سناریوهای تکراری جمهوری اسلامی؛ نگین عبدالملکی مشروب خورده بود، آرنیکا قائم‌مقامی هم از ارتفاع سقوط کرد

ادعای خودکشی و سقوط از ارتفاع کشته‌شدگان برنامه حکومت برای شانه خالی کردن از مسئولیت است

ادعاها و داستان‌سرایی‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به آن درباره خودکشی، سقوط از ارتفاع و کشته‌سازی قربانیان خیزش سراسری علیه حکومت اکنون دیگر به طنزی تلخ در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا کردند سارینا اسماعیل‌زاده و اسرا پناهی خودکشی کرده‌اند، درباره نیکا شاکرمی گفتند از ارتفاع سقوط کرده و پس از مرگ نیما شفیق‌دوست، نوجوان ۱۴ ساله اهل ارومیه، مدعی شدند سگ او را گاز گرفته است. در آخرین گزارش‌ها، هم درباره مرگ نگین عبدالملکی و آرنیکا قائم‌مقامی، ادعای مصرف مشروبات الکلی و سقوط از بلندی را مطرح کرده‌اند.

نگین عبدالملکی دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه همدان بود که روز پنجشنبه، ۲۱ مهر، جان باخت. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نگین عبدالملکی در اثر ضربات متعدد باتوم کشته شد اما خبرگزاری‌های حکومتی مانند فارس و میزان، درباره علت مرگ او روایت دیگری منتشر کرده‌اند. خبرگزاری میزان با طرح این ادعا که نگین به دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم شده و جان باخته است، انتشار اخبار مربوط به نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده و اسرا پناهی را «پدیده کشته‌سازی‌های زنجیره‌ای رسانه‌های ضدانقلاب» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال دانشجویان دانشگاه همدان که روز دوشنبه، ۲ آبان، با وجود جو شدید امنیتی، در اعتراض به کشته شدن نگین عبدالملکی تجمع اعتراضی برگزار کردند، درباره علت مرگ هم‌دانشگاهی خود روایت متفاوتی را مطرح می‌کنند. به گفته آنان، نگین عبدالملکی در اثر ضربات باتوم به‌شدت آسیب دید و دچار خونریزی شد و پس از بازگشت به خوابگاه، جان خود را از دست داد.

یکی از دانشجویان به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گفت: «نیروهای حراست به همراه تعدادی از نیروهای امنیتی پس از اطلاع از مرگ نگین، فورا به خوابگاه هجوم آوردند و دانشجویانی را که از قضیه مطلع شده بودند، تهدید کردند. آن‌ها همان شب خانواده عبدالملکی را از شهرستان قروه به همدان فراخواندند. حراست به همراه ماموران امنیتی دانشجویان مطلع و خانواده عبدالملکی را تهدید کردند که باید بگویند نگین به دلیل خوردن کنسرو ماهی تاریخ‌مصرف‌گذشته جانش را از دست داده است.»

آرنیکا قائم‌مقامی هم ۱۷ سال داشت و کانون مدافعان حقوق بشر ایران، با انتشار عکسی از این دختر نوجوان روی تخت بیمارستان، اعلام کرد او نیز به دلیل ضربات باتوم آسیب دیده و جان خود را از دست داده است. پس از انتشار این خبر، رسانه‌های حکومتی مانند خبرگزاری تسنیم سراغ خانواده آرنیکا رفتند و به نقل از پدر او نوشتند که این دختر نوجوان از پنجره اتاق‌خواب خود به حیاط سقوط کرده و «فوت او در جریان اغتشاش‌های اخیر کذب محض است».

میثم حسین‌پور، بازپرس ویژه قتل شعبه چهارم دادسرای امور جرائم جنایی تهران، نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس، مدعی شد آرنیکا قائم‌مقامی از بالکن اتاق‌خواب منزلشان در طبقه پنجم سقوط کرده و ۱۰ روز پس از انتقال به بیمارستان ارتش در خیابان پاسداران تهران، جان باخته است.

رسانه‌های حکومتی به سخنان پدر آرنیکا استناد و کشته شدن او را تکذیب کرده‌اند: اما مشخص نیست آیا پدر آرنیکا تحت‌فشار این سخنان را بیان کرده یا دختر او واقعا از ارتفاع سقوط کرده است؛ اما پیش‌تر مادر سارینا اسماعیل‌زاده هم در یک اعتراف اجباری تلویزیونی گفته بود که دخترش خودکشی کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون کشته‌ شدن معترضان و به خصوص کودکان را در جریان تجمع‌های اعتراضی گردن نگرفته‌اند و با فشار و تهدید خانواده‌های جان‌باختگان، آنان را مجبور می‌کنند علت مرگ عزیزانشان را خودکشی و سقوط از ارتفاع اعلام کنند. فرافکنی‌ها و ادعای «کشته‌سازی» در اعتراض‌ها که مدام از سوی مسئولان مطرح می‌شود، برنامه حکومت برای شانه خالی کردن از مسئولیت است که پس از کشته شدن ندا آقاسلطان در سال ۱۳۸۸ به شکلی گسترده‌ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

پس از انتشار ویدیو تیراندازی مستقیم به غزاله چلاوی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در مازندران، خبرگزاری فارس به نقل از علی قیصری، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران، ادعا کرد که فردی از درون جمعیت به او شلیک کرده است. پیش‌تر علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس، هم گفته بود که در اعتراض‌ها، برخی لباس پلیس پوشیدند و به مردم شلیک کردند.