توافق صلح ریاض و پایان درگیری ها در عدن

مردم یمن امیدواری بسیاری به این توافق نامه دارند

امضای توافق نامه صلح میان دولت یمن و شورای انتقالی جنوبی، در ریاض. عکس از: AFP

پس از چند ماه درگیری میان ارتش دولت یمن و نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن، سر انجام تلاش های سیاسی به منظور پایان دادن به این درگیری ها با موفقیت رو به رو شده و توافق صلح ریاض میان دو جانب درگیر به امضا رسید. این توافقنامه که امضای آن به دلیل برخی چالش ها، برای چندین بار به تعویق افتاده بود، شامگاه سه شنبه، 14 آبان ماه 1398، در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی و در حضور شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به امضا رسید.

بر اساس این توافق نامه، دولت و شورای انتقالی جنوبی تعهد به رعایت شروط مطرح شده کردند که هدف از آن، تشکیل یک دولت فراگیر است که همه ای اقشار ملت را شامل می شود و در نتیجه، نهادهای دولتی در سراسر کشور، فعالیت های خودرا در پرتو مقرارت دولت جدید از سر می گیرند.

همچنان دو طرف درگیر متعهد شدند تا طبق مقررات تصویب شده، فرماندهی تمام نیروهای نظامی را به وزارت دفاع و فرماندهی نیروهای امنیتی را به وزارت کشور واگذار کنند. البته دولت جدید یمن، دارای 24 وزارت است و 12 وزیر این کابینه از سوی شورای انتقالی جنوبی معرفی خواهند شد.

توافق صلح ریاض را بیشتر کارشناسان سیاسی به عنوان گام موفقی در راستای پایان دادن به درگیری های جنوب یمن می دانند و باور دارند که این اقدام، می تواند درگیری های را که از ماه اوت سال 2015، میان نیروهای شمال و جنوب آغاز شده بود را خاتمه دهد.

پس از آزادسازی شهر عدن در ماه ژوئیه 2015، درگیری میان ارتش یمن و نیروهای مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوبی آغاز شد، سپس نیروهای شورای انتقالی جنوبی موفق به تصرف شهرهای عدن و ابین شدند، اما این نیروها نتوانستند کنترل استان شبوه را به دست گیرند.

 شهروندان یمن به ویژه ساکنان مناطق آزاد شده امیدواری بسیاری به این توافق نامه دارند و آرزو می کنند این اقدام، بتواند درگیری های داخلی را پایان دهد و کشور را از خطر تجزیه و تفرقه گرایی نجات دهد و هماهنگی میان نیروهای شمال و جنوب تحت نظارت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی ثبات و امنیت را در کشور تأمین کند.

البته رسیدن به توافق صلح ریاض مستلزم تلاش ها و اقدامات متعددی بوده است که از جمله می توان به واگذاری رهبری ائتلاف عربی در عدن اشاره کرد طوری که نیروهای امارات متحده عربی بنا به تقاضای دولت یمن، فرماندهی ائتلاف عربی در عدن را به عربستان سعودی واگذار کردند.

امضای این توافقنامه که درگیری های داخلی را پایان می دهد، یک دستاورد بزرگ برای یمن است، زیرا مردم یمن اکنون فرصت بیشتری برای سر و سامان دادن اوضاع کشور دارند و می توانند به صورت همه جانبه علیه شبه نظامیان حوثی مبارزه کنند و کشور را از بحران سیاسی و امنیتی نجات دهند.

مردم یمن به ویژه ساکنان استان های جنوبی این کشور خوشبینی زیادی به توافق صلح ریاض دارند و بدین باور اند که این توافقنامه، می تواند درگیری های سیاسی و نظامی داخلی را خاتمه دهد و مسیر بازسازی زیربناهای کشور را فراهم کند. تردیدی نیست که برای دستیابی به این توافقنامه، طرف های درگیر جنگ یمن، تلاش های فراوانی انجام دادند و به منظور رسیدن به این هدف، در موارد بسیاری از موضع گیری های خود عقب نشینی کردند.

از سوی دیگر، شورای انتقالی جنوبی یمن، توافق صلح ریاض را یک دستاورد مهمی برای خود می داند، زیرا این توافقنامه، شورای انتقالی جنوبی یمن را به عنوان یک جریان سیاسی و نظامی به رسمیت شناخته است و نمایندگان این شورا در دولت آینده یمن و تصمیم گیری های بزرگ کشور، نقش چشمگیری خواهند داشت.

اعلام خبر امضای توافقنامه صلح ریاض، امیدواری ها را در عرصه اقتصادی نیز افزایش داده است و ارزش دلار آمریکا در برابر ریال یمنی از 620 به 570 ریال کاهش یافته است، به ویژه این که قرار است عربستان سعودی به منظور تقویت اقتصاد یمن، یک میلیارد دلار را در بانک مرکز یمن واریز کند.

اکنون پس از دستیابی به این موفقیت، دولت یمن بایستی با استفاده از ثبات سیاسی و امنیتی، در تلاش برای بهبودی اوضاع اقتصادی کشور شود و تمام گزینه های ممکن را به هدف بالا بردن رشد اقتصادی در یمن روی دست گیرد. پروسه بازسازی یمن که باعث سرازیر شدن کمک های فراوان اقتصادی می شود، می تواند فرصت خوبی برای اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی در یمن باشد. دولت باید در صدد بهره برداری از منابع طبیعی باشد و برنامه های اقتصادی هدفمندی را راه اندازی کند تا کشور را از وخامت اوضاع اقتصادی کنونی بیرون کند، زیرا ثبات سیاسی همواره مستلزم ثبات اقتصادی است.

البته عربستان سعودی و امارات متحده عربی امیداوار اند ثبات سیاسی و رشد اقتصادی، مناطق آزاد شده یمن را به الگوی آرامش سیاسی و رفاه اقتصادی تبدیل کند و مبارزه ملت یمن برای نجات کشور از چنگ شبه نظامیان حوثی در سراسر کشور به پیروز برسد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه