جاوید رحمان: ایرانیان قربانی خشونت و سرکوب دولتی‌اند

جاوید رحمان گفت ۲۵۰ تن در وقایع اخیر ایران کشته شده‌اند، اما این تعداد برآوردی «محافظه‌کارانه» به‌حساب می‌آید و رقم واقعی جان‌باختگان بیش از این تعداد است

جاوید رحمان در تازه‌ترین گزارشش درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، سرکوب دولتی را «بی‌سابقه» دانسته است -- un.org

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، با برگزاری نشستی خبری در ارتباط با نقض گسترده حقوق بشر در ایران سخن گفت. او در نشست خبری روز پنجشنبه، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲، «بی‌رحمی» نظام جمهوری اسلامی در سرکوب مردم معترض ایران را محکوم کرد و خواستار طراحی سازوکاری بین‌المللی شد تا چندوچون جان باختن معترضان را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

جاوید رحمان در بخشی از سخنانش در این نشست خبری گفت مردم ایران در پی دستیابی به عدالت‌اند و آنها را «قربانی خشونت و سرکوب دولتی» توصیف کرد. او همچنین جمهوری اسلامی را یک حکومت «غیرپاسخگو» دانست و از این جهت خواستار طراحی سازوکاری بین‌المللی شد تا به‌صورت مستقل به بررسی خشونت‌های دولتی اعمال شده بر مردم معترض ایران بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ادامه سخنانش گفت:«از اواسط ماه سپتامبر، و آغاز این موج از اعتراضات [در ایران]، دست‌کم ۲۵۰ تن، از جمله ۲۵ کودک، کشته شده‌اند.» جاوید رحمان همچنین در ارتباط با این رقم تاکید کرد که چنین برآوردی از شمار جان‌باختگان موج اخیر تظاهرات ضد حکومتی در ایران، برآوردی «محافظه‌کارانه» به‌حساب می‌آید و «بدون شک» رقم واقعی جان‌باختگان به‌مراتب بیش از این تعداد است.

جاوید رحمان پیش از برگزاری این نشست خبری، و در روز چهارشنبه، پنجمین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را به مقام‌های سازمان ملل متحد ارائه داده بود؛ گزارشی که او در آن خشونت دولتی اعمال شده به مردم معترض ایران را «بی‌سابقه» توصیف کرد.

در تازه‌ترین گزارش جاوید رحمان همچنین تاکید شده که جمهوری اسلامی در طی چهل روز گذشته، ۱۷۰ دانشجو، ۳۸ روزنامه‌نگار، ۱۶ وکیل و ۵۹۰ فعال مدنی را بازداشت کرده است.

او در عین‌حال به سرکوب نوجوانان به‌دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی اشاره کرد و نوشت مقام‌های حکومت ایران دانش‌آموزان بازداشت شده را به «مراکز روانشناسی» فرستاده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها است نوجوان‌هایی را که افکار، سبک زندگی یا گرایش جنسی‌شان با ارزش‌های اسلامی مدنظر حکومت ایران منطبق نیست، به «مراکز روانشناسی» می‌فرستند و در برخی موارد، خاصه در ارتباط با نوجوان‌های دگرجنس‌گرا، برای ایجاد تغییر در شخصیت‌ آنها از شوک الکتریکی استفاده می‌کنند؛ موضوعی که جاوید رحمان نیز در گزارشی که زمستان سال ۱۳۹۹ از وضعیت حقوق بشر در ایران تهیه کرده بود به آن اشاره داشت.