ابراز نگرانی دانشمندان آمریکایی در مورد «همه‌گیری دوگانه» در زمستان پیش‌رو

متخصصان می‌گویند رها کردن مقررات کووید-۱۹ ممکن است به شیوع آنفلوآنزا دامن بزند

بیمارستان کودکان «نیوهاون ییل» در کانکتیکات نیز از جهش موارد ابتلا به «آر.اس.وی» خبر داده است_Laura James/PEXELS

پزشکان و متخصصان امر سلامت هشدار می‌دهند که اگر موج بعدی کووید-۱۹ با ابتلای فزاینده به آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های ویروسی همزمان شود، آمریکا در زمستان پیش رو ممکن است به «همه‌گیری دوگانه» یا حتی «همه‌گیری سه‌گانه» دچار شود.

مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) هفته پیش اعلام کرد که موارد ابتلا به ویروس پیوسته‌یاخته‌ای تنفسی (RSV) که مخصوصا برای کودکان خطرناک است، از ماه اوت به سرعت در سراسر ایالات متحده در حال شیوع است.

همزمان، رها کردن گسترده اقدامات احتیاطی کووید -۱۹ مانند ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی، ممکن است در فصل پیش رو به ابتلا به آنفلوآنزا که در دو زمستان گذشته مهار شده بود، دامن بزند.

محققان همچنین هشدار دادند که در هر دو زمستان گذشته ممکن بود «همه‌گیری مضاعف» رخ دهد، ولی چنین نشد. طبق داده‌های «سی‌دی‌سی»، تعداد موارد جدید ابتلا هم‌اکنون در سراسر ایالات متحده ثابت شده است؛ هرچند، در بعضی ایالت‌ها این روند افزایشی است.

با این حال، نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که حمایت از اقدامات ضدعفونت و تزریق واکسن‌های تقویتی از آن زمان تاکنون کاهش یافته است و سویه‌ها و زیرسویه‌های جدید نیز دارند شیوع‌ می‌یابند.

توماس دوسزینسکی، متخصص همه‌گیری‌، هفته پیش در مصاحبه با «فاکس ودر» [شبکه آب و هوای فاکس نیوز] گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم فصل آنفلوآنزای عادی‌ای پیش رو داشته باشیم که بین چهار هزار تا ۳۶ هزار کشته در ایالات متحده به جا بگذارد.»

«آنفلوآنزای هر ساله را داریم، ولی متاسفانه حالا هر سال موارد ابتلا به کووید-۱۹ را نیز می‌بینیم. پس این فکر مطرح شده که ممکن است ابتلا به هر دو این‌ها در ماه‌های زمستان افزایش یابد، به همین دلیل به این می‌گوییم همه‌گیری دوگانه.»

دکتر آلپانا ومیر، کارشناس بیماری‌های عفونی «مرکز سرطان فرد هاچینسون» در سیاتل، به نیویورک‌ تایمز گفت:«داریم می‌بینیم همه چیز دارد بدجوری به وضعیت سابق برمی‌گردد.»

دکتر دیه‌گو هیخانو، بیماری‌شناس دیگری از «بیمارستان پژوهشی کودکان سنت جود» ایالت تنسی، می‌گوید: «تا همین امروز با شمار برابر ابتلا به کرونا، آنفولانزا و آر.اس.وی، مواجهیم. این وضع به راستی مایه نگرانی است، چون برای آغاز بروز آنفولانزا و آر.اس.وی هنوز خیلی زود است... زمستان دشواری در راه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک پرسش مهم این است که آیا ابتلا به هریک از این بیماری‌های مختلف باعث ضعیف شدن مقاومت افراد در برابر بقیه می‌شود، یا در واقع با بردن دستگاه ایمنی بدن به حالت هشدار قوی،  جلو ابتلا به بقیه را سد می‌کند.

احتمال ابتلای همزمان به  آنفلونزا و کرونا وجود دارد که در گفته‌های عامیانه به آن می‌گویند «فلورونا»، ولی میزان احتمال و شدت آن هنوز مشخص نیست.

در همین حال، بیمارستان‌های سراسر ایالات متحده اعلام کرده‌اند که بر اثر موج «بی‌سابقه» ابتلای کودکان به آر.اس.وی تحت فشار قرار گرفته‌اند که برخی را به درخواست کمک از گارد ملی واداشته است.

یکی از سخنگویان [بیمارستان‌] به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت: «پذیرش مبتلایان به آر.اس.وی در (بیمارستان) کودکان کانکتیکات سر به فلک گذاشته است. [میزان ابتلا به] این ویروس در ماه اکتبر هرگز اینقدر نبوده است.»

دکتر خوان سالازار، قائم‌مقام این بیمارستان، نیز افزود: «مدت‌های زیادی به این کار مشغولم. ۲۵ سال در بیمارستان کودکان کانکتیکات [شاغل] بوده‌ام و هرگز در بیمارستان خودمان این میزان جهش در ابتلا را – به‌خصوص به آر.اس.وی- ندیده بودم.»

او گفت که کودکان در دوران همه‌گیری کرونا به طور نسبی در معرض سایر ویروس‌ها نبودند و به همین دلیل، ممکن است مقاومتشان ضعیف شده باشد.

بیمارستان کودکان «نیوهاون ییل» در کانکتیکات نیز از جهش موارد ابتلا به «آر.اس.وی» خبر داده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی