پنجمین انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ میزان بالای مشارکت

نشانه‌های اولیه حاکی از بالاترین میزان مشارکت در بیش از دو دهه اخیر است

در این انتخابات، رای‌گیری پیرامون بازگرداندن بنیامین‌نتانیاهو، نخست وزیر سابق برای رهبری کشور متمرکز است با اینکه او با اتهامات فساد روبروست-AHMAD GHARABLI / AFP

شهروندان اسرائیلی روز سه‌شنبه در پنجمین انتخابات سراسری پارلمانی از سال ۲۰۱۹ تاکنون، پای صندوق‌های رای رفتند تا در میان رقابت‌های شدید میان احزاب مختلف ترکیب ۱۲۰ کرسی مجلس اسرائیل (کنست) را مشخص کنند.

نشانه‌های اولیه حاکی از بالاترین میزان مشارکت در بیش از دو دهه اخیر است. در این انتخابات، رای‌گیری پیرامون بازگرداندن بنیامین‌نتانیاهو، نخست وزیر سابق برای رهبری کشور متمرکز است با وجود اینکه او با اتهامات فساد روبروست.

در حالی که نظرسنجی‌ها بن‌بست دیگری را برای سیاست اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند، نتانیاهو نگاهی به قدرت فزاینده «ایتامار بن گویر» قانونگذار راست افراطی دارد تا او را به قدرت بازگرداند. مقامات مسئول انتخابات گفتند که تا ساعت ۷ عصر به وقتی محلی، ۳ ساعت قبل از بسته شدن در‌های حوزه‌های رای‌گیری، میزان مشارکت در انتخابات ۶۲،۵ درصد بود که بالاترین میزان از ۱۹۹۹ تاکنون به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال هنوز نتایج تفکیکی اعلام نشده است تا مشخص شود احزاب مختلف چه میزان رای کسب کرده‌اند. رقیب اصلی نتانیاهو، یائیر لاپید، نخست وزیر موقت میانه‌روست که سال گذشته در برکناری نتانیاهو از قدرت مشارکت داشت. یائیر لاپید و شریک ائتلافی او نفتالی بنت در ژوئن ۲۰۲۱، توانستند به حکومت نتانیاهو که ۱۲ سال بدون وقفه ادامه داشت، پایان دهند.

لاپید پس از انداختن رای خود خطاب به خبرنگاران گفت: «برای کشور اسرائیل و برای آینده فرزندانمان رای دهیم.» بن‌گویر نیز پس از انداختن رای خود در شهرک کرانه باختری به صندوق قول داد که رای دادن به حزب او باعث می‌شود که یک «دولت کاملا راستگرا» به نخست‌وزیری نتانیاهو روی کار بیاید. بن‌گویر که به دلیل لفاظی‌های ضد عرب خود محکوم شده است، وعده داد که قانونگذاران عرب کنست را اخراج کند.

نظرسنجی‌ها قبل از انتخابات نشان می‌دهد که اقبال مردم به او بیشتر شده است. بنیامین نتانیاهو پس از رای دادن گفت: «من کمی نگران هستم، امیدوارم روز را با لبخند به پایان برسانیم.» مخالفان نتانیاهو، که مجموعه‌ای از احزاب مختلف از نظر ایدئولوژیک‌اند به ۶۱ کرسی کنست برای به دست گرفتن دولت نیاز دارند. ائتلاف یائیر لاپید و نفتالی بنت به دلیل جدایی چند نماینده، اکثریت شکننده خود را از دست داد و مجلس منحل شد.

طارق فهمی، کارشناس مسائل بین‌الملل، به اسکای‌نیوز عربی گفت که شرایط کنونی تکرار سناریو انتخابات اخیر است. به گفته او، «با انتخابات اخیر هم تغییر اساسی ایجاد نمی‌شود زیرا مشکلی وجود دارد که به چند پدیده مربوط است.» او تاکید کرد: «در آینده،‌ نتانیاهو در کانون آنچه در مرحله بعدی اتفاق خواهد افتاد، قرار می‌گیرد. کودتای لیکود علیه نتانیاهو هم محتمل است، زیرا نخست‌وزیر سابق با بحران بی‌اعتمادی مواجه است.»

بیشتر از جهان