پشت صحنه: هواپیمایی امارات چگونه مهماندارانش را آموزش می‌دهد

نخستین آموزش برای نیروهای تازه، یک تمرین عملی است که در آن یاد می‌گیرند که چگونه با درهای اضطراری هواپیما کار کنند و خود را ایمن به پایین سرسره بادی پرتاب کنند

مهمانداران هر پرواز تنها گروهی کارمند خوشپوش نیستند که لبخند بر لب به خواسته‌های شما پاسخ می‌دهند؛ در موقعیت‌های اضطراری، مسئولیت نجات جان مسافران نیز با این افراد است و برای رسیدن به این نقطه، ماه‌ها آموزش می‌بینند. شرکت هوایی «امارات» در جایگاه یکی از شناخته‌شده‌ترین خطوط هوایی جهان، یکی از زبده‌ترین تیم‌های مراقبت و مهمانداری را به مشتریان خود عرضه می‌کند. 

این خط هوایی با ناوگانی متشکل از ۲۲۰ هواپیما، به ۱۶ هزار خدمه کابین بسیار خوب آموزش‌دیده نیاز دارد تا کارها را به خوبی پیش ببرند.

تیم زبده مهمانداران، متشکل از امدادگران پزشکی و متخصصان اطفای حریق و مدیریت وضعیت‌های اضطراری، هفته‌ها آموزش، تمرین، آزمون‌ها، و بررسی‌های مکرر را پشت سر می‌گذارند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند از پس ومسئولیت‌های خود در آسمان برآیند.

دستورالعمل‌های ایمنی و اضطراری

نخستین آموزش برای نیروهای تازه، یک تمرین عملی است که در آن یاد می‌گیرند که چگونه با درهای اضطراری هواپیما کار کنند و خود را ایمن به پایین سرسره بادی پرتاب کنند.

کسب اطمینان از اینکه همه افراد حاضر در دوره می‌توانند از پس این جنبه‌های کار برآیند، دارای اهمیت بسیاری است، زیرا بدون این قابلیت‌ها نمی‌توانند دریافت مجوز خود را تضمین کنند.

گروه «ab initios» (که در زبان لاتین به معنای «از ابتدا» است و امارات، گروه جدید کارآموزان خود را به آن نام می‌نامد)، در تنها ایرباس A380 جهان آموزش داده می‌شوند که مشخصا برای اهداف آموزشی ساخته شده است.

کارآموزان، درست همانطور که در زندگی واقعی باید انجام دهند، تخلیه از هر دو عرشه پایینی و بالایی را تمرین می‌کنند. فاصله تا زمین دقیقا مانند یک هواپیمای واقعی است.

کارآموزان که در گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری آموزش می‌بینند، در مسیر رسیدن به اولین پرواز خود، پیوند محکمی با یکدیگر برقرار می‌کنند. 

پریدن

کارآموزان نخست روش فرود روی آب را تمرین می‌کنند. سرسره‌هایی که آن‌ها را از هواپیما به جای امنی می‌رساند، اکنون از بدنه هواپیما جدا می‌شوند و قایق‌های نجات را تشکیل می‌دهند. کارآموزان با جلیقه‌های نجات بادشده، می‌آموزند که چگونه در آب‌های یخی اقیانوس زنده بمانند.

شرایط تا حد ممکن نزدیک به واقعیت تنظیم می‌شود و دمای آبی که باید در آن شیرجه بزنند، زیر ۱۷ درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود. 

سایر جلسه‌های آموزشی شامل تعلیم خاموش کردن آتش در هواپیما، کمک به یافتن مسافران در زمانی که کابین پر از دود است، و رسیدگی به فوریت‌های پزشکی، از حمله قلبی تا زایمان، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارآموزان برای ادامه دوره باید با روش‌های ایمنی و اضطراری آشنا شوند، اما هر فرصتی که لازم باشد، برای گذراندن این بخش به آن‌ها داده می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این دوره با کسب ۸۰ درصد نمرات در آزمون‌ها، نمره قبولی دریافت می‌کنند و به هر فرد چهار فرصت برای قبولی در بخش عملی داده می‌شود. چنانچه موفقیت حاصل نشود، می‌توانند به تمرین‌ها بازگردند و دوباره برای ارزیابی آماده شوند. پس از این هم باز چهار فرصت دیگر خواهند داشت. اگر در این مرحله نیز نتوانند نمره قبولی کسب کنند، آموزش آنان به پایان می‌رسد و فرصت دیگری در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

مهمان‌نوازی از جنس خطوط هوایی امارات

هنگامی که آموزش مراحل دشوار و پردردسر تخلیه هواپیما به پایان برسد، نوبت آشناتر شدن با بخش ظریف‌تر کار است.

خدمات فروش اقلام لوکس در داخل هواپیما و حین پرواز، درآمدی جدی برای این شرکت است. بنابراین، هر یک از خدمه کابین در مورد کیفیت همه اقلام برای فروش در هواپیما آموزش می‌بینند. این بدان معنا است که عطرها را بو می‌کنند و جواهرات را استفاده می‌کنند، تا اگر مسافری بخواهد در مورد یک محصول بیشتر بداند، به خوبی آماده کمک باشند.

خدمه واجد شرایط، در یک هواپیمای مدل ایرباس A380 آموزش می‌بینند. آن‌ها با تمرین روی یکدیگر، برای مسافران قسمت درجه‌یک غذا می‌چینند و با مجموعه‌ای از نوشیدنی‌ها و تنقلات از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. آن‌ها همچنین خودشان غذاها را می‌چشند تا دقیقا بدانند مسافران چه تجربه‌ای خواهند داشت.

ظاهر به‌یادماندنی

رژ لب قرمز معروف مهمانداران خطوط هوایی امارات، تنها چیز زیبایی نیست که به یاد مسافران خواهد ماند. در حدود هفته پنجم آموزش، کارآموزان به بخش ظاهر و زیبایی می‌رسند. در اتاقی با دیوارهای آینه‌ای، نورپردازی بی‌عیب‌و‌نقص، و مجموعه‌ای از محصولات مراقبت از پوست و زیبایی، خود را برای ارائه بهترین ظاهر آماده می‌کنند. 

به خانم‌ها منتخبی از شش مدل موی تاییدشده نشان داده می‌شود که برای همه فرهنگ‌ها و انواع موها طراحی شده‌اند، و به آقایان اهمیت یک مانیکور خوب آموزش داده می‌شود.

یک کتابچه راهنمای ۶۰ صفحه‌ای  حاوی مقررات و راهنمایی‌هایی در مورد ظاهر، آداب معاشرت و رفتار هم به آن‌ها داده میشود تا مطالعه کنند. برای نهایی کردن ظاهر، مهمانداران می‌آموزند که کلاه قرمز خط‌ هوایی امارات را بر سر بگذارند.  پارچه سفید این کلاه هفت چین دارد که نمایانگر هفت امارت «امارات متحده عربی» است. 

بیشتر از