تشدید فشارها بر خانواده مهسا امینی همزمان با افزایش فراخوان‌ها برای مراسم چهلم

شاهزاده رضا پهلوی چهارشنبه چهارم آبان را چله انقلاب ملی ایران نام نهاد 

همزمان با انتشار گسترده فراخوان‌ها برای برگزاری چهلم مهسا امینی در روز چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر شدت فشارهای خود به خانواده مهسا امینی افزوده‌اند و نیروهای امنیتی با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم، اشکان امینی، برادر مهسا، را به بازداشت تهدید کرده‌اند.

گزارش‌ها از سقز حاکی است که دستگاه‌های امنیتی طی تماس تلفنی بە اشکان امینی برادر مهسا فشار آوردەاند کە باید بیانیە‌ای در ارتباط با عدم برگزاری مراسم چهلم ژینا امینی منتشر کند و در غیر این صورت، بازداشت خواهد شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز با تایید افزایش فشارها بر خانواده امینی، اعلام کرد که این سازمان «مطلع شده خانواده ژینا امینی به‌شدت تحت فشار نهادهای امنیتی برای صدور بیانیه نسبت به عدم برگزاری مراسم چهلم ژینا بوده و حتی اشکان برادر ژینا تهدید به بازداشت» شده است.

همزمان با افزایش تهدید خانواده مهسا امینی، صفحه اینستاگرام سقز آنلاین، وابسته به فرمانداری سقز، با انتشار تصویری از یک بیانیه، عنوان کرد که این بیانیه ازسوی خانواده مهسا(ژینا) امینی صادر شده و «خانواده امینی در روز چهلم ژینا، مراسمی نخواهد داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در متن این بیانیه با تاکید بر اینکه «پروردگار را شاکریم که به معصوم و بی‌گناه ما، عزتی بی‌نظیر و ابدی داد»، آمده است: «با توجه به اینکه به چهلمین روز هجرت ابدی جگرگوشه‌مان نزدیک می‌شویم، ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که با تمام وجود در کنارمان بودند و عرض تسلیت و همدردی با تمام کسانی که در این روزها هزینه‌ای متحمل شده‌اند، اعلام می‌کنیم با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هرگونه مسئله ناگوار در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت.»

در همین حال اشکان امینی، برادر مهسا امینی، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، تصویری از مزار خواهرش را منتشر کرد که برای برگزاری مراسم چهلم آراسته شده و در کنار آن به کردی نوشته است «بخه‌وه ده‌ردت له گیانم» که به معنای «بخواب دردت به جانم» است.

عرفان مرتضایی، پسرخالە مهسا امینی، نیز فشارها بر خانواده مهسا را تایید کرد و گفت که بیانیه منتشرشده «با دستور جعفر توان، فرماندار سقز، با نام خانوادە ژینا‌مهسا امینی در صفحە اینستاگرام سقز آنلاین منتشر شدە است و هیچ ارتباطی با خانوادە ژینا امینی ندارد».

پسرخالە مهسا امینی با تاکید بر اینکه «این بیانیە کذب است و ادبیاتش با ادبیات خانوادە ژینا بسیار متفاوت است»، افزود که فشارهای بسیاری برای جلوگیری از برگزاری چهلم ژینا بر خانوادە امینی وارد شدە است و این فشارها همچنان ادامە دارد.

در همین حال، شاهزاده رضا پهلوی در حساب توییتری خود با اشاره به چهلمین روز قتل ژینا (مهسا) امینی، چهارشنبه چهارم آبان را چله انقلاب ملی ایران نام نهاد.  

او در صفحه توییتر خود نوشت: «چهلم قتل ظالمانه دختری جوان که در خاک خود غریبانه کشته شد و اینک نامش رمز انقلاب ماست: ژینا امینی، دختر ایران.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «همه ما در انتظار روز پیروزی و رهایی از زنجیر ظلم و ستم دیکتاتوری مذهبی هستیم. روزی که زنان و دختران ایران، با امنیت و آزادی زندگی کنند و در کشور خود غریب نباشند، و هیچ ایرانی تبعیدی در کشور غریب به خاک سپرده نشود.»

از سوی دیگر اما دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی اقدام‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی به اجرا گذاشته‌اند که یکی از آنها کنترل راه‌ها و مسدود کردن جاده‌های منتهی به سقز در روز چهارشنبه است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از دستور مسدودشدن جاده‌های منتهی به سقز خبر داد و نوشت: «برطبق دستوری که که برای نهادهای امنیتی سقز صادر شده، از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱، تمامی مسیرهای ورودی به شهر سقز توسط این نیروها مسدود خواهد شد.»

استانداری کردستان نیز به بهانه «مقابله با بیماریهای تنفسی و آنفلوانزا» تمامی مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان را برای روز چهارشنبه تعطیل اعلام کرده است.

در همین حال، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران نیز در بیانیه‌ای خطاب به «جوانان، دختران و پسران نستوه» و درباره چهلم مهسا امینی، تاکید کرد که «روز چهارشنبه چهارم آبان ماه، همگی از زن و مرد در همه جای شهرها با لباس کُردی بر سر مزار شهیدان جمع شده و در برابر فداکاری‌هایشان سر تعظیم فرود می‌آوریم.»

این مرکز اعلام کرد که «بعدازظهر چهارشنبه ۴ آبان نیز با حضور در میادین و خیابان‌های شهر و با سردادن شعار علیه رژیم و با شعار زن، زندگی، آزادی همگی یک‌صدا خواهان آزادی فوری همه دستگیرشدگان و زندانیان سیاسی خواهیم شد«.

در بیانیه این مرکز تاکید شده است که «چهلم ژینا و ژیناها را رمز اتحاد و زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان و حمایت از آزادی زندانیان سیاسی خواهیم کرد».

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو شامگاه سه‌شنبه گزارش داد علی دایی و حامد لک که برای شرکت در مراسم چهلم مهسا امینی به سقز رفته و در هتل کُرد این شهر اقامت داشتند، ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی تحت الحفظ به یک مهمانسرای دولتی منتقل شدند و این نیروها صاحب هتل کرد را مکلف به تعطیلی هتل کردند.

بنابر این گزارش، مردم سقز مقابل هتل کُرد که علی دایی و حامد لک از آنجا توسط نیروهای امنیتی به مهمانسرای تحت نظارت اداره اطلاعات منتقل شد‌ه‌اند، دست به تجمع اعتراضی زده‌اند و نیروهای امنیتی در پی شکل‌گیری این تجمع به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.