خیزش دوباره دانشجویان با شعار «شاهچراغ رکس دیگه‌ است»

دانشجویان در سراسر ایران با وجود سرکوب و تیراندازی به تجمعات بار دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند

اعتراض‌های دانشجویی در شهرهای مختلف ایران از صبح هفتم آبان آغاز شد. پس‌ازآن‌که جمعه‌شب دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی با سرکوب، بازداشت و ضرب و جرح و تیراندازی مواجه شدند، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز به حمایت از همکلاسی‌های خود به پا خاستند.

اعتراض‌های این دانشجویان از محل خوابگاه و پس از بازداشت همراه با خشونت چهار نفر از دانشجویان به نام‌های محمد صفایی، کریم جمعی، جمشید الهیان و آذرخش بابادی در بامداد شنبه آغاز شد و از صبح امروز در دانشگاه ادامه یافت. صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه با شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «بترسید بترسید ما همه با هم هستیم» و «آزادی آزادی آزادی» سر دادند و بعد از دقایقی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز به آن‌ها ملحق شدند.

دانشجویان در شهرهای مختلف ایران در حالی تجمع‌های اعتراضی خود را برگزار کردند که هم‌زمان سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خطاب به معترضان عنوان کرده بود: «امروز روز پایان اغتشاشات است دیگر به خیابان‌ها نیایید.»

از سوی دیگر دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در محوطه این دانشکده تجمع اعتراضی برگزار کردند و در واکنش به حادثه تیراندازی در شاهچراغ شیراز، با شعارهای «همونی که چلاقه، قاتل شاهچراغه»، «سپاهی و ولایت، عامل هر جنایت»، «این نقشه‌ها تکراریه، داعش خودش سپاهیه»، «اینم یه نیرنگ دیگه‌ است، شاهچراغ رکس دیگه‌ است» و «خامنه‌ای نکبت، عامل هر جنایت»؛ علی خامنه‌ای را عامل کشتار مردم در حادثه شاه‌چراغ عنوان کردند. پیش از این نیز بسیاری از مردم سناریوی تعریف‌شده از سوی حکومت در مورد حادثه شیراز را ‌باورنکردنی دانسته بودند.

دانشجویان علوم پزشکی کردستان نیز از صبح امروز در دانشگاه خود به تجمع اعتراضی پرداختند. این تجمع با خشونت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد و بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویی، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به تجمع امروز، یکی از دانشجویان از ناحیه سر به‌شدت زخمی شده است و اطلاعی از وضعیت دقیق سلامت او در دست نیست. دانشجویان در این تجمع اعتراضی شعارهای «مرگ بر جاش» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز صبح شنبه مقابل سلف این دانشگاه تجمع کردند. با وجود ممانعت حراست این دانشگاه، تعداد زیادی از دانشجویان توانستند بدون تفکیک جنسیتی وارد سالن غذاخوری شوند. دانشجویان این دانشگاه همچنین اقدام به تحریم کلاس‌های درس کردند. در روزهای گذشته با تحریم کلاس‌ها از سوی دانشجویان، آموزش این دانشگاه هشدار «حذف ‌ترم» در صورت تداوم غیبت‌ها، برای دانشجویان ارسال کرد.

دانشجویان این دانشگاه در شبکه‌های اجتماعی خود خطاب به رئیس این دانشگاه نوشتند: «در شرایطی که با بستن سلف به دانشجویان غذا ندادند و پس‌ازآن با شلیک مستقیم عده‌ای را زخمی و تعدادی نزدیک به ۳۰ نفر را بازداشت کرده‌اند و اجازه ورود نیروی امنیتی به دانشگاه را داده‌اند، از قانون آموزشی سخن می‌گویند. مدیریت‌تان افتضاح است جناب گنجی، لطفا استعفا دهید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد علوم تحقیقات که پیش از این برای برگزاری تجمع در روز شنبه فراخوان صادر کرده بودند، در محوطه این دانشگاه جمع شدند و شعار «می‌کشم، می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت» و «دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر دادند. کانال شوراهای صنفی دانشجویان نیز از سرکوب شدید امنیتی در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خبر داد. گزارش‌های رسیده حاکی از برخورد شدید امنیتی و بازداشت پرتعداد دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات است. تعداد بازداشت‌شدگان به بیش از یک اتوبوس رسیده و هم‌اکنون نیز این رویه سرکوب در حال اجرا است و ادامه دارد.

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز با تجمع در محوطه این دانشگاه شعار «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» و «از کردستان تا تهران، خونین تمام ایران» سر دادند. دانشجویان در دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز با تجمع در این دانشگاه شعار «اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم» سر دادند. دانشجویان دانشکده کشتورزی و منابع طبیعی تهران نیز با تجمع در محوطه دانشگاه، شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز با تجمع در محوطه این دانشگاه شعارهای «با خون ما نوشتید، ما مهسا رو نکشتیم» و «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایید» سر دادند. دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال نیز در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. صدها نفر از دانشجویان تربیت مدرس نیز با شعار «آزادی آزادی آزادی» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

در دانشگاه یزد نیز دانشجویان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع نیروهای امنیتی با به پرواز درآوردن پهپاد بالای سر معترضان قصد شناسایی آن‌ها را داشتند. صدها نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز با تجمع در محوطه این دانشگاه با شعار «زن زندگی آزادی» تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه فردوسی که با حمله حراست، بسیج و لباس شخصی‌ها مواجه شدند برای دقایقی در محاصره از سوی این نیروها قرار گرفتند.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران نیز با وجود اینکه نیروهای امنیتی مقابل این دانشگاه حضور داشتند تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سوهانک نیز با شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. صدها نفر از دانشجویان این دانشکده همچنین شعار «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند.

دانشجویان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعم از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی امروز به‌طور کامل در اعتصاب‌ بوده‌اند و در بیمارستان‌ها و کلاس‌های درس حاضر نشده‌اند.