مردی در پروان همسرش را با مین کشت

منابع محلی می‌گویند که این زن ۵۳ ساله ساکن منطقه سیاه‌گرد پروان بود

طالبان گفته اند این مرد همسرش را در نتیجه خشونت های خانواده گی کشته است - ایندیپندینت فارسی

منابع محلی از قتل یک زن در منطقه سیاه‌گرد استان پروان خبر دادند. منابع آگاه گفتند که خواجه محمد ساکن روستای «قولیچ» دره سیاه‌گرد استان پروان به‌دلیل اختلافات خانوادگی با بستن مین به شکم همسرش، او را کشت.

به گفته این منابع آگاه، خواجه محمد که کارمند اداره مین‌روبی استان قندهار است، روز چهارشنبه چهارم آبان پس از یک مشاجره لفظی با همسرش، نخست او را با چاقو زخمی کرد و پس‌ازآن مین را به شکم همسرش بست و منفجر کرد.

منابع آگاه افزودند که این زوج سال‌ها با هم اختلاف داشتند، اما جزئیات مشاجره لفظی آنان مشخص نشده است.

منابع آگاه گفتند که مقام‌های طالبان در پروان وقوع این قتل را تایید کرده‌اند و گفته‌اند که این یک مسئله خانوادگی است، اما خواجه محمد را بازداشت کرده‌اند. طالبان به کسی اجازه نزدیک شدن به محل انفجار را ندادند.

منابع آگاه گفتند که بر اثر این انفجار در و پنجره‌های خانه خواجه محمد تخریب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنان زیادی در افغانستان قربانی خشونت‌های خانگی می‌شوند. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد که افغانستان بیشترین آمار خشونت علیه زنان را تاکنون ثبت کرده است.

بر اساس آخرین گزارش حکومت پیشین افغانستان که در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد، وزارت پیشین امور زنان در مورد افزایش خشونت‌ها علیه زنان ابراز نگرانی کرده و گفته بود تنها در شش ماه نخست سال دو هزار و ۵۸۲ مورد خشونت را ثبت کرده‌اند.

دادستان پیشین افغانستان نیز در مورد افزایش آمار خشونت علیه زنان ابراز نگرانی کرده و گفته بود پرونده‌های بسیاری در این زمنیه ثبت شده‌اند. دادستانی کل افزوده بود که در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) خشونت های اعمال شده علیه زنان شامل قتل، تجاوز، شکنجه و ازدواج‌های اجباری بوده است.

بر اساس گزارش‌ها دادگاه‌های صحرایی زنان پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در بخش‌های زیر اداره طالبان وجود داشت.

اکنون که طالبان بر افغانستان تسلط دارند بیشترین محدودیت‌ها را این گروه علیه زنان اعمال می‌کنند و در ۱۴ ماه گذشته هیچ نهادی در مورد خشونت علیه زنان گزارشی ارائه نکرده است.