ششمین سخنرانی خامنه‌ای؛ انکار اعتراض‌ها، تهدید آمریکا و مظلوم‌نمایی سرکوبگران نظام

علی خامنه‌ای در ششمین سخنرانی خود باز هم حاضر نشد اعتراض‌ها در ایران را به رسمیت بشناسد

رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین سخنرانی خود، تلاش کرد از نیرو‌های سرکوب در خیابان‌های ایران چهره‌ای مظلوم ارائه کند-سایت خامنه‌ای

علی خامنه‌ای در ششمین سخنرانی خود پس از آغاز اعتراض‌های سراسری، آمریکا را به انتقام‌گیری تهدید کرد و کوشید روایتی وارونه‌ از اعتراض‌ها در ایران ارائه دهد.

خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۱۱ آبان، در دیدار با گروهی از دانش‌آموزان، ادعا کرد آمریکا، اروپا به همراه اسرائیل «جنگی ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند. او حمایت‌های آمریکا و سایر کشور‌های غربی از مردم معترض ایران را «اوج بی‌شرمی و ریاکاری» خواند و خطاب به آن‌ها گفت: «شما ملت ایران را از استفاده از دارایی‌های خود برای کاهش مشکلات محروم کرده‌اید.»

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به غربی‌ها گفت: «در بیشتر حوادث ضدایرانی ردپای شما معلوم است؛ آن وقت با وقاحت تمام و دروغ محض می‌گویید دلسوز ملت ایرانیم؟»

او به موضوع کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در عراق هم اشاره کرد و افزود در این‌ باره، «پای حرفی که زده‌ایم ایستاده‌ایم و در وقت خود به آن عمل خواهد شد». مقام‌های جمهوری اسلامی پس از کشته شدن سلیمانی، آمریکا را تهدید کردند که انتقام این اقدام را خواهند گرفت؛ اما تاکنون نتوانسته‌اند این تهدید خود را عملی کنند.

روحانیون شیعه حاکم بر ایران از جمله خامنه‌ای، آمریکا را «دشمن» اصلی خود می‌دانند و مدعی‌اند پشت‌پرده بسیاری از مشکلات کنونی ایران، «دشمنان» این نظام قرار دارند. خامنه‌ای هم روز چهارشنبه بار دیگر این ادعا را تکرار کرد و گفت: «شیوه اعمال دشمنی آن‌ها از گذشته پیچیده‌تر شده ولی ما به جوانان و دست‌اندرکاران خود اعتماد داریم و می‌دانیم که می‌توانند بر این شیوه‌های پیچیده فائق بیایند و باید کاملا هوشیار بود.»

او در سخنان خود، آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی را متهم کرد که در رسانه‌های خود، «تخریب و اغتشاش و ساخت بطری‌های آتش‌زا و بمب دستی» آموزش می‌دهند.

خامنه‌ای از اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اعتراض‌های سراسری در ایران هم حمایت کرد و مدعی شد که این اطلاعیه «حاوی اطلاعات و کشفیات مهمی بود و نشان می‌دهد دشمن برای تهران و شهرهای بزرگ و کوچک برنامه‌ریزی کرده بود و طراحی داشت».

او نوجوانان معترض حاضر در خیابان‌ها را «بچه‌های خودمان» خطاب کرد و گفت: «ما با این‌ها بحثی نداریم، اما مهم صحنه‌گردانان اصلی‌اند که با نقشه و برنامه وارد شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای اضافه کرد: «طرح و برنامه هم این است که شاید بتوانند کاری کنند تا عقیده ملت ایران همانند عقیده سران انگلستان و آمریکا شود و ملت را همراه خود کنند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود، از سکوت کشور‌های غربی در مورد تیراندازی در شاهچراغ انتقاد کرد و کوشید از نیرو‌های سرکوبگر در ایران چهره‌ای «مظلوم» ارائه دهد. خامنه‌ای کشته شدن چند لباس‌شخصی و پلیس در اعتراض‌ها را دستاویز قرار داد و گفت: «افرادی که این جنایت‌ها را انجام می‌دهند، چه کسانی‌اند و از کجا دستور می گیرند؟ البته این‌ها قطعا بچه‌ها و جوان‌های ما نیستند؛ باید عاملان این جنایت‌ها شناسایی شوند و هر کسی که ثابت شود در این جنایت‌ها همکاری داشته است، بدون تردید مجازات خواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی «دشمنان» جمهوری اسلامی را متهم کرد با «تولید و تکرار حجم عظیم محتوای دروغ در شبکه‌های مجازی» تلاش می‌کنند جوانان را تحت تاثیر قرار دهند. او در این ارتباط، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست مسئله «جهاد تبیین» را جدی بگیرند و «قبل از اینکه دشمن محتوای دروغ و انحرافی تولید کند، محتواهای حقیقی و صحیح در داخل تولید کنند.»

خامنه‌ای خطاب به مسئولان رسانه‌ای در جمهوری اسلامی گفت: «در زمینه تولید محتوا و جهاد تبیین و برنامه‌ریزی برای آن احساس مسئولیت کنید.»

او درباره اجرای «جهاد تبیین» توصیه کرد: «افرادی را هم که معاند نیستند اما بر اثر غفلت یا بدفهمی و شنیدن مطالب نادرست در رسانه‌ها با دشمن همصدایی می‌کنند، بدون دعوا کردن و با نوشتن و پیام دادن و استدلال، مراقبت و ارشاد کنید.»

این سخنان پر از داده‌های جهت‌دار و غیرواقعی در ششمین سخنرانی خامنه‌ای پس از آغاز اعتراض‌ها مطرح شدند و هدف از طرح آن‌ها تلاش برای منحرف کردن اعتراض‌ها و القای دست داشتن کشور‌های خارجی در طراحی و هدایت آن است. خامنه‌ای در این سخنان موضوع ایران را پر‌رنگ‌تر از جمهوری اسلامی مطرح کرد ولی همچنان حاضر نشد در زمینه حجاب اجباری موضع‌گیری کند. او در عین حال تلاش کرد چنین نشان دهد که جوانان در ایران حامی جمهوری اسلامی‌اند و باور‌ها و ارزش‌های آن‌ها با روحانیون شیعه همسو است و فکر و ذهن آن‌ها با کلیت جمهوری اسلامی در تضاد نیست.

خامنه‌ای برای چندمین‌بار ادعا کرد که تلاش‌های «دشمنان» جمهوری اسلامی شکست خورده است و آن‌ها نتوانسته‌اند به اهداف خود در ایران برسند. او در این سخنان خود هم حاضر نشد درباره اعتراض‌های مردم ایران سخنی بگوید و کشتار معترضان به دست نیرو‌های سرکوب را محکوم کند.

بیشتر از