روزهای تلخ اسپانیایی‌ها در لیگ قهرمانان

برای اولین بار سه نماینده لالیگا همزمان از مرحله گروهی حذف شدند

اگر از رئال مادرید که فصل گذشته قهرمان اروپا شد بگذریم، بارسا از روزهای اوجش فاصله زیادی دارد-Ronny HARTMANN / AFP

هنوز یک دور از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا باقی مانده، ولی سه تیم اسپانیایی هیچ شانسی برای صعود ندارند و رئال مادرید تنها نماینده لالیگا در مرحله حذفی این مسابقات خواهد بود.
بعد از برد پرگل اینتر مقابل ویکتوریا پلژن، بارسا حتی پیش از شروع بازی‌اش با بایرن مونیخ حذف شده بود. با این حال انتظار می‌رفت که جبران شکست بازی رفت انگیزه کافی برای شاگردان ژاوی باشد، ولی آنها در نوکمپ با سه گل مغلوب بایرن شدند.
اتلتیکو مادرید هم در خانه مقابل بایر لورکوزن به تساوی ۲-۲ رسید تا از لیگ قهرمانان حذف شود. اگر پنالتی ثانیه پایانی یانیک کاراسکو گل می‌شد، اتلتیکو می‌توانست همچنان به صعود امیدوار بماند، ولی مهاجم بلژیکی ضربه‌اش را از دست داد و شاگردان سیمئونه در بازی آخر فقط می‌توانند به حضور در لیگ اروپا امیدوار باشد.
سویا هم سرنوشت بهتری از این دو تیم نداشت و هرچند سه‌شنبه شب کپنهاگن را با سه گل شکست داد، ولی فاصله‌اش با منچسترسیتی و بوروسیا دورتموند بیشتر از آن است که بتواند از رتبه سوم گروه بالاتر برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


این اولین بار در دو دهه گذشته است که اسپانیا در مرحله حذفی فقط یک نماینده دارد و اولین بار است که سه تیم از لالیگا در مرحله گروهی حذف می‌شوند.
برای لیگی که به برتری در لیگ قهرمانان عادت داشته، این آمار بسیار ضعیفی است. بارسا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ چهار بار قهرمان اروپا شد و رئال مادرید بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ سه بار این تورنمنت را برد. نمایندگان لالیگا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ بیش از هر لیگ دیگری قهرمان لیگ قهرمانان شده‌اند. اتلتیکو مادرید در این مدت دو بار به فینال رسید و والنسیا، سویا، ویارئال و مالاگا هم توانستند تا مراحل پایانی پیشروی کنند.
نشانه‌های افت تیم‌های اسپانیایی در لیگ قهرمانان فصل گذشته هم آشکار بود. پیش از آخرین بازی مرحله گروهی فصل گذشته تنها صعود یک تیم اسپانیایی قطعی شده بود و بقیه در خطر حذف بودند. سایت اتلتیک از قول کارشناسان فوتبال اسپانیا نوشت که دلیل این افت، ناتوانی لالیگا در رقابت مالی با لیگ برتر انگلیس است.
اگر از رئال مادرید که فصل گذشته قهرمان اروپا شد بگذریم، بارسا از روزهای اوجش فاصله زیادی دارد. ژاوی که قرار بود این تیم را متحول کند، برای دومین فصل متوالی با تیمش به لیگ اروپا سقوط کرد. اتلتیکو مادرید هم دیگر آن تیم ترسناکی نیست که توانست در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ فینالیست شود. باید دید آنها فصل آینده برای کم کردن این فاصله چه تدبیری خواهند داشت؟

بیشتر از فوتبال