سه کودک در میان کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه زاهدان و سراوان

شمار کشته‌ها و زخمی‌های تظاهرات جمعه زاهدان و سراوان دست‌کم ۵۸ نفر اعلام شد

گزارش‌های رسیده از سیستان و بلوچستان حاکی از آن است که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی روز جمعه، ششم آبان، در دو شهر زاهدان و سراوان، با شلیک مستقیم دست‌کم ۵۸ نفر را کشته یا زخمی کرده‌اند. در میان کشته‌شدگان سه کودک هم وجود دارند.

کمپین فعالان بلوچ روز شنبه، ۷ آبان، از کشته و زخمی شدن دست‌کم ۵۳ نفر از جمله سه کودک در جریان تظاهرات روز جمعه زاهدان خبر داد. این کمپین افزود که بر اساس مشاهدات منابع داخل درمانگاه سرپایی مسجد مکی، دست‌کم ۵۰ نفر در تظاهرات جمعه ۶ آبان زاهدان زخمی شدند که از این تعداد، ۱۰ نفر به بخش فوریت‌های پزشکی بیمارستان‌های زاهدان منتقل شدند و ۴۰ نفر در درمانگاه مسجد مکی تحت درمان و مداوا قرار گرفتند.

در گزارش کمپین فعالان بلوچ، شمار کشته‌شدگان تظاهرات ۶ آبان در زاهدان دست‌کم ۳ تن اعلام شد. پیش‌تر منابع محلی در سراوان از کشته شدن دست‌کم ۵ نفر خبر داده بودند که نشان می‌دهد احتمالا هشت تن در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز روز جمعه در زاهدان و سراوان کشته و ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

این کمپین افزود در میان کشته‌شدگان تجمع مسالمت‌آمیز روز ۶ آبان زاهدان که تاکنون احراز هویت شده‌اند، سه کودک بلوچ هم هستند که در پی اصابت گلوله نیروهای نظامی جان خود را از دست داده‌اند. هویت این سه کودک امیر شهنوازی، امید نارویی، اهل زاهدان و عادل بریچی، اهل منطقه شیرآباد زاهدان، اعلام شد.

بنا بر اعلام کمپین فعالان بلوچ، امیر شهنوازی و امید ناروی در اثر «اصابت گلوله به ناحیه سر و خونریزی شدید» کشته شدند و عادل بریچی به دلیل اصابت گلوله به ناحیه گردن جان باخته است.

تصاویر کشته شدن یکی از این کودکان که حدودا ۱۲ سال دارد، روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی، منتشر شد.

این کمپین تاکید کرد همه ۵۳ کشته و زخمی تظاهرات روز جمعه «با تیراندازی نیروهای نظامی» به سمت معترضان بلوچ زخمی‌ یا کشته شده‌اند و نیروهای نظامی «از گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای» برای هدف قرار دادن مردم معترض در شهر زاهدان استفاده کرده‌اند.

در گزارش کمپین فعالان بلوچ، به نقش یک «نیروی نظامی» به عنوان عامل سرکوب روز جمعه در زاهدان و کشته و زخمی کردن ده‌ها تن به طور مشخص، اشاره شده است. از شب پنجشنبه، ۵ آبان، گزارش‌های متعدد نشان می‌داد که «دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی از جمله قرارگاه قدس و قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران در جنوب شرق ایران، هزاران نیرو و همچنین سلاح‌های نیمه‌سنگین به زاهدان اعزام کرده بودند». ویدیوهایی هم که ساعاتی قبل از برگزاری نماز جمعه اهل سنت و آغاز تظاهرات مردمی روز ۶ آبان، از شهر زاهدان منتشر شد، نشان می‌داد که «سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان بخشی از نیروهای ویژه و تک تیرانداز خود را بالای تعدادی از ساختمان‌های دولتی شهر زاهدان» مستقر کرده بودند.

