یک ملا رئیس بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی افغانستان شد

پیش از این محمد اسماعیل وردک، متخصص ارتوپدی، این سمت را به عهده داشت

بیمارستان نظامی ۴۰۰ تختخوابی سردار داوود خان را دولت وقت شوروی در سال ۱۹۷۳ ساخت-MoDAfghanistan39/Twitter@

وزارت دفاع امارت طالبان روز سه‌شنبه، ۳ آبان، از انتصاب مولوی محمد شفیق، یکی از فرماندهان این گروه، به عنوان رئیس بیمارستان نظامی سردارد محمد داوود خان خبر داد. بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع طالبان، این شخص به دستور رسمی مولوی محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع این گروه، در این سمت قرار گرفته است. پیش از این، محمد اسماعیل وردک، متخصص ارتوپدی، این سمت را در اختیار داشت.

بیمارستان نظامی ۴۰۰ تختخوابی سردار داوود خان را دولت وقت شوروی در سال ۱۹۷۳ ساخت. این بیمارستان بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان دولتی افغانستان و مختص درمان نظامیان و کارکنان دولت در افغانستان است و در ۲۰ سال گذشته، بارها هدف حملات مرگبار مهاجمان داعش و طالبان قرار گرفته است. آخرین مورد آن نوامبر ۲۰۲۱ بود که گروهی از مهاجمان داعش به این بیمارستان حمله کردند که در جریان آن، حمدالله مخلص، یکی از فرماندهان ارشد طالبان، کشته شد.

با فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، اجساد ده‌ها تن از نظامیان دولت پیشین در کانتینرهای بسته در حیاط این بیمارستان به دست آمد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، طالبان نیروهای امنیتی دولت سابق بستری‌ در این بیمارستان را کشته‌ بودند؛ اما حقیقت درباره این اجساد و اینکه چه بر سر آن‌ها آمده بود، هیچ‌گاه مشخص نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان، سخنگویان این گروه ادعا می‌کردند که مقام‌های منصوب وزارت دفاع دولت پیشین، به‌ویژه مسئولان اداری بیمارستان سردار داوود خان را از کار بیکار نکرده‌اند؛ اما انتصاب مولوی محمد شفیق که تحصیلات پزشکی و تجربه کار اداری ندارد، نشان می‌دهد که حتی مسئولیت مراکزی که اداره آن‌ها به نیروهای متخصص نیاز دارد، به اعضای طالبان واگذار شده‌ است.

طالبان با سلطه بر افغانستان، تمامی کارمندان عالی‌رتبه دولت پیشین را اخراج کردند و افراد این گروه با سابقه شرکت در جنگ را در راس نهادهای دولتی قرار دادند. فقط در وزارتخانه‌های معارف (آموزش و پرورش) و صحت عامه (بهداشت)، با موافقت طالبان، بخش زیادی از کارمندان که به عنوان معلم و پزشک کار می‌کردند، همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. البته وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دستور داده است از همه کارکنان دولت پیشین که اکنون در نهادهای تحت کنترل طالبان کار می‌کنند، آزمون عقیدتی گرفته شود. در روزهای اخیر، برگزاری آزمون عقیدتی در شهرهای مختلف افغانستان در جریان است. هدف از این آزمون، اخراج افرادی است که نتوانند به پرسش‌های طالبان در زمینه شریعت پاسخ دهند.

با این حال، مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، در یک سال گذشته، بارها در نشست‌هایی در ترکیه، قطر، ازبکستان، پاکستان و چین، مدعی شد که تمامی کارکنان دولت پیشین افغانستان همچنان به کارشان ادامه می‌دهند و طالبان به جز در رده مدیریتی ادارات و وزارتخانه‌ها، در هیچ پست دیگری، افراد خود را به کار نگرفته‌اند.

بیشتر از جهان