشنبه در جمعی از خبرنگاران، استیضاح رئيس جمهور را «ناشی از حسادت و با انگیزه سیاسی» و روند آن را «ساختگی» و تحقیقات را «تصنعی» توصیف کرد. 

آقای گراهام گفت«آنچه می‌توانم در ارتباط با سیاست ترامپ در مورد اوکراین بگویم این است که هماهنگی نداشته، به طرف صحبت بستگی داشته و آن‌ها (مسئولان در کاخ سفید) نمی‌توانسته‌اند  برای یک معامله سازماندهی کنند.»

سناتور گراهام افزود:«من کل این روند را یک ریاکاری تلقی می‌کنم و به آن مشروعیت نخواهم داد.»

اقای گراهام یکی از نزدیک‌ترین متحدان پرزیدنت ترامپ در کاخ سفید بوده است که مرتبا در مقابل این اتهام که دونالد ترامپ ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را منوط به تحقیقات این کشور در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتیش کرده، از رئیس جمهور دفاع کرده است.

اما آقای گراهام، در اواخر ماه گذشته، برخلاف موضع معمولش گفت اگر مدرکی دال بر تلاش (ترامپ) برای معامله با اوکراین وجود می‌داشت، او با روند استیضاح رئیس جمهور مخالفت نمی‌کرد. 

درآن هنگام، آقای گراهام به رسانه خبری «اَکسیوس آن اچ بی او» گفت:«اگر به من نشان بدهید که ترامپ خارج از آن مکالمه تلفنی با دولت اوکراین وارد معامله شده بوده، سخت نگران کننده خواهد بود.»

اما روز چهارشنبه، آقای گراهام با تغییر لحن، گفت دستگاه رهبری اقای ترامپ آنقدر منظم و سازمان یافته نیست که بتواند سیاست آمریکا در قبال اوکراین را به یک معامله نزدیک کند. 

او افزود:«فکر می‌کنم این‌ها همه بی معنی است. تمام نظریه استیضاح و روند آن نامشروع و غیرمعمول است و مرا متقاعد نمی‌کند.»

کنگره آمریکا به دنبال افشاگری یک عضو ارشد دستگاه اطلاعاتی آمریکا روند استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کرد. این فرد که هویتش فاش نشده، در مورد محتوای مکالمه آقای ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در روز ۲۵ ماه ژوئیه، اظهار نگرانی و شکایت کرده است.

در اسنادی که کاخ سفید کمی بعد از شکایت این افشاگر در مورد این مکالمه منتشر کرد، آمده است که رئیس جمهور آمریکا از آقای زلنسکی می‌خواهد که «به ما لطفی بکنید». 

شاهدان اصلی تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ که به این مکالمه گوش داده بوده‌اند و نیز کسانی که زیر نظارت او مسئول روابط میان ایالات متحده و اوکراین هستند می‌گویند به اعتقاد آن‌ها کاخ سفید ارسال کمک‌های نظامی به این کشور را منوط به آن کرده بوده که اقای زلنسکی علنا اعلام کند اوکراین در جریان تحقیق در مورد جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش هانتر بایدن است. 

همچنین، گزارش شده که کاخ سفید از دولت اوکراین خواسته بوده در مورد منابع اولیه تحقیقات و گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پیشین پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، تحقیق کند.

پرزیدنت ترامپ مدت‌هاست می‌گوید اوکراین و نه روسیه در حمایت از هیلاری کلینتون، رقیب سابقش در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت کرده بوده است، اما دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا تحقیقات خود را بر حمایت روسیه از کارزار انتخاباتی آقای ترامپ متمرکز کرده‌اند.

سناتور گراهام روز چهارشنبه گفت تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهور که در پشت درهای بسته انجام می‌شود، «باید علنی شود» و این که «ادعاهای افشاگر ناشناس نباید اساس» اتهامات جنایی یا استیضاح قرار گیرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent