تداوم حمله به مدارس و پویش آزادسازی سلف

جوانان محلات تهران برای روز چهارشنبه، هم‌زمان با چهلم مهسا امینی، فراخوان تجمع صادر کرد

خیزش سراسری مردم ایران روز دوشنبه، ۲ آبان، کماکان در دانشگاه‌ها و مدارس ادامه داشت؛ از جنجال عجیب بر سر سالن غذاخوری دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف گرفته تا حضور پرحاشیه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در دانشگاه خواجه نصیر، اتفاق‌هایی بودند که در دومین روز آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه‌ها رقم خوردند.

روز دوشنبه، در دست‌کم ۱۶ دانشگاه ایران تجمع اعتراضی برگزار شد و دانشجویان از حضور در کلاس‌ها ممانعت کردند. دانشگاه‌های شریف، الزهرا، علم‌وصنعت، یادگار، امیرکبیر، دانشگاه آزاد فنی و مهندسی و علوم پزشکی آزاد در تهران، دانشگاه آزاد دزفول، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه دامغان، دانشگاه آزاد فلاورجان، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه مراغه، دانشگاه کردستان سنندج و دانشگاه رازی کرمانشاه دانشگاه‌هایی بودند که اعتراض‌های دانشجویی در آن‌ها شکل گرفت.

سلف‌ دانشگاه‌ها هم این روزها به یکی از خط قرمزهای نظام تبدیل شده‌اند. در حالی که در ایران، رستوران‌‌ها هیچ تفکیک جنسیتی برای حضور افراد قائل نمی‌شوند، حساسیت بر رعایت تفکیک جنسیتی در غذاخوری‌ دانشگاه‌ها مورد تمسخر کاربران قرار گرفته است. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصویر سنگربندی بسیج دانشجویی در سلف دانشگاه شریف برای جلوگیری از ورود دانشجویان، به این موضوع اشاره کردند که آن‌ها از «مدافع حرم» به «مدافع سلف» رسیده‌اند.

در دانشگاه دامغان، نیز بر سر حضور آزادانه دانشجویان در سلف درگیری ایجاد شد. حراست دانشگاه دامغان قصد داشت با برخورد خشونت‌آمیز، از ورود دانشجویان دختر به سلف ممانعت کند که با درگیر شدن سایر دانشجویان، دختران موفق شدند به سلف پسران وارد شوند و تفکیک جنسیتی را از میان بردارند‌. دانشجویان این دانشگاه روز یکم آبان هم موفق شدند قانون تفکیک جنسیتی در غذاخوری این دانشگاه را زیر پا بگذارند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز برای رفع تفکیک جنسیتی سلف مقاومت کردند و توانستند با همدیگر در سالن غذاخوری حاضر شوند. به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان، تعدادی از دختران دانشجو برای پیگیری و اعتراض به تصویربرداری حراست از دانشجویانی که از سلف خارج می‌شدند، به دفتر حراست مراجعه کردند که حراست با واکنشی تهدیدآمیز و برخورد فیزیکی به آنان پاسخ داد.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز مقابل سلف مرکزی این دانشگاه تجمع کردند و خطاب به بسیجی‌ها شعار «هیز تویی، هرزه تویی، آن زن آزاده منم» سر دادند.

دانشجویان علوم اجتماعی علامه طباطبایی هم بار دیگر با وجود فشارها و تهدیدها، برای سومین روز، سلف این دانشکده را آزاد کردند و مقابل تفکیک جنسیتی ایستادند. دانشجویان در یکی از ویدیوها در حال تهیه طوماری برای مختلط کردن سلف‌اند که یکی از نیروهای بسیج هنگام امضا کردن دانشجویان، بخشی از آن را پاره می‌کند. دانشجویان این دانشگاه همچنین در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، فریاد «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری» سر دادند.

شعار دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تهران در صحن این دانشگاه هم «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» بود. این در حالی‌ است که یک روز پس از یورش نیروهای بسیجی به سلف‌سرویس دانشگاه صنعتی شریف برای جلوگیری از حضور هم‌زمان دانشجویان دختر و پسر، مدیریت دانشگاه روز دوشنبه این سالن غذاخوری را تعطیل کرد و بیرون از این محل به دانشجویان غذا داده شد. دانشجویان نیز در پاسخ به این حرکت، روی زمین سفره پهن کردند و مانند یک خانواده کنار یکدیگر نشستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه چمران اهواز با تجمع در این دانشگاه، شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند. در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران هم برخی از دانشجویان مقنعه‌های خود را در آوردند و با شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراض خود را نشان دادند.

حضور سخنگوی دولت در دانشگاه خواجه نصیر نیز اعتراض‌های فراوانی را به همراه داشت و تا آنجا پیش رفت که سخنرانی سخنگوی دولت در این دانشگاه نیمه‌تمام ماند و او مجبور شد دانشگاه را ترک کند. دانشجویان که به حضور بهادری جهرمی در دانشگاه اعتراض داشتند، شعارهایی مانند «سیستم فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم»، «سخنگو برو گمشو»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» ، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

مدارس ایران نیز کماکان صحنه اعتراض‌ دانش‌آموزان‌اند. گفته می‌شود مدیران برخی مدارس و ناظم‌ها با فشار بر دانش‌آموزان و در همراهی نیروهای امنیتی، فشارها بر دانش‌آموزان را تشدید کرده‌اند. ویدیوهایی هم از درگیری در هنرستان صدر تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، صدای افرادی شنیده می‌شود که می‌گویند اعترض‌ها زمانی آغاز شد که مسئولان مدرسه خواستند دانش‌آموزان را بازرسی بدنی کنند. همچنین اخبار ضدونقیضی هم در خصوص وخامت حال عمومی تعدادی از این دانش‌آموزان وجود دارد و گفته می‌شود برخی دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شده‌اند.

در پی این اتفاق و با حضور خانواده دانش‌آموزان، مردم منطقه نیز برای دفاع از دانش‌آموزان به خیابان آمدند و اعتراض‌ها تا پاسی از شب در اطراف این مدرسه واقع در خیابان کارون ادامه داشت.

معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این رفتار گفت که تعدادی از دانش‌آموزان و والدین به دلیل داشتن موبایل و «تاکید مدیر مدرسه برای بازرسی» از آن‌ها، با مدیر مدرسه «درگیر شده‌اند». نیروی انتظامی گزارش‌ها درباره کتک زدن دانش‌آموزان در هنرستان دخترانه صدر را «شایعات» خواند و ادعا کرد آنچه اتفاق افتاد، یک «درگیری میان تعدادی از اراذل و اوباش» در مجاورت این هنرستان بود که عوامل این درگیری بازداشت شدند. از شلیک گاز اشک‌آور مقابل این هنرستان هم ویدیوهایی منتشر شده است.

بدرفتاری نیروهای امنیتی و مدیران و ناظم‌های مدارس با دانش‌آموزان کماکان ادامه دارد و در این شرایط، برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی از خانواده‌ها خواسته‌اند که فرزندانشان را به مدرسه‌ نفرستند. پیش از این، شورای صنفی فرهنگیان روزهای اول و دوم آبان را زمان اعتصاب سراسری اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست در همراهی با معلمان، فرزندانشان را به مدرسه نفرستند.

در شیراز، تعدادی از پزشکان و کادر درمان در تجمعی در سازمان نظام پزشکی این شهر، شعار «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» سر دادند. پس از این اتفاق، ‌نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور به این تجمع در ساختمان نظام پزشکی شیراز حمله کردند.

 جوانان محلات تهران هم با صدور اطلاعیه‌ای، از مردم ایران خواستند روز چهارشنبه، چهارم آبان، به خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرها بیایند و اعتراض کنند. این فراخوان برای تظاهرات در چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی و گرامیداشت شعار «زن، زندگی، آزادی» و پاسداشت خون‌های ریخته‌شده برای به ثمر رسیدن انقلاب مردم ایران است.

این گروه از مردم ایران دعوت کرد از ساعت ۱۱ صبح اطراف دانشگاه‌ها و از ساعت ۱۵، در محلات اجتماع کنند.