ادامه‌دارترین خیزش مردمی در تاریخ جمهوری اسلامی در هفته ششم

اعتراض‌های یکشنبه، اول آبان، با تجمع‌های دانشجویی و اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف آغاز شد

اعتصاب سراسری معلمان در «همبستگی با اعتراض‌های سراسری و محکومیت کشتارهای هفته‌های گذشته به ويژه کشتار دانش آموزان» آغاز شد - Telegram:/@kashowra

خیزش سراسری مردم ایران به ششمین هفته خود وارد شد. این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که اعتراض‌های سراسری مردم در بیش از ۱۰۰ شهر شکل گرفته و این مدت ادامه یافته است. بیشتر مردم بر این باورند که این اعتراض‌ها صدای انقلاب مردم ایران است.

با آغاز آبان ۱۴۰۱ و در ششمین هفته از این خیزش سراسری، بار دیگر صدای اعتراض‌ ایرانیان بلند شد. دانشجویان معترض در دانشگاه‌های مختلف با استفاده از بستر دانشگاه اعتراض‌های یکشنبه، اول آبان، را آغاز کردند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در این روز با کنار زدن پرده‌ها، تفکیک جنسیتی را برداشتند و پس از برخورد حراست، در محوطه‌ مقابل سلف تحصن کردند. دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این روز تجمع کردند. دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی این دانشگاه در اعتراض به تهدید اخراج دانشجویان از خوابگاه، تهدیدهای امنیتی و احکام انضباطی صادرشده برای دانشجویان، شعار «به من‌ نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سر دادند.

از دانشگاه شریف نیز خبر می‌رسد که از ورود دانشجویان به سلف جلوگیری شده است. دانشجویان این دانشگاه روز شنبه با مقاومت، توانستند محدودیت‌های سلف‌ را زیر پا بگذارند و به صورت مختلط در رستوران دانشگاه بنشینند. دانشجویان دانشگاه شریف روز یکشنبه با تجمع مقابل ورودی سلف، شعارهایی از جمله «‌بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر‌ داده‌اند.

 از سوی دیگر، محمد ملانوری،‌ دانشجوی مقطع دکترا دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف که روز شنبه در جلسه «تریبون آزاد» این دانشگاه، از رئیس دانشگاه و سرکوب معترضان انتقاد کرده بود، روز یکشنبه، اول آبان، مقابل در دانشگاه بازداشت شد. شورای صنفی دانشجویان ایران گزارش داد که‌ ماموران حراست ابتدا به دستور رئیس دانشگاه، مانع از ورود او به دانشگاه شدند و بعد حراست دانشگاه با پلیس امنیت تماس گرفت و آن‌ها هم این دانشجوی معترض را بازداشت کردند. در جلسه تریبون آزاد این دانشگاه، برخی دختران دانشجو بدون حجاب شرکت کرده بودند.

دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت نیز با شعار «زن، زندگی، آزادی» تجمع کردند. شعار تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد کرج در این صحن دانشگاه «‌این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتصاب سراسری معلمان در مدارس ایران در «همبستگی با اعتراض‌های سراسری و محکومیت کشتار هفته‌های گذشته به‌ويژه کشتار دانش آموزان» آغاز شد و معلمان در مدارس حاضر شدند، اما سر کلاس‌ نرفتند. معلمان مریوانی با در دست داشتن پلاکاردهایی از جمله «مدرسه را پادگان نکنید»، «جای دانش‌آموز زندان نیست» و «نه به زندانی کردن معلمان» در مدارس تحصن کرده‌اند. تحصن معلمان در سقز هم آغاز شده است و معلمان با نشان دادن پلاکاردهایی از جمله «امنیت روانی دانش‌آموزان را به هم نزنید» و «جانم فدای دانش‌آموزانم» در مدارس تحصن کردند.

کارمندان ستاد مرکزی بانک توسعه و صادرات برای دومین روز متوالی، در نزدیکی میدان آرژانتین تهران تحصن و اعتصاب کردند. در این دو روز، از ورود مشتریان به ساختمان ستاد جلوگیری شده است. کارمندان به فساد مدیرعامل انتصابی بانک معترض و خواستار پرداخت مطالباتشان‌اند. 

نایب رئیس اتحادیه پوشاک نیز با اشاره به خیزش مردم ایران و اعتصاب‌ها در بخش‌های صنعتی، اعلام کرد که یک ماه گذشته، فروش پوشاک در ایران صفر شده است.

شهرهای مختلف ایران روز شنبه نیز صحنه اعتراض‌‌ها بودند و با تاریک شدن هوا، تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران شدت گرفت. تهران، اراک، کرمانشاه، مشهد، سقز، ماهشهر، سنندج، مهاباد، شیراز، دزفول، بندرلنگه و بندر کنگ شهرهایی بودند که در روز شنبه با خیزش سراسری مردم ایران همراه شدند.

در ویدیوهای منتشرشده از تظاهرات اعتراضی در دزفول صدای تیراندازی شنیده می‌شود که به گزارش هرانا، به متشنج شدن فضا و ایجاد رعب و وحشت میان معترضان منجر می‌شود. معترضان در دزفول شامگاه شنبه، شعارهایی از جمله «می‌کشم، می‌کشم، هر آن که خواهرم کشت» و «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر دادند.

در تهران نیز  مردم در خیابان‌‌ها و محلاتی چون شریعتی، لاله‌زار، تهرانپارس، سعادت‌آباد، نبوت، آریاشهر و ستارخان به خیابان آمدند و صدای انقلاب خود را در خیابان فریاد زدند. معترضان همچنین ورودی یک پایگاه پلیس در تهرانپارس را با کوکتل مولوتوف به آتش کشیدند. بخشی از شهروندان تهرانی هم که به خیابان نیامده بودند، با تاریک شدن هوا از پنجره‌ها و بام‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.