نیمار، بازنده بزرگ انتخابات برزیل

رئیس‌جمهوری جدید برزیل ستاره پاری‌سن‌ژرمن را متهم کرد که در دوران بولسونارو از تخفیف مالیاتی بهره برده است

نیمار بیش از دیگران برای موفقیت رهبر حزب لیبرال که به «ترامپ برزیل» هم شهرت دارد، تلاش کرد- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

انتخابات ریاست جمهوری در برزیل، شکاف بزرگی در جامعه، از جمله در میان ستارگان فوتبال این کشور، پدید آورد. در روزهای منتهی به انتخابات، نیمار، گلزن پاری‌سن‌ژرمن و برزیل، از حامیان سرسخت ژائیر بولسونارو محسوب می‌شد. اما با شکست میلیمتری رئیس‌جمهوری وقت، اینک باید منتظر حمله‌های زیادی باشد.

در میان حامیان مشهور بولسونارو می‌توان به ریوالدو، روماریو، و روبینیو، ملی‌پوشان سابق برزیل، و لوکاس مورا، مهاجم تاتنهام، نیز اشاره کرد، ولی نیمار بیش از دیگران برای موفقیت رهبر حزب لیبرال که به «ترامپ برزیل» هم شهرت دارد، تلاش کرد. او پیش از انتخابات در کانال یوتیوب رئیس ‌جمهوری ظاهر شد و ویدیوهایی در حمایت از بولسونارو در شبکه‌های اجتماعی، از جمله در اینستاگرام خود که بیش از ۱۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد، منتشر کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ژائو مالایا، استاد دانشگاه، درباره دلایل حمایت این بازیکنان از بولسونارو نوشت: «در سال‌های گذشته جناح راست و راست افراطی گسترش زیادی در برزیل داشته است. فوتبال را می‌توان تبلور این جنبش دانست. در سخنان بولسونارو تاکید زیادی روی موفقیت فردی و توانایی هر فرد برای غلبه بر مشکلات به چشم می‌خورد. مسیر تکامل یک بازیکن فوتبال، نمونه‌ای از این نوع نگاه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، لولا، برنده انتخابات ریاست جمهوری برزیل، نظر دیگری دارد. او پیش از انتخابات، نیمار را متهم کرد که به دلیل منافع فردی از بولسونارو حمایت می‌کند. لولای چپگرا که یکشنبه‌شب با کسب ۵۰.۹ درصد آرا توانست کرسی ریاست جمهوری را از بولسونارو پس بگیرد، درباره دلیل حمایت ستاره تیم ملی از رقیب خود گفته بود: «نیمار حق دارد هر کسی را به ریاست ‌جمهوری انتخاب کند. فکر می‌کنم او از این می‌ترسد که اگر من برنده انتخابات شوم، متوجه خواهم شد که بولسونارو به او تخفیف مالیاتی داده است.»

در جشن پیروزی هواداران لولا در شهر سائوپائولو، نیز نیمار از شعارها در امان نبود. گروهی از آن‌ها فریاد می‌زدند: «نیمار، تو باید اظهارنامه مالیاتی پر کنی.» 

روزنامه آرژانتینی لاناسیون هم به نقل از یکی از هواداران لولا نوشت: «نیمار، دیگر هرگز! من در جام جهانی طرفدار آرژانتین خواهم بود!»

اینک، سه هفته‌ تا آغاز مسابقات جام جهانی، باید دید که پس‌لرزه‌های این انتخابات، آیا به تیم ملی برزیل هم کشیده می‌شود؟ تیته، سرمربی این تیم، رابطه خوبی با بولسونارو نداشت. او پیش از انتخابات بدون اشاره به ‌نام نیمار، سیاستگرایی در تیم ملی را تقبیح کرده و از بازیکنانش خواسته بود که خود را زیاد درگیر سیاست نکنند.

پس از اعلام نتیجه انتخابات، نیمار عکسی از خود در اینستاگرام منتشر کرد که در آن، پرچم برزیل را در دست دارد و دست‌ها و نگاهش به سمت آسمان است، و نوشت: «خداوندا، امیدوارم اراده‌ات برآورده شود.»

بیشتر از فوتبال