در گزارش کمپین فعالان بلوچ که روز شنبه منتشر شد، علاوه بر اشاره به استفاده نیروهای نظامی از گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای علیه مردم زاهدان، تاکید شد که در تظاهرات روز جمعه «تک‌تیراندازها از پشت‌بام برخی ساختمان‌ها به سمت مردم شلیک می‌کردند». کمپین فعالان بلوچ در گزارش خود تایید کرد که ساعاتی قبل از آغاز تظاهرات مردم زاهدان در روز ۶ آبان، «نیروهای نظامی زیادی که از نیروهای عملیاتی ویژه سپاه پاسداران بودند، از کرمان به زاهدان وارد شدند».

این گزارش تاکید کرد: «اعتراض‌های مردم زاهدان مسالمت‌آمیز بود و مردم معترض شعار سر می‌دادند. تعدادی نیز به سمت ماموران سنگ پرتاب کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از معترضان کشته یا زخمی‌شده در تظاهرات روز جمعه زاهدان، در محدوده خیابان خیام و در مجاورت مسجد مکی در تقاطع خیابان‌های کوثر و بعثت گلوله خورده‌اند.

در شهر سراوان نیز که هزاران تن از مردم معترض بعد از نماز جمعه اهل سنت این شهر، برای اعتراض به کشتار جمعه خونین و حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، به خیابان آمده بودند، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر مواجه شدند. به گفته منابع محلی، در اثر تیراندازی مستقیم به سمت مردم معترض در سراوان، دست‌کم ۵ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. شماری از زخمی‌ها به بیمارستان رازی سراوان منتقل شده‌اند.

این دومین کشتار بزرگ در زاهدان و سیستان و بلوچستان از هنگام خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی است.

در کشتار روز جمعه ۸ مهر که به «جمعه خونین زاهدان» شهرت یافت، هنگامی که مردم قصد داشتند پس از نماز جمعه اهل سنت این شهر، در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی و اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، تجمع‌ اعتراضی برگزار کنند، هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل یک کلانتری در نزدیکی مسجد مکی قرار گرفتند و دست‌کم ۹۴ تن از معترضان از جمله چند کودک، کشته و بیش از ۳۵۰ نفر زخمی شدند.

در همین حال، با آغاز هفتمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه ۷ آبان، مردم معترض و به‌ویژه جوان‌ها را تهدید کرد و گفت که «خویشتن‌داری نظام» رو به پایان است.

فرمانده سپاه پاسداران خطاب به جوانان و مردم معترض گفت: «به جوانان می‌گوییم که شرارت را کنار بگذارند؛ امروز، روز پایان اغتشاشات است و دیگر به خیابان نیایند؛ از جان این ملت چه می‌خواهید؟» سلامی زنان معترض در خیابان‌های ایران را «فریب‌خورده» و «سربازان فرهنگی جبهه دشمن و مروج بی‌حجابی» خواند و گفت: «دشمنان به دنبال آزادی قمار، شراب و از بین رفتن اخلاق‌اند و جوانان ما باید آگاه و هوشیار باشند.»

فرمانده سپاه پاسداران اعتراض‌های مردمی در ایران را «کار آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی» خواند و خطاب به مردم معترض گفت: «شما چرا پژواک صدای بیگانه شدید؟ به دامان ملت برگردید و دانشگاه را به میدان جنگ آمریکایی تبدیل نکنید.»

سلامی خیزش مردم ایران را «اغتشاش» و«شرارت» و «ناامنی» خواند و به مردم هشدار داد: «کسی به شما اجازه ناامنی و آتش‌سوزی نمی‌دهد. از خویشتنداری نظام سوءاستفاده نکنید.»

هشدار فرمانده سپاه پاسداران به مردم در حالی است بنا بر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، نیروهای تحت امر او از زمان آغاز خیزش سراسری تاکنون، در کنار نیروهای یگان ویژه فراجا، دست‌کم ۲۵۳ نفر از مردم معترض ایران را کشته‌اند که تعداد زیادی از کشته‌شدگان هم کودک‌اند.

علاوه بر این، نیروهای سرکوبگر از جمله نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و یگان ویژه از روز چهارشنبه، ۴ آبان، هم‌زمان با چهلم مهسا امینی، بر شدت خشونت‌ها علیه مردم معترض افزوده‌اند و طی چهار روز گذشته، ده‌ها تن از مردم معترض در تظاهرات  شهرهای سقز، سنندج، مهاباد، زاهدان، سراوان و اراک را با شلیک مستقیم کشته‌اند.