چین:‌ به یکپارچگی دوباره با تایوان « بیش از هر زمانی نزدیک» شده است

چالش‌های دیپلماتیک فرا روی‌ تایوان «هر چه بیشتر رو به افزایش» است

شی: «چرخ‌های تاریخ به‌سوی یکپارچگی مجدد چین» با تایوان «در حرکت است»- Greg BAKER / AFP 

چین  در گرماگرم نگرانی‌ها در مورد دامن زدن پکن به «حملات» دیپلماتیک به تایپه و هم‌زمان با تحکیم قدرت شی جین‌پینگ، گفته بیش از هر زمانی به تصرف تایوان نزدیک شده است.

اداره امور تایوان در پکن با تاکید مجدد برلفاظی رهبران چین در مورد یکپارچگی مجدد تایوان با سرزمین اصلی، اعلام کرد نیروهای این کشور برای حصول به «یکپارچگی مجدد و کامل» آماده‌اند.

ما شیائوگوانگ، سخنگوی دولت چین، روز ‌‌‌‌‌‌‌‌چهارشنبه ۲۶ اکتبر (۴ آبان) گفت: «به تحقق تجدید حیات ملی بیش از هر زمانی در طول تاریخ نزدیک‌تر هستیم و بیش از هر زمانی اطمینان و توانایی داریم.»

«به همین ترتیب به تحقق یکپارچگی مجدد و کامل با سرزمین اصلی بیش از هر زمانی در طول تاریخ نزدیک‌تر هستیم و بیش از هر زمانی اطمینان و توانایی داریم.»

او این سخنان را در آغاز اجلاس هفته پیش حزب کمونیست در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد خط‌مشی جامع شی گفت. اوج اجلاس رسیدن شی به سومین دوره پنج‌ساله قدرت، به دست گرفتن فرماندهی کامل حزب و همچنین ارتش و درنتیجه قرار گرفتن در جایگاه قوی‌ترین رهبر کشور بود.

حزب کمونیست کمیته‌ حاکم دائمی و هفت‌نفره‌ای متشکل از شی و متحدانش هم معرفی کرد که دست او را برای اجرای برنامه‌هایش باز می‌گذارد.

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان روز چهارشنبه گفت چین تلاش خود را افزایش می‌دهد تا با منصرف کردن شمار بیشتری از معدود متحدان دیپلماتیک باقی‌مانده تایوان، این جزیره را دچار انزوای دیپلماتیک کند.

جوزف در گزارشی به مجلس گفت: «چین احتمال  دارد تایوان را به‌ویژه در میدان دیپ‍لماتیک مورد حمله و تهدید بیشتری قرار دهد.»

«همین ما را نگران می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود طبق «نشانه‌ها» و اطلاعاتی که رهبران از برخی متحدان دیپلماتیک دریافت کرده‌اند، چین تلاش خود را افزایش خواهد داد تا متحدان این جزیره را ترغیب کند از شناسایی رسمی آن دست بردارند و  به‌سوی چین بروند.

او گفت: «چالش‌های دیپلماتیک فراروی ما هر چه بیش‌تر رو به افزایش است. وضعیت ما در آینده دشوارتر می‌شود.»

شش کشور از کشورهایی که زمانی تایوان را به رسمیت می‌شناختند، اکنون فقط چین را به رسمیت می‌شناسند و در حال حاضر فقط ۱۴ کشور شامل بلیز، هندوراس، پاراگوئه، سنت لوسیا و تووالو  دارای روابط دیپلماتیک رسمی با دولت این جزیره‌اند.

شی، رئیس‌جمهوری چین، در سخنرانی روز گشایش اجلاس حزب در تالار بزرگ خلق در میدان تیان‌آن‌من پکن، بی‌معطلی به موضوع تایوان پرداخت و تحلیل‌گران می‌گویند این نشان می‌دهد به نظر او این اختلاف موضوعی تنیده در میراث گذشته است.

او دوباره بر هشدار خود به نیروهای «خارجی» و «جدایی‌خواه» تاکید کرد که از هرگونه دخالت پرهیز کنند و قول داد «یکپارچگی مجدد و کامل» تایوان با سرزمین اصلی چین «حاصل خواهد شد» و این سخن طولانی‌ترین و بلندترین کف زدن حدود دو هزار و ۳۰۰ نماینده حاضر را در پی داشت.

شی افزود: «چرخ‌های تاریخ به‌سوی یکپارچگی مجدد چین» با تایوان «در حرکت است» و همچنین استفاده از زور برای الحاق تایوان را رد نکرد.

هارش وی پنت، پروفسور دانشگاه کینگز کالج لندن، به ایندیپندنت گفت: «شی جین‌پینگ روشن کرد قصد ندارد در موضوع تایوان از اعمال قدرت دست بردارد و رهبر چین نه‌تنها کوتاه نیامد، بلکه تاکید کرد در مورد این موضوع مذاکره یا گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت.»

«یکپارچگی مجدد چین هدف دیرین حزب کمونیست چین بوده است و هر رهبری بتواند آن را محقق کند، میراث بزرگی از خود به‌جا خواهد گذاشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان