دانشجویان سخنگوی دولت رئیسی را هو و او را بیرون کردند

با وجود حضور نیروهای امنیتی، تجمع دانشجویان دانشگاه همدان در اعتراض به کشته شدن نگین عبدالملکی، برگزار شد

جنبش دانشجویی ایران که هم‌زمان با خیزش سراسری مردم علیه حکومت و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، روز دوشنبه، ۲ آبان، نیز همچون روزهای گذشته، با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های مختلف ایران، ادامه یافت.

صبح دوشنبه، به دلیل حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، در محیط پیرامون دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی جو شدید امنیتی حاکم بود و شمار زیادی از ماموران لباس‌شخصی حتی مانع از ورود برخی دانشجویان به دانشگاه شدند. با این حال دانشجویان در محوطه بیرون سالن سخنرانی بهادری جهرمی تجمع کردند و شعار سر دادند. نیروهای بسیج دانشگاه برای محافظت از سخنگوی دولت او، را روی سن دوره کردند. دانشجویان نیز با سر دادن شعارهای پیاپی و هو کردن، به بهادری جهرمی اجازه سخنرانی ندادند و او مجبور شد سالن را ترک کند.

حضور بدون تفکیک جنسیتی در سالن‌ غذاخوری دانشگاه‌ها

دانشجویان دانشگاه‌ علم و صنعت تهران روز دوشنبه روبروی غذاخوری مرکزی این دانشگاه جمع شدند و تلاش کردند بدون تفکیک جنسیتی، به سالن غذاخوری وارد شوند. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز بار دیگر قانون تفکیک جنسیتی را شکستند. در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز تفکیک دخترها و پسران در سالن غذاخوری از میان برداشته شد و دانشجویان کنار یکدیگر غذا صرف کردند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز قصد داشتند تفکیک جنسیتی در غذاخوری این دانشگاه را لغو کنند. آن‌ها در نهایت با مقاومت و درگیری شدید با حراست و زخمی شدن چند دانشجو، موفق شدند مسیر ورود به غذاخوری را باز کنند. همین اتفاق در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران نیز رخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض به کشته شدن دانشجوی دختر دانشگاه همدان

تجمع‌های اعتراضی دانشجویان روز دوشنبه در دانشگاه‌هایی مانند فردوسی مشهد، مازندران، همدان، اهواز و تهران ادامه یافت.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور صبح دوشنبه خبر داد که دانشگاه مازندران در محاصره نیروهای امنیتی است. همچنین خبرهایی از جو شدید امنیتی در دانشگاه همدان منتشر شد. با این حال دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به کشته شدن نگین عبدالملکی، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی این دانشگاه، در محاصره نیروهای یگان ویژه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر مبنای گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، «نگین عبدالملکی، روز ۲۰ مهر، در سطح شهر همدان، بر اثر ضربات باتوم دچار خونریزی شد و پس از بازگشت به خوابگاه، جانش را از دست داد. نیروهای حراست به همراه تعدادی از نیروهای امنیتی پس از اطلاع از مرگ این دانشجو، فورا به خوابگاه هجوم بردند و دانشجویانی را که از قضیه مطلع بودند، تهدید کردند. در ادامه، خانواده و دانشجویان مطلع تهدید شدند تا علت مرگ این دانشجو را مصرف کنسرو ماهی تاریخ‌مصرف گذشته اعلام کنند.»

سلف دانشگاه صنعتی شریف تعطیل شد

پس‌ از اینکه هیئت‌ رئیسه دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دانشجویانی که در اعتراض‌های روز شنبه این دانشگاه شرکت داشتند اجازه ورود به دانشگاه را ندارند، حراست دانشگاه صنعتی شریف صبح دوشنبه از ورود بیش از ۳۰ تن از دانشجویان این دانشگاه ممانعت کرد.

هیئت‌ رئیسه دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیه‌ خود، از کمیته انضباطی خواست از تمام «ظرفیت‌های قانونی همچون تعلیق، اخراج و غیره» برای برخورد با دانشجویان معترض استفاده کند.

روز یکشنبه هم تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای استفاده از غذاخوری بدون تفکیک جنسیتی با نیروهای بسیجی این دانشگاه درگیر شدند. هیئت‌رئیسه دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ دیگری، غذا خوردن دانشجویان در سالن غذاخوری را به دلیل آنچه «صدمات وارده به این سالن» خواند، ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «تا زمان اجرا و پایان تعمیرات و اطمینان از فراهم شدن فضای آرامش، غذا به صورت بسته‌بندی در ضلع جنوبی سلف تحویل دانشجویان خواهد شد.»

تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که صندلی‌های سالن غذاخوری این دانشگاه جمع‌آوری شده‌اند.

دانشگاه از جامعه جدا نیست

هم‌زمان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی دانشجویان، جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی در بیانیه‌ای، خطاب به مقام‌های حکومت اعلام کردند: «از این‌ پس بدانید که دانشگاه از جامعه جدا نیست و هر سرکوبی که بر سرمان بیاورید، نیرویی برای برانگیختن ما خواهد بود. هنوز آن‌ قدر شرف داریم که مرگ خواهران و برادرانمان و درد تمام مردم این سرزمین را دادخواه باشیم. به ازای هر باتومی که بر تن خسته این سرزمین زدید، فریادی خواهیم شد تا ببینید ما فراموش نمی‌کنیم و نمی‌بخشیم.»

جمعی از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در بیانیه‌ای، بازداشت دانشجویان را «مصداق بارز سلب امنیت، آرامش و آزادی» دانستند و با محکوم کردن حراست این دانشگاه که دانشجویان را ضرب‌وشتم کرده بود، نوشتند: «ما به‌عنوان دانشجویانی که نام دانشکده‌ خود را بر دوشمان یدک می‌کشیم، نمی‌توانیم در برابر ظلم به کودکان سکوت کنیم. خواسته ما کوتاه شدن دست ظالمان است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تاکنون ۹۱ دانشگاه ایران به اعتراض‌های سراسری پیوسته‌‌اند و از زمان خیزش سراسری علیه حکومت تاکنون، دست‌کم ۲۱۲ دانشجو بازداشت شده‌اند.