سلمان رشدی بینایی یک چشم و قدرت استفاده از یک دستش را ندارد

میزان جراحات ناشی از حمله به نویسنده کتاب آیات شیطانی مشخص شد

اندرو ویلی، نماینده سلمان رشدی، نویسنده مشهور ۷۵ ساله، تایید کرد که او پس از جان به در بردن از حمله‌ دو ماه پیش هنگام سخنرانی در ایالت نیویورک، بینایی یک چشمش را از دست داده و توانایی استفاده از یک دستش را نیز ندارد.

به گزارش گاردین، سلمان رشدی که در دهه ۱۹۸۰ پس از انتشار رمان «آیات شیطانی» از سوی حکومت مذهبی ایران تهدید به مرگ شد، روز ۱۲ اوت در حالی که برای یک سخنرانی روی سن می‌رفت، از ناحیه گردن و نیم‌تنه مورد اصابت چاقو قرار گرفت.

تاکنون میزان کامل جراحات این نویسنده نامشخص بود؛ اما اندرو ویلی در مصاحبه تازه‌ای با ال پایس اسپانیا توضیح داد که این حمله چقدر جدی بوده و زندگی رشدی را تغییر داده است.

ویلی گفت: «زخم‌های سلمان رشدی عمیق بود، اما علاوه بر آنها، او بینایی یک چشمش را از دست داد. او سه زخم جدی در گردنش داشت. یک دستش ناتوان است چون اعصاب بازویش قطع شده و حدود ۱۵ زخم دیگر در سینه و بدنش دارد. این یک حمله وحشیانه بود.»

نماینده سلمان رشدی از گفتن اینکه آیا او هنوز در بیمارستان است یا نه، خودداری کرد و گفت: «مهمترین چیز این بود که می‌‌دانیم این نویسنده زنده می‌ماند.»

ویلی همچنین گفت که او و رشدی در گذشته در مورد احتمال چنین حمله‌ای صحبت کرده بودند. او تاکید کرد: «سال‌ها پس از صدور فتوای قتل او، دیدیم که یک فرد ناگهان از جمعیت بیرون آمده و به او حمله کرد. ما قدرت پیشگیری از چنین اتفاقی را نداشتیم زیرا کاملا غیرمنتظره و غیرمنطقی بود. این اتفاق مثل قتل جان لنون بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویلی همچنین افزود که جهان در حال گذراندن دوره بسیار دشواری است. او گفت: «من فکر می‌کنم ناسیونالیسم در حال افزایش است، نوعی راست‌گرایی بنیادگرا روند صعودی را طی می‌کند؛ از ایتالیا گرفته تا برخی دیگر از کشورهای اروپا، آمریکای لاتین و ایالات متحده».

سلمان رشدی در حالی مورد حمله قرار گرفت که دو هفته پیش از آن، در گفتگویی اظهار کرده بود که احساس می‌کند زندگی‌اش «دوباره بسیار عادی» است.

مردی که به سلمان رشدی حمله کرده بود، روز ۱۸ اوت در دادگاه حاضر شد. هادی مطر ۲۴ ساله در جلسه رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه منطقه چاوتاکوا به اتهام یک فقره تلاش برای قتل درجه دوم و یک مورد حمله درجه دوم مورد محاکمه قرار گرفت. او ضمن رد اتهام‌های مندرج در کیفرخواست، خود را بی‌گناه اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز، با توجه به کیفرخواست صادر شده علیه مطر، نوشت که در صورت اعلام محکومیت قطعی او از سوی هیئت منصفه، حداکثر به ۲۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

بر اساس شواهد موجود، انگیزه مطر برای حمله به سلمان رشدی اجرای فتوای روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، علیه این نویسنده بریتانیایی بوده است.

 این جوان لبنانی - آمریکایی در بخشی از مصاحبه‌اش با نیویورک ‌پست گفت: «من برای آیت‌الله [خمینی] احترام قائلم و فکر می‌کنم او شخصیت بزرگی است.»

نیویورک پست همچنین از قول مطر نوشت که او تنها دو صفحه از رمان آیات شیطانی را خوانده است. با وجود این، او در مورد سلمان رشدی به این مجله آمریکایی گفت: «این نویسنده کسی است که به اسلام و همچنین عقاید و دستگاه اعتقادی مسلمان‌ها حمله کرده است.»

بیشتر از جهان