وب‌سایتی که دست‌اندازهای سفر هوایی را پیش‌بینی می‌کند

سایت «توربلی» تلاطم مسیرهای هوایی را حداکثر تا ۳۶ ساعت قبل پیش‌بینی می‌کند

هدف توربلی، ارائه دقیق‌ترین پیش‌بینی تکان و تلاطم پرواز به مسافران هوایی است - Yasin AKGUL / AFP

یک وب سایت جدید این امکان را برای مسافران هوایی فراهم می‌کند که بررسی کنند آیا پروازشان پر از تکان و تلاطم خواهد بود یا نه.

سایت توربلی (Turbli) تلاطم هر مسیر هوایی را حداکثر تا ۳۶ ساعت قبل پیش‌بینی می‌کند. مسافران تنها باید فرودگاه‌های مبدا و مقصد را مشخص کنند. بقیه کار را الگوریتم انجام می‌دهد. این سایت در کار خود، از پیش‌بینی‌های سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده که خلبانان نیز برای برنامه‌ریزی پرواز از آن استفاده‌ می‌کنند، بهره می‌گیرد.

سایت توربلی، بر اساس مسیر پرواز و شرایط باد پیش‌بینی می‌کند که چه تلاطم‌هایی در پرواز رخ خواهد داد و بعد با یک نمودار نشان می‌دهد که کدام بخش  از سفر تحت تأثیر تلاطم خواهد بود.

این سایت همچنین با استفاده از داده‌های سرعت باد، پیش‌بینی می‌کند که آیا پرواز شما در نتیجه باد، دچار تاخیر خواهد شد یا زودتر به مقصد خواهد رسید.

پیش‌بینی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌ تا حداکثر دقت لازم را داشته‌ باشد. حتی اطلاعات مربوط به مدل خاص هواپیمایی که مسافر با  آن پرواز خواهد کرد، در این پیش‌بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این وب سایت، هدف توربلی «ارائه دقیق‌ترین پیش‌بینی تکان و تلاطم پرواز به مسافران هوایی است.» این وب سایت نوشته: توربلی ابزاری برای مسافران کنجکاو است، کسانی که از پرواز می‌ترسند، افرادی که می‌خواهند در حین پرواز، بر کارشان تمرکز کنند، والدینی که قرار است با نوزادشان از راهرو هواپیما عبور کنند و بسیاری دیگر.»

این سایت همچنین نکاتی را درباره چگونگی کاهش استرس در برابر تکان و تلاطم هواپیماها ارائه می‌دهد و لیستی از انواع هواپیماها را منتشر کرده است  که کمتر دچار تکان و تلاطم می‌شوند.

طبق مطالعه سال ۲۰۱۷، تغییرات آب و هوایی، احتمالاً منجر به افزایش تکان و تلاطم می‌شود.

دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای دریافته‌اند که دو برابر شدن میزان دی اکسید کربن در جو، باعث افزایش ۱۴۹ درصدی میانگین تلاطم شدید در ارتفاع ۳۹ هزار فوتی می‌شود. در نتیجه، تلاطم‌های خطرناک در پروازهای تجاری می‌تواند دو یا حتی سه برابر بیشتر از امروز شود.

دکتر پل ویلیامز از دانشگاه ردینگ که این تحقیق را هدایت می‌کند، می‌گوید: «مطالعه جدید ما جزئی‌ترین تصویر را درباره چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر تکان و تلاطم هواپیما ارائه می‌دهد.»

سایت توربلی همچنین نوشته «برای بیشتر مسافران، تلاطم سبک چیزی بیش از یک ناراحتی کوچک نیست که تنها آرامش آنها را کم می‌کند اما برای برخی که دچار استرس پرواز هستند، تلاطم سبک نیز می‌تواند آزاردهنده باشد. با این حال، احتمال افزایش ۱۴۹ درصدی تلاطم شدید حتی برای کسانی که به طور دائمی در حال پرواز هستند و به آن عادت دارند، ممکن است مایه نگرانی باشد.»

© The Independent

بیشتر از سفر