هشدار جدید سازمان ملل متحد در مورد خطر تغییرات آب و هوایی

افزایش ۲.۶ تا ۲.۸ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ احتمال دارد که بسیاری از اکوسیستم‌ها را در معرض نابود شدن قرار دهد

در ارزیابی سازمان ملل، دمای زمین فراتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران قبل از انقلاب صنعتی تغییر خواهد کرد-THIBAUD MORITZ / AFP

یک ارزیابی جدید سازمان ملل هشدار می‌دهد که دمای جهان تا سال ۲۱۰۰ حدود ۲.۶ تا ۲.۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح قبل از انقلاب صنعتی، گرم خواهد شد.

چرا این یافته مهم است؟ در ارزیابی سازمان ملل، دمای زمین فراتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران قبل از انقلاب صنعتی تغییر خواهد کرد. این در حالی است که هدف توافق پاریس این بوده است که تا سال ۲۰۳۰ میانگین حرارت زمین از دو درجه سانتی‌گراد نسبت به شروع انقلاب صنعتی بالاتر نرود. این محدودیتی است که می‌تواند از فاجعه‌بارترین اثرهای تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری ‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اکسیوس، ارزیابی امسال همراه با تحليل ديگری که روز چهارشنبه منتشر شد، قبل از بیست ‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی مربوط به آب‌وهوا که قرار است ششم تا ۱۸ نوامبر در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود، عرضه شده است. در این نشست کشورها تحت فشار قرار خواهند گرفت تا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعات جدید به‌طور فزاینده‌ای آشکار کرده‌اند که عواقب بالقوه فاجعه‌بار گرم‌تر شدن کره زمین به احتمال زیاد در دماهای پایین‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد رخ می‌دهد.

حتی اگر پیش‌بینی‌های جدید پایین‌تر از ارزیابی‌های قبلی باشد، افزایش ۲.۶ تا ۲.۸ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ احتمال دارد که بسیاری از اکوسیستم‌ها را در معرض نابود شدن قرار دهد.

این گزارش در مورد تغییرهایی که در سراسر جوامع مورد نیاز است، از چگونگی رشد، مصرف و دفع مواد غذایی گرفته تا چگونگی تولید برق، با جزئیات پیشنهاد‌هایی مطرح می‌کند.

یک ایده که در حال حاضر مطرح است مشارکت بیشتر بین کشورهای در حال توسعه و صنعتی برای کمک به اشتراک‌گذاری دانش، فناوری و تامین مالی برای فناوری‌های مرتبط با کربن پایین‌تر است.

آن اولهوف، نویسنده اصلی این گزارش، در مصاحبه‌ای گفت: «اگر ما در دستیابی به هدف دمای تعیین شده در توافق پاریس جدی هستیم، بسیار فراتر از وضعیتی هستیم که گام‌های کوچک کافی باشد.»

در این گزارش آمده است که اکثر کشورها هنوز هیچ «مسیر معتبری» برای رسیدن به هدف دمای مدنظر گرفته شده در توافق پاریس را ندارند.

این محدودیت در افزایش دمای زمین، بهترین شانس ما برای اجتناب از مصیبت‌هایی مانند مرگ صخره‌های مرجانی در اقیانوس‌های گرمسیری و ذوب بخش‌های بزرگی از گرینلند و قطب جنوب خواهد بود.

بیشتر از جهان