لاپید پیروزی حزب لیکود در انتخابات اسرائیل را به نتانیاهو تبریک گفت

حزب مذهبی و راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، با به‌دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس اسرائیل پیروز انتخابات اول نوامبر باشد

نتانیاهو باید از سوی رییس‌جمهوری اسرائیل مامور تشکیل کابینه شود - Menahem KAHANA / AFP

پس از قطعی شدن پیروزی حزب بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل،  یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی این کشور، پیروزی حزب لیکود را به این سیاستمدار کهنه‌کار تبریک گفت؛ انتخاباتی که به‌نقل از خبرگزاری رویترز پس از برگزاری پنج انتخابات طی کمتر از چهار سال می‌تواند در نهایت به بن‌بست سیاسی موجود در اسرائیل پایان دهد.

در انتخابات روز اول نوامبر، حزب لیکود، که حزبی مذهبی و دست‌راستی به‌حساب می‌آید و نتانیاهو رهبری آن را برعهده دارد، توانست با به‌دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس اسرائیل، یعنی ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی، پیروز این انتخابات باشد و بار دیگر زمینه به‌قدرت رسیدن نخست‌وزیر اسبق اسرائیل را فراهم آورد.

با این‌ وجود، نتانیاهو باید از سوی رئیس جمهوری اسرائیل مامور تشکیل کابینه شود؛ اقدامی که از منظر غالب ناظران روند تحقق آن می‌تواند هفته‌ها طول بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا نیز همچنان منتظر تشکیل دولت ائتلافی راستگرایان اسرائیل است و ناظرانی بر این باورند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به همین دلیل قضاوت نهایی خود در مورد تحولات اسرائیل را به زبان نمی‌آورد. تا امروز تنها اظهارنظر مقامات آمریکایی به‌گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده محدود شده است که در روز چهارشنبه بر «ارزش‌های مشترک» میان اسرائیل و آمریکا تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنان روز چهارشنبه خود گفت:«امیدواریم که تمامی مقام‌های دولت اسرائیل به اشتراک‌گذاری ارزش‌های یک جامعه باز و دموکراتیک، از جمله مدارا و احترام به تمامی گروه‌های جامعه مدنی به‌ویژه اقلیت‌ها، ادامه دهند.»

توماس نایدز، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، نیز اعلام کرد با بنیامین نتانیاهو دیدار داشته است و بر ضرورت همکاری میان دو کشور به‌منظور «حفظ پیوند ناگسستنی» میان آمریکا و اسرائیل تاکید کرده است.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ضمن تبریک به نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که در همکاری با دولت جدید اسرائیل «صفحه تازه‌ای از همکاری» میان دو کشور گشوده شود.

بیشتر از جهان