نگاه رسانه‌های جهان به خیزش مردم ایران؛ «تبدیل اعتراض به انقلاب»

وب‌سایت اشپیگل با تصویرسازی نقشه ایران و قطرات دنباله‌دار خون، نام کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر و مشخصات آنان را درج کرد

تداوم اعتراض‌های گسترده و اعتصاب‌های روبه‌افزایش مردم ایران با وجود سرکوب شدید ماموران امنیتی حکومت، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است. این رسانه‌ها با اشاره به شجاعت مردم ایران به‌ویژه زنان، اخبار موجود درباره بازداشت‌ عده بسیاری از معترضان و احتمال صدور حکم‌های سنگین برای آن‌ها را بازتاب می‌دهند.

میدل‌ایست آی: دختران ایرانی تعریف شجاعت‌اند

میدل‌ایست آی در گزارش خود، درباره خیزش سراسری مردم ایران نوشت: «با اینکه محور اصلی این جنبش خواسته‌های زنان است، مطالبات معترضان فراتر رفته است. این جنبش پا را از مطالبه حقوق مدنی و سیاسی فراتر گذاشته و اتحادیه‌های کارگری و بخش‌های اقتصادی مرکزی را درگیر کرده است. کارگران نفت و پتروشیمی و بخشی از بازاریان اعتصاب کرده‌اند. ایرانیان در برابر چندین دهه ظلم خشونت‌آمیز، کنار هم ایستاده‌اند. معترضان نمایانگر یک جبهه متحدند و اختلاف‌هایی هم که وجود دارد، صرفا گواهی بر تنوع مردم ایران است.»

نویسنده این گزارش در ادامه می‌افزید: «در حال نوشتن این مطلب، دختران مدرسه‌ای علیه حکومت شعار می‌دهند و عکس‌های علی خامنه‌ای را زیر پا له می‌کنند. این دختران تعریف شجاعت‌اند. آن‌ها جان خود را برای ایرانی به خطر می‌اندازند که در آن بتوانند آزادانه زندگی کنند. باید از آن‌ها و سایر ایرانیانی که خستگی‌ناپذیرند و برای تبدیل این اعتراض‌ها به انقلاب می‌جنگند، الهام بگیریم.»

نشنال نیوز: بازداشت گسترده معترضان در ایران

نشنال نیوز با اشاره به سخنان مقام‌های قضایی ایران، نوشت: «ایران بیش از ۳۰۰ نفر را به دلیل اعتراض‌ متهم کرد و چهار نفر ممکن است با مجازات اعدام روبرو شوند. در همین حال، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند سرکوب تظاهرات سراسری به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر منجر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این گزارش آمده است: «معترضان به استفاده از سلاح برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه و ترساندن مردم، مجروح کردن ماموران امنیتی، آتش زدن و تخریب اموال عمومی متهم شده‌اند. این در حالی است که تصاویر منتشرشده، ماموران پلیس ایران را نشان می‌دهد که در حال ضرب‌وشتم معترضان و شلیک با تفنگ به سمت آنان‌اند. نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پینت‌بال هم برای سرکوب اعتراض‌ها استفاده می‌کنند.»

المانیتور: ادامه اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها

نشریه معتبر المانیتور با اشاره به اینکه اعتراض‌ها در ایران پایان نیافته است، نوشت: «اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران همچنان ادامه دارند. این تظاهرات به دانشگاه‌ها سرایت کرده‌ و جمهوری اسلامی را با چالش جدیدی روبرو کرده‌اند.»

این گزارش می‌نویسد: «از آنچه در فیلم‌ها مشخص است، به نظر می‌رسد شعارها هدفمندتر از اعتراض‌های گذشته‌اند. دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ و مهم ایران شعار می‌دهند «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و همچنین «می‌جنگیم، می‌جنگیم، می‌میریم؛ ایران را پس می‌گیریم».

المانیتور به ناتمام ماندن سخنرانی سخنگوی دولت در دانشگاه خواجه نصیر و تلاش دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برای مختلط کردن سالن‌های غذاخوری هم پرداخت و خاطرنشان کرد: «این جنبش اعتراضی در ایران هنوز بدون رهبر است اما جمهوری اسلامی را با چالش سختی برای بقا مواجه کرده است.»

اشپیگل: قطرات دنباله‌دار خون

وب‌سایت نشریه اشپیگل در گزارش خود، با طراحی نقشه ایران و مشخص کردن شهرهایی که بیشترین اعتراض‌های خیزش سراسری اخیر در آن‌ها شکل گرفت، نوشت: «پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس اخلاق، مردم در سراسر ایران نه تنها علیه موضوع حجاب اجباری بلکه در اعتراض به کل نظام به خیابان‌ها می‌آیند و در مواردی، جانشان را از دست می‌دهند.»

در این گزارش، به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان ایرانی اشاره و با تصویرسازی قطرات دنباله‌دار خون، نام کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر همراه با مشخصات آنان درج شده است.

گاردین: خشونت نیروهای امنیتی در مدارس دخترانه

گاردین چاپ بریتانیا به خشونت نیروهای امنیتی در مدارس دخترانه پس از اعتراض‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و نوشت: «در یکی از مدارس دخترانه تهران، پس از اصرار مدیر مدرسه برای چک کردن تلفن دانش‌آموزان، بین کارکنان، دانش‌آموزان و والدین درگیری رخ داد. در موارد دیگری نیز ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، نیروهای امنیتی کاملا مسلحی را نشان می‌دهد که بیرون مدارس حضور دارند. این در حالی است که مرگ چند دختر نوجوان که گفته می‌شود در جریان اعتراض‌ها کشته شده‌اند، مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان را بیشتر خشمگین کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «معترضان خواستار پایان دادن به حکومت روحانیت دینی‌اند که از زمان انقلاب اسلامی بر ایران حاکم شده است. آن‌ها در شعارهایشان به سرنگونی علی خامنه‌ای اشاره می‌کنند. مردم معترض در حالی به تظاهرات ادامه می‌دهند که خامنه‌ای هشدار داده بود: هیچ‌کس نباید فکر کند که می‌تواند ریشه جمهوری اسلامی را از بین ببرد. او دشمنان را به دامن زدن به ناآرامی متهم کرد. با این حال مردم ایران همچنان شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند.»

خبرگزاری فرانسه: مجازات اعدام برای معترضان

خبرگزاری فرانسه نوشت: «اعتراض‌های خیابانی مردم ایران در برابر حاکمان این کشور به کشته شدن ده‌ها نفر و بازداشت صدها معترض منجر شده است و در حالی که اعتراض‌ها پس از مرگ مهسا امینی به سی‌وهشتمین روز خود وارد می‌شود، قوه قضائیه ایران روز دوشنبه از رسیدگی به پرونده بیش از ۳۰۰ نفر خبر داده است؛ از جمله چهار نفر که به جرمی متهم شده‌اند که می‌تواند مجازات اعدام داشته باشد.»